چهارشنبه 15 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پايان ماجرای "به رنگ ارغوان": رفع توقيف فيلم ابراهيم حاتمی کيا، مهر

با انتشار خبر حل مشکل فيلم سينمايی "به رنگ ارغوان" با نظر جواد شمقدری، به نظر می‌رسد معاون سينمايی وزير ارشاد توانسته در نخستين گام يکی از مشکلات قديمی سينمای ايران را حل و اعتماد اهالی هنر را جلب کند.
به گزارش خبرنگار مهر، در اين سال‌ها ماجرای "به رنگ ارغوان" قصه‌ای طولانی برای سينمای ايران بوده است، در اين مسير پرفراز و نشيب که فيلم طی کرده و البته هنوز نمی‌توان انتظار داشت به پايان رسيده باشد ابراهيم حاتمی‌کيا و تهيه‌کننده "به رنگ ارغوان" تنها نبوده‌اند.

سينمای ايران در اين سال‌ها که از توقيف فيلم گذشته در انتظار پايان ماجرای اين فيلم بوده است. حالا و پس از گذشت پنج سال می‌توان اميدوار بود تا "به رنگ ارغوان" امسال در جشنواره فيلم فجر روی پرده برود، جشنواره‌ای که بسياری از فيلمسازان بزرگ در آن غايب هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




يک: رفع توقيف "به رنگ ارغوان" در روزهای نخست فعاليت جواد شمقدری در معاونت سينمايی اتفاق بزرگ و مبارکی است، اتفاقی که می‌تواند کام سينمای ايران را که مدتی است شيرين نشده، شيرين کند. اما به نظر می‌رسد سينمای ايران انتظار دارد اگر شمقدری علاقمند است مشکل تمام فيلم‌هايی که در چهار سال گذشته به دلايل مختلف فرصت اکران نداشته‌اند حل شود.

خرسندی از نگاه حمايتی شمقدری به سينماگران زمانی بيشتر می‌شود که در ماههای آينده فيلم‌هايی که کمتر از "به رنگ ارغوان" حاشيه داشته‌اند يا نام سازنده‌شان کمتر از حاتمی‌کيا شناخته شده است هم بتوانند فيلم‌هايشان را روی پرده ببينند. فراهم شدن اين امکان برای تمام سينماگران اميدی است که می‌تواند بسياری از مشکلات سينمای ايران را حل کند.

شمقدری سال گذشته هم درباره تلاش برای اکران "به رنگ ارغوان" صحبت کرده بود و کيست که نداند حل مشکل اکران "درباره الی" هم به مشاوره‌های او بستگی داشته است. نمايش "به رنگ ارغوان" در جشنواره بيست و هشتم فيلم فجر زمانی حلاوت بيشتری دارد که مشکل فيلم‌های "سنتوری"، "شبانه"، "شبانه روز" و "يک شب" و... هم حل شود.

دو: روند حل مشکل "به رنگ ارغوان" سئوال‌هايی در ذهن ايجاد می‌کند. اعلام خبر رفع توقيف فيلم به شکلی ناگهانی و سريع و بدون مقدمه پس از رايزنی‌ها و حرف و حديث‌های فراوان عجيب است. منبعی که اولين بار از نمايش "به رنگ ارغوان" پس از پنج سال خبر داد خبرنگاری بود که شنيده‌هايش از يک منبع آگاه را نقل می‌کرد.

در حالی که تهيه‌کننده فيلم از حل مشکل "به رنگ ارغوان" بی‌خبر بود. شايد طبيعی‌تر اين بود که تهيه‌کننده و کارگردان از حل مشکل اين فيلم بگويند و فرجام ماجرا را برای نمايندگان رسانه‌ها شرح دهند تا خبر شکل رسمی‌تر و جدی‌تری بگيرد، زمانی که معاونت سينمايی خبر را به طور رسمی اعلام کرد ديگر قصه کهنه شده بود.

سيدجمال ساداتيان تهيه‌کننده فيلم که در اين سال‌ها در جلسه‌های مختلف با نهادها و افراد پيگير فرجام فيلم بوده می‌گويد تا زمانی که فيلم روی پرده نرفته نمی‌تواند از اين ماجرا و حل شدن مشکل فيلم مطمئن باشد. به نظر می‌رسد اين شفاف نبودن ماجرا کمی قضيه را پيچيده می‌کند.

سه: در اين سال‌ها هر بار که به بهانه‌های مختلف نام "به رنگ ارغوان" به گوش می‌رسيد افراد مسئول حل مشکل اين فيلم را به نهادهای ديگر مربوط می‌دانستند. محمدحسين صفار هرندی در روزهای پايان کارش در وزارت ارشاد گفت که نهادی مانع نمايش فيلم می‌شود و حتی از نام بردن اين نهاد پرهيز کرد.

تهيه‌کننده و کارگردان بارها با افراد و نهادهای مختلف رايزنی کردند و در نهايت به اين نتيجه رسيدند که بهتر است برای باز شدن اين گره باز هم صبوری پيشه کنند. اين که مشکل "به رنگ ارغوان" پس از پنج سال و پس از اين مسير صعب‌العبور سخت در جلسه‌ای چند ساعته با معاون سينمايی وزير ارشاد دولت دهم حل شده جای سئوال دارد.

اگر شمقدری می‌توانست به اين سرعت مشکل فيلم را حل کند و به اين حاشيه‌ها پايان بدهد چرا اين کار را به امروز انداخت تا شائبه کار تبليغاتی به وجود آيد. به هر حال اميد می‌رود رفع توقيف "به رنگ ارغوان" امکان اکران فيلم در جشنواره بيست و هشتم را به وجود آورد و البته حل مشکل فيلم‌های اکران نشده يکی از برنامه‌های شمقدری باشد.

نامی که اين روزها به عنوان منجی "به رنگ ارغوان" بيش از هر نام ديگری به گوش می‌رسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016