چهارشنبه 6 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زلزله در تهران 200 هزار قرباني مي گيرد، ايلنا

زلزله خفيف اخير تهران همه را نگران کرده است به نحوي مديرکل بازسازي و حوادث غيرمترقبه استان تهران روز دوشنبه در يک نشست خبري گفت: حدود 50 درصد از بيمارستان هاي فعلي شهر تهران در برابر زلزله مقاوم نبوده و نياز به نقل مکان به ساختمان ها مقاوم دارند.

به گزارش ايلنا، محمدرضا محمودي در نشست خبري صبح روز دوشنبه که به منظور اعلام نتايج مانور ملي- استاني مديريت بحران پس از زلزله فرضي 6/4 که پس از وقوع زمين لرزه اخير که با قدرت 4 ريشتر در شهرري رخ داد، ترتيب داده شده بود، تاکيد کرد: پس از اين مانور کارگروهي تشکيل شد تا در زمان بحران احتمالي در تهران و استان تهران پيش بيني هايي را اعمال کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا که پيش بيني تان از ميزان آسيب هاي احتمالي و خسارت هاي جاني و مالي زلزله اي که احتمالا تهران را مي لرزاند چيست به نتايج مانور اخير براي زمين لرزه فرضي اشاره و تصريح کرد: هر گونه پيش بيني به ميزان و قدرت زلزله بستگي دارد اما مطابق با مانور اخير که با فرض وقوع زلزله اي به قدرت 6/4 ريشتر در تهران انجام شد، پيش بيني شد که با چنين قدرتي 70 هزار واحد مسکوني در تهران که بيش از 60 درصد آنها را شامل مي شود خسارت ديده و حدود 200 هزار کشته بر جاي مي ماند و در ساختمان هايي که کمتر از 60 درصد خسارت مي بينند نيز به همين ميزان مجروح خواهيم داشت و با چنين سناريويي مانور را آغاز کرديم.

محمودي در پاسخ به سوال ديگر ايلنا که با توجه به مقاوم نبودن اغلب بيمارستان ها و مراکز درماني فعلي شهر تهران در صورت وقوع زلزله چه ميزان خسارت به اين مراکز وارد مي شود، تصريح کرد: حدود 50 درصد از بيمارستان هاي فعلي شهر تهران در برابر زلزله مقاوم نبوده ولي از اين ميزان درصد زيادي از آنها قابل بازسازي بوده و در چند سال اخير شاهد افتتاح مراکز درماني خصوصي و دولتي جديد بوديم.

به گفته محمودي در حال حاضر در حال برآورد کردن نيازها به صورت اعداد و ارقام هستيم و لازم است تا بودجه مناسب اين کار از طريق وزارت کشور براي جبران کاستي هاي امداد ونجات استان تهران هر چه سريعتر اختصاص يابد.
مديرکل بازسازي و حوادث غيرمترقبه استان تهران در پاسخ به اين سوال که اغلب شاهد نشست خيابان ها در زمان احداث مترو بوديم آيا مترو به عنوان يک وسيله نقليه عمومي ايمن بوده يا نه افزود: مترو و سازه آن مقاوم است و شدت زلزله در آن پيش بيني شده است حتي يکي از راه هاي امدادرساني به آسيب ديدگان مي تواند مترو باشد به طوري که استفاده از وسايل امدادرساني ريلي نيز پيش بيني شده و در دستور کار قرار گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، زمين لرزه اخير شهر ري که ابهامات و شايعاتي را به دنبال داشت از ديگر سوالات مکرر خبرنگاران بود که اين مقام مسوول در استانداري در پاسخ به اين سوال که در مرکز جهاني ثبت نشده بود، گفت: مرکز ژئوفيزيک به آلارمي متصل بود که زماني که اين آلارم داده شد سه ايستگاه زلزله آن را ثبت کرد و زلزله چهار ريشتري در تمام پايگاه هاي کشور ثبت شد و سه مرکز ژئوفيزيک نيز آن را به ثبت رساندند; شايد مرکز جهاني فاصله اش با ما زياد بوده به طوري که زلزله هايي که در تهران و ايران مي آيد با زمين لرزه هاي ژاپن تفاوت دارد.

به گفته محمودي تعداد مراکز آتش نشاني در شهر تهران به ميزان کافي بوده به طوري که در تهران 80 ايستگاه آتش نشاني وجود دارد و همين ميزان در استان تهران نيز بايد وجود داشته باشد به طوري که بر اساس استانداردها براي هر 50 هزار نفر جمعيت يک ايستگاه آتش نشاني مجهز نياز است.

مديرکل بازسازي و حوادث غيرمترقبه استان تهران همچنين با اشاره به وضعيت امداد هوايي تهران و استان تهران خاطر نشان کرد: اگرچه وضعيت امداد هوايي طي سال هاي اخير خوب شده اما کافي نبوده و با استانداردها فاصله دارد و با توجه به آنکه هزينه هر هلي کوپتر حدود نه ميليارد تومان است تامين آن به ناوگان هوايي نياز به اعتبار دارد و اگر کشور هلي کوپتر داشته باشد در مواقع بحراني آن را در خدمت نقاط بحراني قرار مي دهد.

محمودي در پاسخ به اين سوال که در حال حاضر استان تهران از نظر ايمني و استانداردها در برابر مواجه شدن با زلزله در چه سطحي است؟، تصريح کرد: به طور قطعي نمي توان گفت که شهر تهران به طور کامل ايمني است و زمان آن معلوم نيست اما بايد اعلام کرد که از نظر استانداردها در شرايط خوبي هستيم که اگرچه اين استانداردها براي تمام حادثه ديده ها در زلزله هاي بزرگ مطرح نيست.

او افزود: در حال حاضر امکان ذخيره سازي زيادي وجود ندارد به طوري که مواد غذايي ذخيره شده بايد هر شش سال تعويض شود اما امکان ما براي حمايت از آسيب ديدگان يک زلزله شش ريشتري طي يک هفته تا ده روز پس از وقوع حادثه وجود دارد اما پس از آن زمان بايد از ساير استان هاي ديگر کمک گرفت و پس از آن نيز بايد ساير کشورها به کمک ما بشتابند.

مديرکل بازسازي و حوادث غيرمترقبه استان تهران ادامه داد: در حال حاضر پنج استان معين در زمان وقوع حادثه وجود دارد که اگر شدت زلزله زياد باشد، 29 استان ديگر به کمک ما مي آيد. همچنين چنانچه در زمان وقوع حادثه مدير يا معاوني در سطح استان تهران به هر دليلي از جمله زير آوار ماندن، قادر به پاسخگويي به مردم نباشند، استان اصفهان به صورت خودکار در تهران مستقر مي شود.

محمودي با اشاره به بافت فرسوده شهرتهران و ساخت وسازهاي غيرمجازي که در اطراف تهران، صورت مي گيرد عنوان کرد: چنانچه بر روي بافت هاي تازه ساز نظارت مهندسي خوبي اعمال شود مشابه حادثه ساختمان سعادت آباد تکرار نمي شود و چنانچه ساختمان هاي تازه ساز بر اساس مهندسين ناظر ضعيف پيش رود به طور حتم خطرناک تر از بافت هاي فرسوده بوده و بحران مي آفرينند.

اوخطاب به شهروندان گفت: مردم حتي المقدور خريدهاي واحد مسکوني شان را با مدارک و مجوز شهرداري انجام دهند و از خريدن واحدهاي قلابي خودداري کنند چرا که افراد سودجويي در حاشيه شهرها خصوصا تهران اقدام به ساخت وسازهاي غيراصولي مي کنند. به گفته محمودي شهروندان مي توانند عليه شهرداراني که نسبت به ساخت وسازها حساسيت ندارند شکايت کنند. او افزود: وزارت بهداشت منتظر امکانات جديد است و اگر مشکل ميزان تخت ها برطرف شود مي توانند بازسازي و يا به مراکز درماني جديدالاحداث نقل مکان کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016