چهارشنبه 30 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدير انتشارات مازيار و ناشر آثار شاملو: آيدا می‌خواهد نوشته‌های خود را به اسم شاملو منتشر کند! ايلنا

ناشر آثار شاملو مدعی است پس از سال‌ها همکاری با زنده‌ياد احمد شاملو؛ قلم او را می‌شناسد و برهمين اساس؛ معتقد است برخی از فيش‌های متن ارائه شده ازسوی آيدا برای انتشار جلد دوازدهم کتاب کوچه؛ زائيده ذهن و قلم شاملو نيست.


ايلنا: مهرزاد کاظم‌زاده، ناشر آثار شاملو مدعی است پس از سال‌ها همکاری با زنده‌ياد احمد شاملو؛ قلم او را می‌شناسد و باتوجه به اين شناخت؛ معتقد است برخی از فيش‌های متن ارائه شده ازسوی آيدا برای انتشار جلد دوازدهم کتاب کوچه؛ زائيده ذهن و قلم شاملو نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بيش از نه سال از مرگ احمد شاملو شاعر، مترجم و کارشناس زبان محاوره می‌گذرد و همچنان پيرامون اين اسم بزرگ در تاريخ ادبيات معاصر ايران، حرف و حديث‌ها و جنجال‌ها متوقف نشده است.
البته به استناد تاريخ، اتفاق‌ها و جنجال‌سازی‌ها پس از مرگ يک چهره برجسته در سراسر جهان به سنتی مالوف تبديل شده است که طی آن بعضی‌ها با رويکرد تمجيدی از آن شخصيت؛ خود را به او نزديک می‌کنند يا با انکار وی و زير سئوال بردن آثارش؛ قصد می‌کنند که برای خود جايگاهی دست و پا کنند.
پس از مرگ زنده‌ياد احمد شاملو، جريان‌های متفاوتی با رويکردهای مختلف دست به کار شدند. عده‌ای او را به قتل محکوم کردند، عده‌ای او را با با ارتش سرخ روسيه در ارتباط دانستند،‌ازسوی نزديکانش سخنان تازه‌ای از او نقل شد و تعجب‌برانگيزترين اين حوادث به دادگاه کشيده شدن اختلافات آيدا سرکيسيان(همسر زنده‌ياد شاملو) و مرحوم سياوش شاملو(پسر احمد شاملو) بود که نهايتا کار به تقسيم ميراث رسيد و داشته‌های شاملو بين اين دو تقسيم شد.
همچنين اختلاف‌نظرهای اين دو؛ بر سر اينکه چه کسی متولی بنياد حفظ و نشر آثار احمد شاملو است، جای خود داشت که با مرگ سياوش؛ اين امر منتفی شد.
فارغ از تمام اين جنجال‌ها مخاطبان آثار احمد شاملو حتی در غياب او روز به روز رو به درحال افزايش بوده است. گواه اين ادامه مخاطب؛ انتشار فرهنگنامه «کتاب کوچه» و ناياب شدن هر شماره از آن بلافاصله پس از نشر و قيمت‌گذاری‌های کاذب بر اين مجموعه در بازار کتاب است.
در اين راستا ماه‌ها پيش با جويا شدن توالی انتشار مجموعه «کتاب کوچه» که مسئوليت جمع‌آوری و تدوين دست‌نوشته‌های زنده‌يار شاملو برای اين مجموعه بر عهده آيدا سرکيسيان و ع. پاشايی است، خبر منتشر شدن جلد دوازدهم کتاب کوچه در آينده‌ای نزديک از سوی اين خبرگزاری اعلام شد اما پس از گذشت ماه‌ها اين امر اتفاق نيفتاده است.
مهرزاد کاظم‌زاده(مدير انتشارات مازيار و ناشر آثار شاملو) در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، از جريان تازه‌ای پرده برداشت که در نوع خود قابل توجه وکم سابقه است.
وی ضمن بيان اين مطلب که دليل منتشر نشدن جلد ۱۲ کتاب کوچه؛ وجود اختلاف بين او و آيدا سرکيسيان است، گفت: من سال‌هاست که با شاملو و آثارش آشنايی دارم و قرارداد نشر مجموعه کتاب کوچه نيز سال‌ها پيش مابين من و شاملو امضا شده است.
کاظم‌زاده با اشاره به گرايشات و علاقه‌مندی‌های خود به آثار شاملو ادامه داد: من با اشعار و نوشته‌های شاملو زندگی کرده‌ام و با انديشه و قلم اين هنرمند بزرگ کاملا آشنا هستم و اين آشنايی باعث شده که من؛ نوع نگارش و تفکرات حاکم بر نوشته‌هايش را از ديگر نوشته‌ها بازشناسم.
وی در مورد جلد ۱۲ کتاب کوچه گفت: ماجرا از اين قرار است که مدت‌ها قبل خانم سرکيسيان نسخه‌های اوليه‌ای که برای جلد دوازدهم اين مجموعه درنظر گرفته بود به من تحويل داد و من در همان خوانش نخست متوجه شدم که آيدا خودش برخی از فيش‌های ناقص مانده شاملو را تکميل کرده است.
اين ناشر از واکنش خود نسبت به اين ماجرا و مسکوت گذاشتن پروژه انتشار آن خبر داد و اين کار را با حيثيت اين شاعر بزرگ و حرمت مخاطبان آن درتعارض می‌بيند.
وی گفت: پس از اعلام نظر و تصميم به آيدا قرار شد نسخه‌های موردنظر را در اختيار چند متخصص و کارشناس که با آثار و شخصيت شاملو آشنا هستند؛ گذاشته شود تا آنها نظر خود را بگويند که اين پيشنهاد ابتدا ازسوی خانم سرکيسيان پذيرفته شد ولی بعدها از آن شانه خالی کردند.
ناشر آثار شاملو در ادامه معوق ماندن انتشار اين اثر از شکايت‌های آيدا سرکيسيان و ع. پاشايی با هدف تفويض حق انتشار اين مجموعه از انتشارات مازيار خبر داد و گفت: دادگاه باتوجه به اسناد قرارداد من و شاملو به آنها رای منفی داد و پس از آن درخواست دادگاه تجديدنظر کردند که من پيشاپيش مطمئن هستم که بازهم تلاش آنها بی‌نتيجه خواهد ماند.
وی با بيان اين مطلب که هنوز فيش‌های زيادی خصوصا در حروف ح و چ از شاملو باقی مانده است، افزود: ‌احمد شاملو از جايگاه والايی در ادبيات ايران برخوردار است و مخاطبان او که تشنه حتی يک سطر از نوشته‌های باقی مانده از او هستند، از انتشار مطالب ناقص مانده اين شاعر نيز استقبال خواهند کرد.
کاظم‌زاده ضمن تقبيح عملکرد همسر شاملو معتقد است اگر ايشان به نوشتن علاقه‌دارد و خود را در حد و اندازه‌های چاپ کتاب می‌داند؛ می‌تواند به اسم خودش کتاب چاپ کند، نه اينکه از آبرو و شهرت همسرش استفاده کند.
وی در پايان سخنانش اظهار کرد: ‌طبق قراردادی که دراختيار من است حق انتشار تمام نوشته‌های احمد شاملو در باب «کتاب کوچه» برای انتشارات مازيار محفوظ است و طبق اين قرارداد من حتی می‌توانم بابت دراختيار نگذاشتن نوشته‌های شاملو برای انتشار شکايت کنم که البته به احترام او از اين کار صرف‌نظر کرده‌ام.
آنچه در سرگذشت اين ماجرای نه ساله مشهود است مشتی است نمونه خروار اتفاقاتی که پيرامون موفقيت‌های چهره‌های نخبه رخ می‌دهد که فارغ از اصل و گوهر آنچه که بزرگانی چون احمد شاملو برای نسل‌های بعداز خود به يادگار گذاشته‌اند، اتفاقی ناميمون است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016