جمعه 2 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قيمت دلار در بودجه 89 افزايش مي يابد، اعتماد

«شير آب باز است و ما در حال بيرون ريختن آب با سطل هستيم.» اين واکنش محمود بهمني به بحث مطالبات معوق بانکي است. وقتي از او در مقام رئيس کل بانک مرکزي سوال مي شود چرا شير باز است به طنز مي گويد نشتي دارد و بايد واشر پلاستيکي آن را عوض کرد. او سربسته به موضوعي اشاره کرد که دغدغه کارشناسان است، چرا شير تسهيلات بانکي آنقدر باز بوده که انباشت بدهي هاي معوق از 40 هزار ميليارد تومان فراتر رفته است.

رئيس کل بانک مرکزي با تاکيد بر پيگيري مطالبات معوق گفت؛ در همين مدت نيز حدود 30 تا 40 هزار ميليارد ريال مطالبات معوق بانکي وصول شده است که اين ميزان وصولي نشان دهنده اين است که بانک مرکزي در اين رابطه برنامه ريزي هاي دقيقي را به اجرا گذاشته است. رئيس کل بانک مرکزي شفافيت در اعلام ارقام مربوط به مطالبات معوق بانک ها را يکي از اقدامات بانک مرکزي برشمرد و يادآور شد؛ مطالبات معوق همواره در سيستم بانکي وجود داشته است اما ما اين ارقام را به صورت شفاف اعلام کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي ادامه داد؛ ممکن است ميزان ورودي اعلام شده درخصوص مطالبات معوق خروجي ها را خنثي کند اما برنامه ما اين است که هر دو اينها را با هم کنترل کنيم ضمن اينکه بانک مرکزي در نظر دارد از مطالبات جديد در ورود آنها به سيستم بانکي جلوگيري کند.

احتمال افزايش نرخ دلار در بودجه 89

رئيس کل بانک مرکزي درخصوص نرخ دلار براي سال آينده گفت؛ برآورد ما اين است که اين نرخ نسبت به سال گذشته بيشتر باشد. سال گذشته نرخ دلار 950 تومان بود ولي امسال چون قيمت ارز بالاتر از اين رقم است، قيمت دلار افزايش خواهد داشت.

بهمني اضافه کرد؛ ما بازار را آزاد گذاشته ايم ولي از آنجايي که براي دلار تقاضايي مانند گذشته متصور نيست و معاملات و واردات و گشايش اعتبارات براساس يورو و ارز اروپايي صورت مي گيرد، براي دلار تقاضاي چنداني وجود ندارد. در همين حال يک منبع آگاه به «اعتماد» گفت؛ قيمت دلار در بودجه 89 ميان 985 تا 990 تومان است.

ساماندهي موسسات غيرمجاز

وي درخصوص مبارزه با پولشويي اظهار کرد؛ هرچند طي ساليان گذشته در اين زمينه موفق نبوده ايم ولي در يکي دو سال گذشته موفقيت هاي خوبي حاصل شده و اگر هم پنج درصد انحراف داشته باشد، نمي توان گفت موفق نبوده ايم. رئيس کل بانک مرکزي ساماندهي موسسات مالي و اعتباري را در مبارزه با پولشويي موثر دانست و گفت؛ برخي از موسسات مالي و اعتباري که نمي خواستند نرخ هاي بانک مرکزي را رعايت کنند به اسم ائمه(ع)، تسهيلات 30 درصدي به مردم مي دادند که در بسته بانک مرکزي تمام اين راه ها بسته خواهد شد. وي درباره مهم ترين محور بسته سياستي بانک مرکزي براي سال آينده گفت؛ اين بسته از سوي نهادهاي ذي ربط در حال کارشناسي و بررسي است.

بانک «کوروش» موافقت اصولي دريافت نکرده

بهمني در واکنش به انتشار اخباري مبني بر تاسيس بانک «کوروش» توسط طهماسب مظاهري رئيس کل سابق بانک مرکزي گفت؛ بانک هايي که موافقت اصولي از بانک مرکزي دريافت نکرده باشند، نمي توانند راه اندازي شوند. وي تصريح کرد؛ اين بانک تاکنون از بانک مرکزي موافقت اصولي دريافت نکرده و براي چنين بانک هايي نمي توان اسم خاصي متصور بود.

سکه دستوري پايين نمي آيد

رئيس کل بانک مرکزي درخصوص قيمت سکه در بازار نيز گفت؛ قيمت طلا جهاني است و ما به مصلحت نمي دانيم قيمت طلاي خود را پايين تر از قيمت جهاني اعلام کنيم تا به راحتي از کشور خارج شود.

تعصب نداريم

رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به سوالي درخصوص بخشنامه اخير بانک مرکزي مبني بر ضمانت خانوادگي تسهيلات گيرندگان عنوان کرد؛ انتقادهايي که در اين زمينه مطرح شود مورد بررسي قرار مي گيرد اما بايد توجه داشته باشيد که اگر شرکتي اقدام به دريافت تسهيلات بانکي مي کند و فرزند تسهيلات گيرنده عضوي از هيات مديره آن شرکت است، آيا نبايد در اين رابطه تضمين بدهد مگر او بر تصميمات آن شرکت حق امضا ندارد؟ وي در عين حال گفت؛ البته ما مشغول بررسي مشکلات پيش آمده در اين زمينه هستيم و تعصبي هم نداريم که آنچه تصويب کرديم، آيه آسماني است.

ذخاير ارزي براي کمک به بخش توليد

او درباره وعده هايي مبني بر کاهش تک رقمي نرخ تورم تا پايان سال گفت؛ اين اقدام طي يک روز و يک ماه عملي نبوده و نمي توان يک شبه چنين اقدامي انجام داد و تمرکز اصلي ما بر کنترل نقدينگي است و سعي داريم واحدهاي توليدي شرايط فعلي خود را حفظ کنند. ذخاير ارزي را براي اين هدف و تکميل واحدهاي نيمه کاره صنعتي و بخش توليد قرار داده ايم.

تعيين نرخ سود براساس تورم

وي نرخ سود تسهيلات بانکي را يکي از مهم ترين نکات در بسته سياستي- نظارتي سال آينده عنوان کرد و افزود؛ اين نرخ هنوز مشخص نشده است و منتظر هستيم ببينيم نرخ تورم تا دو ماه آينده چه مقدار خواهد بود و موضوع هدفمند کردن يارانه ها چگونه اجرا خواهد شد.

به گفته بهمني اجراي هدفمند کردن يارانه ها قطعاً همراه با افزايش قيمت خواهد بود، و براي کنترل اين جهش قيمت نحوه برنامه ريزي مهم است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016