سه شنبه 20 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گلایه‌های تند ناکامان جشنواره فیلم فجر از داوری‌ها، خراسان

چند روزی از اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌گذرد اما گویی حاشیه‌ها تازه شروع شده‌اند.

پس از این که فهرست نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران اعلام شد، با توجه به پیش بینی اکثر کارشناسان مبنی بر این که فیلم‌های «ترانه کوچک من» مسعود کرامتی، «خواب‌های دنباله دار» پوران درخشنده، «طبقه سوم» بیژن میرباقری، «طهران، تهران» و «تهران، سیم آخر» به کارگردانی داریوش مهرجویی و مهدی کرم پور، نامزد دریافت جایزه می‌شوند، اکثر این فیلم‌ها در هیچ رشته‌ای، نامزد دریافت جایزه نشدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فیلم «کیفر» حسن فتحی هم با توجه به استقبال بسیار زیاد مردم و منتقدان در جشنواره، فقط در رشته بازیگری مرد و زن نامزد دریافت جایزه شد. در تماسی با چند تن از ناکامان جشنواره فیلم فجر امسال، دلایل نبودن نام فیلم و عوامل آن‌ها را در فهرست نامزدها، جویا شدیم.

پوران درخشنده: افراد دیگری بودند که باید به آن ها باج می دادند
پوران درخشنده کارگردان سینما که با فیلم «خواب‌های دنباله دار» در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بود با اشاره به این که بچه‌ها همیشه مظلوم هستند به خراسان می‌گوید:«در جشنواره امسال همه چیز به غایت خودش رسید.»

او ضمن نارضایتی از اکران فیلم خود در جشنواره افزود:«نحوه اکران فیلمم بسیار بد بود. زیرا فیلم در زمان هایی که برایش بلیت فروخته شده بود نمایش داده نشد. هر فیلمی که نمی‌رسید فیلم دیگری را جایگزینش می کردند.»

درخشنده ادامه داد:«به شدت از نحوه اکران فیلمم معترضم. از مردم هم عذر می خواهم که چنین شرایطی برایشان پیش آمد و فیلم را ندیدند. پیرزن نابازیگر فیلمم برای تماشای بازی خود به ۳ سینمای مختلف که این فیلم اکران می‌شد مراجعه کرد اما نتوانست فیلم را ببیند. این مسئله نشان می‌دهد که چه قدر احترام به تماشاگران، برای مسئولان برگزاری جشنواره بی اهمیت است زیرا فیلم‌ها را سر موقع مقرر نشان نمی دادند.»

درخشنده اظهار داشت:«امسال همه چیز جشنواره به هم ریخته بود. تنها نقطه مثبت آن گرد آمدن همه در یک مکان بود. یعنی هنرمندان ایرانی، خارجی، بازار فیلم، خبرنگار، منتقد و فیلم سازان همه در یک مکان بودند. اما در جشنواره امسال به فیلم‌های کودکان و نوجوانان کم توجهی شد. شاهد بودم که چگونه حق را ناحق می کنند.»

او با اشاره به این که هیچ صحبتی درباره فیلم خود ندارد تصریح کرد:«نمی‌دانم چه اجباری وجود دارد داوری را نگه می‌دارند تا آخرین فیلم برسد. هنگامی که قوانین خاصی درخصوص برگزاری جشنواره وجود نداشته باشد، باید انتظار داشت که این گونه اتفاق‌ها نیز بیفتد.»

او درخصوص جایزه نگرفتن بازیگران فیلمش در جشنواره امسال گفت:«افراد دیگری بودند که باید به آن ها باج می دادند.»

بیژن میرباقری: از نحوه داوری ها اطلاعی ندارم
بیژن میرباقری امسال با فیلم «طبقه سوم»، در جشنواره فجر حضور داشت. او با اشاره به این که از نحوه داوری فیلم‌ها بی اطلاع است می‌گوید:«من تنها دو یا سه فیلم را دیدم. به همین دلیل نمی توانم فیلم ها را با یکدیگر مقایسه کنم.»

او نظر مردم و منتقدان را درباره فیلم خود رضایت آمیز ارزیابی کرد و افزود:«به طور حتم همه راضی بودند که مطلبی درباره فیلم من ننوشته اند.»

میرباقری درباره اکران فیلم هایش «دوزخ، برزخ، بهشت» و «طبقه سوم» عنوان کرد:«به دلیل مناسبت های موجود، اکران فیلم ها خیلی پیچیده است. تعداد سینماها و تعداد شرکت های پخش فیلم ها کم است در نتیجه شرایط اکران فیلم ها پیچیده است.»

مسعود کرامتی: حتی نام داوران را هم نمی دانم
مسعود کرامتی که با فیلم سینمایی «ترانه کوچک من» در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بود می گوید:«امسال به هیچ عنوان به جشنواره نرفتم. زیرا درگیر بازی در تئاتر بودم اکنون نیز اجرای تئاترم آغاز شده است. به همین دلیل اطلاعی از نحوه داوری ندارم. حتی نمی دانم داوران چه کسانی هستند و اکنون نام شان را از شما می شنوم!»

او ادامه داد:«جشنواره برایم اهمیتی ندارد. یعنی کل جشنواره فیلم فجر آن قدر دم دستی شده است که درباره آن فکر نمی کنم. شنیده‌ام امسال جشنواره ضعیف، بی حال و بی رمق برگزار شده و تماشاگر نیز کم داشته است.

کرامتی افزود:« ۱۵ سال است چه فیلم داشته و چه نداشته باشم در جشنواره فجر شرکت نمی‌کنم. چون جشنواره فیلم فجر را جدی نمی‌گیرم. ۱۵ سال است که به جشنواره هم نمی‌روم. زیرا نحوه برخورد با مردم، تماشاگران و حتی خود من خیلی بد است. در صورتی که جشنواره باید فضای فرهنگی و محترمانه ای ایجاد کند اما رفتار مسئولان جشنواره، آن قدر زشت و توهین آمیز بوده است که با خود عهد کرده‌ام دیگر در جشنواره حاضر نشوم. اگر مردم قصد دیدن فیلم ها را دارند در سینما آن‌ها را ببینند، چرا جشنواره؟!»

مهدی کرم پور: درباره جشنواره امسال صحبتی ندارم
مهدی کرم پور کارگردان سینما که با فیلم «تهران، سیم آخر» در جشنواره شرکت کرده است، در نشست نقد و بررسی فیلم خود بسیار غیرمحترمانه پاسخ خبرنگاران و حاضران را داد. وی یکی از پرسر و صداترین نشست های نقد و بررسی امسال را رقم زد. کرم پور در پاسخ کوتاهی درخصوص جشنواره فیلم فجر و کم توجهی داوران به فیلم خود گفت:«به هیچ عنوان درباره جشنواره امسال صحبتی ندارم.»

داریوش فرهنگ: حتی فیلم خودم را در جشنواره ندیدم
«داریوش فرهنگ» که در جشنواره امسال با فیلم «یک گزارش واقعی» در جشنواره شرکت داشت می گوید:«درباره نحوه داوری جشنواره خبری ندارم. به دلیل گرفتاری کاری هم هیچ فیلمی را ندیدم. بنابراین درباره جشنواره امسال نظری ندارم و حتی داوران جشنواره را نمی شناسم. فیلم خودم را نیز در جشنواره ندیدم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016