شنبه 15 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جشنواره بيست و پنجم موسيقی فجر، يکی از بی‌برنامه‌ترين جشنواره‌ها شد! ايلنا

اگر از جشنواره پنجم موسيقی به‌عنوان منظم‌ترين و بابرنامه‌ترين جشنواره نام می‌برند، به‌دليل ناهماهنگی‌ها و حواشی، بايد جشنواره بيست و پنجم را بی‌برنامه‌ترين جشنواره تا امروز دانست. اين جشنواره به راستی ماندنی شد!


ايلنا: بيست و پنجمين جشنواره موسيقی درحالی پنجشنبه شب(۱۳ اسفند) با معرفی نفرات برگزيده به کار خود پايان داد که يکی از به ياد ماندنی‌ترين جشنواره‌ها در تاريخ جشنواره‌های موسيقی شد. البته اين جشنواره نه به دليل حضور گسترده موسيقی‌دانان و اتفاقات خاص هنری؛ بلکه به دليل حاشيه‌های فراوان آن ماندنی شد! جشنواره‌ای که بايد آن را بی‌برنامه‌ترين جشنواره در تاريخ جشنواره‌های موسيقی دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نخستين نقدی که متوجه اين جشنواره است، همان پوستر آبی‌رنگی است که از همان ابتدا مورد نقد برخی علاقه‌مندان موسيقی قرار گرفت. نکته قابل توجه در پوستر جشنواره موسيقی نبود هيچ گونه عنصر مرتبط با موسيقی در آن بود. درحالی‌که نت‌های موسيقی و شکل‌ سازها بهترين عناصری هستند که در پوستری مرتبط با موسيقی می‌توان آنها را به کار گرفت. اما در پوستر اين دوره از جشنواره جای نت‌های موسيقی را شمسه‌های زرد رنگ گرفته بود البته شمسه‌ها شکلی شبيه ساز کمانچه را می‌ساختند که تنها با دقت می‌شد متوجه شباهت اين طرح با ساز کمانچه شد.
برگزاری بسيار ديرهنگام نشست مطبوعاتی جشنواره موسيقی يعنی در فاصله يک هفته‌ به آغاز جشنواره، يکی از کوتاهی‌های اين جشنواره بود که خود تاخيرهای ديگری را نيز به دنبال داشت. نشستی که محمدعلی خبری(دبير جشنواره) نيز از ارائه پاسخ‌های شفاف به تمام سئوالات خبرنگاران خودداری کرد.
در همين نشست بابک رضايی(رئيس انجمن موسيقی) وعده داد که فروش اينترنتی بليت‌های جشنواره، در سايت اين انجمن از فردای همان روز آغاز شود، اما به دليل بروز مشکلات فنی بليت فروشی اينترنتی جشنواره سه روز ديرتر آغاز شد.
آماده شدن ديرهنگام کارت خبرنگاران و نبود بليت کافی برای تمام خبرنگاران برای حضور در سالن‌ها، يکی ديگر از نقاط ضعف جشنواره بيست و پنجم بود. ضمن آنکه کارت برخی خبرنگاران و عکاسان برای پوشش اخبار جشنواره حتی پس از آغاز جشنواره نير حاضر نشده بود.
آماده شدن ديرهنگام جدول برنامه و ايجاد تغييرات در آن، درست يک روز مانده به آغاز جشنواره يکی از ضعف‌هايی جشنواره بيست و پنجم بود که دست کم در دوره‌های اخير جشنواره بی‌سابقه بود.
عدم حضور برخی داورانی که در دوره‌های قبل جشنواره حضور داشتند، همچون فريدون شهبازيان، ارفع اطرايی و علی‌اکبر‌ شکارچی، يکی از نکات قابل توجه در اين جشنواره بود. ضمن آنکه حضور داريوش پيرنياکان در بخش انتخاب آثار جشنواره خبرساز شد، ‌چراکه نام وی از سوی دبير اجرايی به عنوان داور بخش انتخاب اعلام شد، درحالی که خود، حضورش را در اين جشنواره تکذيب می‌کرد.
تکرار نام برخی داوران هم در بخش انتخاب، هم در بخش داوری همان شاخه در بخش رقابتی جشنواره بيست و پنجم يکی از ايرادهای جدی اين جشنواره بود. برخی از داوران در دوشاخه رقابتی جشنواره به انتخاب نهايی آثار پرداختند. حضور شهلا ميلانی(سرپرست گروه کر دختران هنرستان موسيقی) در بخش داوری آواز جمعی، درحاليکه گروه تحت سرپرستی‌اش نيز در بخش رقابتی حضور داشتند و موفق به کسب رتبه نخست نيز شدند، پرسش ساز شد. و البته پس اين همه حواشی؛ اغلب داوران خود نيز در اختتاميه حضور نداشتند.
بخش موسيقی بانوان اين جشنواره نيز تنها به دو گروه ارکيده و حنانه محدود شده بود و دبيرخانه جشنواره نتوانسته بود گروه‌های ديگری را برای حضور در اين بخش جشنواره ترغيب کند.
دبير جشنواره بيست و پنجم در نشست مطبوعاتی جشنواره در پاسخ به سوالات خبرنگاران که چرا از هنرمندان شناخته شده جهانی در اين جشنواره خبری نيست، از راميز قلی‌اف، دولتمند خلف و شريف غزل به عنوان هنرمندی که شجريان افغانستان ناميده می شود، نام برد. اما به جز اجرای راميز قلی اف که با استقبال گسترده مردم در تالار وحدت روبرو شد، دو اجرای ديگر مورد توجه قرار نگرفت و به خصوص در زمان اجرای دولتمند؛ نيمی از صندلی‌های تالار وحدت خالی بود.
حضور هنرمندان شناخته شده موسيقی پاپ همچون گروه آريان، حميد عسگری، احسان خواجه اميری، رضا صادقی، بنيامين و احسان خواجه اميری به عنوان برگ برنده برگزارکنندگان جشنواره نيز خالی از حاشيه نبود. بخش دوم کنسرت بنيامين و تنها اجرای رضا صادقی به دلايل نامعلوم نيمه‌کاره تمام و موجب اعتراض حاضران در سالن شد و به خصوص پس از برنامه رضا صادقی؛ برخی تماشاگران خواستار برگرداندن پول بليت هايشان بودند. در همين بخش؛ حميد عسگری از فروش بسيار پايين بليت‌ها و خالی بودن سالن کنسرت دل پری داشت.
در بخش تک‌نوازی اساتيد تنها ۴ نوازنده شناخته شده يعنی جلال ذوالفنون، ‌سعيد ثابت،‌ محمد اسماعيل و محمد منتظری در جشنواره حضور يافتند، اما ذوالفنون برنامه‌اش را به دليل خستگی ناشی از سفر لغو کرد و محمد منتظری نيز نيمه‌کاره اجرايش را به پايان برد و تماشاگران حاضر در تالار وحدت را شگفت زده کرد.
در اين جشنواره از گروه‌ها و هنرمندان بروشوری منتشر نشد و قرار بود اطلاعات گروه‌ها و قطعات اجرايی آنها در دفترچه راهنمای جشنواره منتشر شود. اما اين دفترچه علاوه بر آنکه دارای اشتباهات بسيار نگارشی بود، نام برخی هنرمندان ازجمله راميز قلی اف و شريف غزل را از قلم انداخته بود و اطلاعات مربوط به اجرای برخی گروه‌ها در کتابچه نيامده بود. اگرچه مشکلات قطعی برق و کمبود برخی امکانات ستاد اطلاع رسانی جشنواره؛ موجب بروز چنين مشکلاتی در دفترچه راهنما شده بود اما کتاب جشنواره که در قطع بزرگ و در ورق‌های گلاسه منتشر شده بود و در روز اختتاميه توزيع شد نيز خالی از اشکال نبود. ايرادات نگارشی و چاپ دوباره چندين صفحه از اطلاعات ازجمله ايرادات اين کتاب محسوب می‌شد.
شايد تنها نقطه قوت اين جشنواره را بتوان حضور برخی از نوازندگان و ناشناخته‌های موسيقی نواحی می‌دانست که نور محمددرپور، محمد يگانه، عاشيق يوسف اوهاس و چند گروه موسيقی عاشيقی دانست. گروه‌ها و هنرمندانی که در نبود جشنواره نواحی؛ برنامه‌هايشان را در جشنواره موسيقی فجر پی گرفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016