یکشنبه 2 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هنر را نمیتوان در حصار قرار داد، حسین زمان

برخوردی که امروز با جعفر پناهی صورت میگیرد ریشه در هنر ستیزی دارد. هنرمندان از تاثیر گزارترین اقشار جامعه هستند و بواسطه هنرشان در دل مردم جای دارند . کسانی که از بیان واقعیت ها می ترسند و همواره در جهت سرپوش گذاشتن بر اعمال ناصحیح خود و در پی مردم فریبی بوده ا ند از نقش هنرمندان در آشکار ساختن نیاتشان در بیم و هراسند.

هنرمند نمیتواند در یک چارچوب تعریف شده فکر کند ، نمیتواند هنرش را به تیغ سانسور و محدودیت های مبتنی بر نظرات یک شخص و یا یک گروه بسپارد . هنرمند باید بتواند آزاد فکر کند ، آزاد بیاندیشد و آزاد هنرنمایی کند . هنر را نمیتوان در حصار قرار داد . هنرمند باید که بتواند نقد کند ، باید بتواند فریاد بزند و باید بتواند خشم را ، نفرت را و عصیان را به نمایش بگذارد همانگونه که عشق را ، محبت را و دوست داشتن را.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




قرار نیست هنرمندان نظاره گر باشند بلکه از ویژه گی های یک هنرمند پرسشگری است و به چالش فراخواندن . رسالت هنرمند بیان هنرمندانه واقعیت هاست و این رسالت مصلحت طلبی را و محافظه کاری را بر وی حرام میکند .
جعفر پناهی هنرمندی است که نمیتواند در مقابل آنچه میبیند و میشنود ساکت بماند چرا که هنر به او اینگونه آموخته است . چرا باید صرفا بخاطر تصمیم به ساختن یک فیلم او را در حبس کنیم ؟ چرا باید شمشیر بالای سر هنر و هنرمندان نگاه داریم ؟ او که هنوز فیلمی نساخته ، او که هنوز اثری را به نمایش نگذاشته چرا باید قبل از پایان اثر هنری او به محاکمه اش بکشیم ؟
البته این ترس تا حد زیادی طبیعی است چرا که زبان هنر زبان کوبنده و تاثیر گذاری است و آنان که از روشنگری در هراسند از اینچنین زبانی بیم دارند .

اگر چه از زندانی شدن نویسندگان ، فیلمسازان و سایر هنرمندان خوشنود نیستیم ولی مطمئنم این جمع از هنرمندان که خود بی عدالتی را و زندان را تجربه کرده اند در آینده زندان را ، ظلم را و بی عدالتی را بهتر به نمایش خواهند گذاشت و به رشته تحریر در خواهند آورد . برای ایشان زندان خود کسب آگاهی و پختگی هنری است ولی متاسفم برای آن دسته از هنرمندانی که هنرشان را به بی هنری سکوت آلوده اند .

اینجانب برخورد غیر اصولی با هنرمند ارزشمندی همچون جعفر پناهی را که بارها در مجامع هنری باعث افتخار ایران هنرپرور بوده ، تقبیح میکنم و اینگونه برخوردها را دشمنی با هنر و هنرمندان میدانم


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016