چهارشنبه 23 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگاهي به پايان بازداشت خانگي رومن پولانسكي، ايسنا

رومن پولانسكي فيلمساز مطرح سينماي جهان پس از مخالفت دولت سوئيس با استرداد اين فيلمساز لهستاني الاصل به آمريكا روز دوشنبه به حکم دادگاه عالي سوئيس، از حبس رهايي يافت، اما مثل سه دهه قبل زندگي‌اش، او با گزينه‌هاي محدودي براي سفر و كار در كشورهاي جهان روبه‌رو است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزارت دادگستري سوئيس، روز دوشنبه، 21 تيرماه، رومن پولانسکي را که 9 ماه پيش و هنگام مراجعت به سوئيس توسط پليس اين کشور دستگير شده بود، آزاد اعلام کرد و گفت که مقامات سوئيس قصد تحويل پولانسکي به آمريكا را ندارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پولانسکي در سپتامبر سال گذشته، زماني که براي دريافت جايزه‌اي به پاس يک عمر تلاش هنري از طرف جشنواره فيلم زوريخ، وارد فرودگاه زوريخ شد،‌ بر اساس حکم بازداشتي که 31 سال پيش، به سبب برقرار رابطه جنسي با دختري 13 در آمريکا عليه وي صادر شده بود، توسط مقامات پليس بازداشت شد.

به دنبال اين بازداشت، آمريكا از مقامات سوئيسي درخواست کرده بود که پولانسکي را براي حضور در دادگاه و رسيدگي به اتهاماتش، به اين كشور تحويل دهند.

پولانسکي پس از بازداشت، مدت دو ماه را در حبس به سر برد و پس از آن به قيد وثيقه سه ميليون يورويي، تحت بازداشت خانگي قرار گرفت. از آن زمان تاکنون، پولانسکي در ويلاي شخصي خود در کوه‌هاي جنوب غرب سوئيس به سر مي‌برد و پليس به مچ پاي وي مچ‌بند ردياب بسته بود.

بنابر اعلام آسوشيتدپرس، اِولين ويدنر-‌شلومپف، يکي از مقامات وزارت دادگستري،‌ روز دوشنبه پولانسكي 76 ساله را يك فرد آزاد اعلام كرد و پس از آزادي پولانسکي، اظهار داشت که رومن پولانسکي به آمريكا تحويل داده نخواهد شد و تمامي محدوديت‌هايي نيز که طي اين چند ماه بر وي اعمال شده بود، از ميان برداشته خواهند شد.

شلومپف در ادامه افزود که سوئيس در مورد مجرم بودن يا نبودن پولانسکي نظري ندارد و آزادي پولانسکي توجيهي براي تبرئه وي از اتهاماتش نيست.

پرونده قضايي عليه، رومن پولانسکي، فيلمساز زاده لهستان و خالق فيلم‌هايي نظير پيانيست و محله چيني‌ها به سال 1977 باز مي‌گردد. وي در آن زمان به اتهام داشتن روابط جنسي نامشروع با يک دختر 13 ساله دستگير شد. پولانسکي پس از پذيرش اتهامات توسط قاضي پرونده به 90 روز زندان و حضور در جلسات روانکاوي محکوم شد.

پس از 42 روز حبس، پزشک روانکاو زندان صحت رواني پولانسکي را تأييد کرد و پولانسکي از زندان آزاد شد.

به دنبال اين آزاد قاضي پرونده اعلام کرد که پولانسکي براي گذراندن مابقي حکم خود به زندان باز خواهد گشت، اما پولانسکي پس از آزادي از زندان، به فرانسه رفت و هيچ‌وقت به آمريکا بازنگشت.

به دنبال اين بازداشت، ايالات متحده از مقامات سوئيسي درخواست کرده بود که پولانسکي را براي حضور در دادگاه و رسيدگي به اتهاماتش، به ايالات متحده تحويل دهند.

مقامات قضايي كشور آمريكا از حدود يكسال پيش در پي استرداد پولانسكي به آمريكا بودند تا پرونده او را مورد بررسي قرار دهند.

مقامات قضايي سوئيس اعلام كرده‌اند، مسوولين بلندمرتبه فضايي آمريكا تاكنون هيچگونه سند رسمي به صورت مكتوب در خصوص شهادت‌نامه پولانسكي به سوئيس نفرستاده‌اند.

بنابراين گزارش، «استيو كولي» دادستان لس آنجلس كه يكي از وكلاي اين پرونده است با اعلام اين مطلب كه از تصميم مقامات قضايي سوئيس دچار افسردگي عميق شده است، گفت: صلاحيت اين دادگاه ها بايد مورد بررسي قرار گيرد.

سامانتا گيمر، دختر مورد تجاوز، که اينک زني 46 ساله است، هم از دادگستري کاليفرنيا قطع دادرسي و بسته شدن پرونده را تقاضا کرده بود، اما دادگاه اين تقاضا را نيز رد کرده است.

پرونده قضايي عليه وي مربوط به سال 1977است. وي در آن زمان دستگير شد و به داشتن روابط جنسي نامشروع با اين دختر 13ساله اعتراف کرد. او 42 روز در زنداني در ايالت کاليفرنيا زنداني شد اما قبل از جلسه پاياني اين محاکمه از زندان گريخت و سپس از آمريکا خارج شد. رومن پولانسکي در سپتامبر سال گذشته در فرودگاه شهر زوريخ در سوييس بازداشت شد و پس از دو ماه حبس در زندان به يک وثيقه سه ميليون يورويي تحت بازداشت خانگي قرار گرفت.

دادگاه تقاضاي ديگر وکيلان پولانسکي، مبني بر متوقف شدن دادرسي را نيز رد کرد.

وکلاي مدافع در اين بخش استدلال کرده بودند که در تشکيل پرونده قديمي براي پولانسکي، مدارج قانوني رعايت نشده است.

از چندي پيش سياستمداران و برگزارکنندگان جشنواره‌هاي سينمايي در سوئيس، فرانسه، آلمان، لهستان همين طور حاميان پرقدرت پولانسکي در هاليوود خواستار آزادي او شده‌ بودند.

وي در پاريس از پدري لهستاني و مادري روسي زاده شد و در چهار سالگي همراه والدين و خواهر ناتني خود، آنت، به لهستان مهاجرت کرد. وي تنها عضو خانواده پولانسکي است که توانسته از بازداشت و تبعيد اجباري يهوديان بگريزد. مادر پولانسکي در آشوويتز جان خود را از دست داد و وي دوران کودکي سختي را با آوارگي، زندگي و کار در خانواده‌هاي روستايي سپري کرد. بخشي از شهرت او که کارگردان فيلم‌هاي مشهوري چون بچه رزماري (1968) و محله چيني‌ها (1974) است، به زندگي عجيب و غريبش برمي‌گردد.

در سال 1969چارلز منسون و پيروانش همسر او شارون تيت را به قتل رساندند. در آن زمان رومن پولانسکي در آمريکا نبود و در انگلستان مشغول کارگرداني فيلمي بود که به علت قتل شارون تيت هرگز ساخته نشد. در دادگاه مانسون و همدستانش به حبس ابد محکوم شدند. با اقامه دعوايي عليه او به اتهام برقراري رابطه جنسي با فردي نابالغ، به فرانسه گريخت. او در سال 2002 به خاطر فيلم پيانيست جايزه اسکار بهترين کارگرداني را دريافت کرد.

پولانسکي در سال 1958 با هنرپيشه لهستاني باربارا کوياتکووسکا، در سال 1968 با هنرپيشه آمريکايي شارون تيت و در سال 1989 با هنرپيشه فرانسوي امانوئل سنيه ازدواج کرد و از ازدواج آخر خود دو فرزند به نام‌هاي مورگان و الويس دارد.

پولانسکي در سال 1977 متهم شد که در جريان يک ميهماني در منزل جک نيکلسون در شهر لس آنجلس دختري 13 ساله را وادار به استفاده از مشروبات الکلي و مواد مخدر کرده و سپس او را مورد سوء استفاده قرار داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016