شنبه 26 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جشنواره‌هايي با هزينه‌هاي ميلياردي براي تبليغات دولت برگزار مي‌شود، ایلنا

نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس معتقد است بودجه سازمان ملی جوانان سه برابر شده اما عملکرد آن نزول کرده است. او مي‌گويد مشكل جوانان ما در حال حاضر معيشت، ‌اشتغال، ازدواج و مشكل افسردگي است اما سازمان ملي جوانان به جز برگزاري چند جشنواره در دو سال اخير هيچ فعاليت چشمگير ديگري نداشته است، برگزاري جشنواره هم به طور قطع مشكلات جوانان را حل نمي‌كند. قنبري مطالب سايت ساج در رابطه با شرايط ازدواج جوانان را سخيف ارزيابي مي‌كند و مي‌گويد، مطالب اين سايت نشان دهنده ان است كه سازمان ملی جوانان پيش داوري‌ها اعصار و قرون گذشته در ارتباط با شرايط ازدواج را تبلیغ می کند و هيچ تحقيق جدي در رابطه با مشكلات ازدواج جوانان انجام نداده است. او معتقد است سازمان ملي جوانان، مشكلات جوانان را نمي شناسد و هيچ اقدامي براي حل مشكلات آنها انجام نداده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: مدت‌هاست كه ايده تحقيق و تفحص از سازمان ملي جوانان در ذهن من شکل گرفته بود زيرا سازماني با اين همه اعتبارات كاري مفيدي براي حل مسائل حوزه جوانان انجام نمی‌داد و با يك بررسي اجمالي از فعاليت‌هاي سازمان ملي جوانان به اين نتيجه رسيده‌ام كه اين سازمان كارآمد نيست.

بودجه سازمان ملی جوانان سه برابر شده اما عملکرد آن نزول كرده‌است
او گفت: در سال 1384 بودجه سازمان ملي جوانان 11 ميليارد تومان بود و اين بودجه در سال 1389 به 39 ميليارد تومان رسيد يعني در حال حاضر بودجه تقريبا سه برابر شده است و با اين حجم اعتبارات انتظار مي‌رود فعاليت‌هاي اين سازمان نيز به دو يا 3 برابر افزايش پيدا كند اما متاسفانه هيچ‌گونه پيشرفت و رشدي در عملكرد سازمان مشاهده نمي‌شود حتي مي‌توانيم بگوييم سازمان ملي جوانان در عرصه‌هاي مختلف دچار ركود نیز شده است.

سازمان ملی جوانان دولتی شده و برای دولت تبلیغات می‌کند
قنبری ادامه داد: در حال حاضر سازمان ملي جوانان بسيار دولتي شده و سعي مي‌كند به هر شکلی که شده برای دولت تبليغات كند در حالی که در گذشته سازمان ملی جوانان به صورت یک سازمان مردم نهاد اداره می شد، اما اكنون سازمان ملي جوانان تنها هدفي كه دارد تبليغات به نفع دولت و به سمت سياسي‌كاري روي آورده است.

با برگزاری جشنواره مشکلات جوانان حل می شود؟
او گفت: سازمان ملي جوانان به جز برگزاري چند جشنواره در دو سال اخير هيچ فعاليت چشمگير ديگر نداشته است و معلوم نيست اين جشنواره‌ها هم چه هدفي را دنبال مي‌كنند و ضمن اینکه این جشنواره ها در حل مسائلي كه به حوزه جوانان مرتبط است هیچ کمکی نمی‌کنند.

قنبري گفت: گمان مي‌كنم چون مدير فعلي سازمان ملي جوانان سابقه كارهاي فرهنگستاني دارد الان هم ديد فرهنگستاني به سازمان ملي جوانان دارند و فكر مي‌كند با برگزاري چند جشنواره و حيف و ميل كردن اعتبارات سازمان به حل مسائل حوزه جوانان پرداخته است.

چرا براي جوانان از بيت‌المال هزينه‌هاي ميلياردي مي‌شود؟
او ادامه داد: من اخيرا شنيده ام كه پول‌هاي هنگفتي در اين جشنواره هزينه شده حتي شنيده شده است كه در يكي از اين جشنواره‌ها خودروي مگان به‌عنوان جايزه به برخي هديه داده شده است. از طرفي ديگر معلوم نيست نحوه انتخاب و گزينش افرادي كه جايزه به آنها تعلق گرفته است به چه شكل بوده و چرا سازمان ملي جوانان جوايز اين چنيني از هزينه بيت‌المال تهيه مي‌كند و به افراد خاص هديه مي‌دهد.

نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس گفت:سازمان ملی جوانان جشنواره‌هاي ديگري بي‌ارتباط با مساله جوانان نیز برگزارکرده که از جمله آنها جشنواره جوانان ايران و لبنان است و اين جاي تعجب است كه در زماني كه مسائل اساسي جوانان ما معيشت، ‌اشتغال، ازدواج، سلامت روحي و جلوگيري از افسردگي جوانان ما است، چرا سازمان ملي جوانان جشنواره‌هاي غير مرتبط برگزار مي‌كند.

قنبري با بیان اینکه از سازمان ملي جوانان انتظار مي‌رود كه در بحث اوقات فراغت جوانان وارد شود و اقدامات مفيد و موثري براي پر كردن اوقات فراغت آنها انجام ‌دهد، گفت: در حال حاضر تعطيلات تابستاني آغاز شده است دانشجويان و دانش آموزان ما بيكار هستندو سه ماه را بالاجبار به حالت بيكاري مي‌گذرانند و هيچ فكري براي پر كردن اين اوقات فراغت صورت نگرفته است در حالي كه رئيس سازمان ملي جوانان معاون رئيس‌جمهور است و اين اختيار را دارد كه از طريق دولت هماهنگي‌هاي صورت دهد كه دستگاه‌هاي دولتي امكانات خود را در فصل تابستان در اختيار سازمان ملی جوانان قرار دهد و سازمان نيز با يك برنامه‌ريزي درست براي پر كردن اوقاغت فراغت جوانان وارد عمل شود.

چرا سازمان ملی جوانان برای رشد و توسعه کشور و پرکردن اوقات فراغت جوانان اردوی عمران ملی برگزار نمی‌کند؟

نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس توضيح داد: سازمان ملي جوانان مثلاً مي‌تواند اردوهاي عمران ملي برگزار كند و دانشجويان را به مناطق كمتر توسعه يافته ببرد و از اندوخته‌هاي جوانان كه به شكلي بلا استفاده باقي مانده براي عمران آباداني آن مناطق استفاده كنند.

او ادامه داد: جوانان ما بايد از مطالبي كه در دانشگاه‌ها آموخته‌اند استفاده كنندنبايد عاطل و باطل بچرخند بلكه سازمان ملي جوانان موظف است زمينه‌اي را براي آنها فراوان كنند كه آنها از استعدادهاي خود جهت عمران شكوفايي كشور استفاده كنند.

قنبري گفت: چندي پيش به يكي از كشورهاي همسايه سفر كرده بودم در آنجا مشاهده كردم كه براي اوقات فراغت كارمندان وظايفي تعريف شده است زمين‌هاي منابع ملي در اختيار آنها قرار گرفته تا در اوقات فراغت در اين زمين‌ها درختكاري كنند چون آن كشور اقليمي خشكي مانند كشور ما داشت مسوولين دولتي آن كشور تلاش كرده بودند تا با اين اقدام در جهت بيابان زدايي و زيبايي كشور خود تلاش كنند. ما نيز بايد از تعطيلات تابستان و ايام نوروز استفاده كنيم و از تمام دانشجويان و دانش آموزان خود در جهت پيشرفت ايران سود ببريم.

قنبري تصريح كرد: برگزاري كلاس‌هاي آموزشي در عرصه‌هاي زراعت، كشاورزي، صنايع دستي، كامپيوتر، زبان انگليسي و غيره در روستاها و مناطق دور افتاده كشور مي‌تواند مفيد باشد و جوانان به شكل داوطلبانه مي‌توانند در اين كلاس‌ها شركت كنند و سازمان ملي جوانان مي‌تواند اين ظرفيت را فراهم كند كه جوانان در مناطق كمتر توسعه يافته زمينه رشد داشته باشند.
او گفت: در يك كلام ارزيابي من از سازمان ملي جوانان اين است كه اين سازمان بيشتر به جای اینکه در زمینه مسائل جوانان فعالیت کند تبديل به يك ارگان تبليغاتي براي دولت شده است.

نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس گفت: وجود مديران اين چنيني در درون سازمان باعث شده اين سازمان درك عميقي از مشكلات جوانان نداشته باشد و به جاي بررسي مسائل ريشه‌اي به دنبال مسائل سطحي و سخيف باشند.

سازمان ملی جوانان اگر قصد سیاسی کاری دارد نام جوانان را از روی سازمان بردارد
او ادامه داد: من فكر مي‌كنم جوانان مظلوم واقع شده‌اند از يك طرف يك عنوان پرطمطراق و تبليغاتي روي يك سازمان گذاشتند و گفتند سازمان ملي جوانان و از طريق آن مي‌خواهند بگويند دولت به جوانان توجه دارند و براي آنها سازمان تشكيل داده است اما از طرف ديگر اين سازمان هيچ اقدام مفيدي در راستاي حل مشكلات جوانان انجام نمي‌دهد و كارهايش بيشتر جنبه تبليغاتي دارد آن هم تبليغات براي يك سري افراد خاص و در راستاي اهداف همان افراد. من فكر مي‌كنم اين سازمان با وضعيت كنوني از فلسفه وجودي خود منحرف شده و لازم است مجلس به‌عنوان قوه‌اي كه حق نظارت دارد در اين زمينه دخالت كند و جلوي اين اقدامات سازمان ملي جوانان را بگيرد .

خوشبین هستم نمایندگان مجلس به طرح تحقیق و تفحص رای مثبت دهند
قنبری در پاسخ به این سوال که تاكنون دوبار طرح تحقيق و تفحص از سازمان ملي جوانان مطرح شده است اما در مجلس راي نياورده شما فكر مي‌كنيد اين بار نمايندگان مجلس به اين طرح راي مثبت دهند یا خیر، گفت: من فكر مي‌كنم الان ديگر فصل ارزيابي عملكرد سازمان ملي جوانان فرا رسيده است شايد در گذشته این بهانه وجود داشت كه اين سازمان يك سازمان تازه تاسيس است و بايد اقدامات بيشتري انجام دهد تا بتوان عملكرد آن را مورد ارزيابي قرار داد اما ديگر زمان سپري شده و به اندازه كافي سازمان ملي جوانان فرصت داشته است كه عملكرد مثبتي از خود ارائه دهد به همين دليل خوشبين هستم كه مجلس با طرح تحقيق و تفحص موافقت كند.

نمایندگان مجلس در صورت رای منفی به طرح تحقیق و تفحص بايد نسبت به عملكرد خودشان در حوزه جوانان پاسخگو باشند
او ادامه داد: با توجه به اينكه مسائل حوزه جوانان در حال حاضر نسبت به گذشته بغرنج‌تر شده است احساس من اين است كه توجه نمايندگان به طرح تحقیق و تفحص جلب می شود البته طرح تحقيق و تفحص از سازمان ملي جوانان آزموني براي نمايندگان مجلس نیز به حساب مي‌آيد زيرا در حال حاضر يكي از مهمترين معضلات ما بحث جوانان است و جوانان بايد در مجلس طرح و برنامه داشته باشند يكي از برنامه‌ها مي‌تواند همين باشد كه نهاد‌هاي مسوول و متولي جوانان توجه بيشتري داشته باشند و مجلس هم نظارت لازم را بر عملكرد آنها انجام دهد.

نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس افزود: اگر نمايندگان مجلس به اين طرح پاسخ مثبت ندهند عملكرد مجلسيان در حوزه جوانان زير سوال مي‌رود و نمايندگان مجلس بايد نسبت به عملكرد خودشان در حوزه جوانان پاسخگو باشد.

او توضیح داد: قطعا نمايندگان مجلس از اين طرح حمايت كردند زیرا با وجود اینکه طراح طرح تحقیق و تفحص از سازمان ملی جوانان من بوده ام اما این به معنای آن نیست که نمایندگان دیگر نسبت به مسائل جوانان بی توجه هستند زیرا مسائل حوزه جوانان امروز يكي از مهمترين و حادترين مسائل روز كشور است كه نمايندگان قطعا به آن عنايت وتوجه لازم را دارند.

فراکسیون جوانان مجلس عملکرد بهتری از سازمان ملی جوانان نداشته است
قنبری در پاسخ به این سوال که فراكسيون جوانان مجلس چند عضو دارد و تاكنون چند بار تشكل جلسه داده است، گفت: متاسفانه تعداد اعضاي فراكسيون زیاد نیست و شاید بتوان گفت فراكسيون جوانان مجلس نيز عملكردش مانند سازمان ملي جوانان است زيرا تاكنون حتي يك بار تشكيل جلسه نداده است و من به‌عنوان هيات رئيسه فراكسيون جوانان معتقدم كه اين فراكسيون به وظايف خود عمل نكرده است در حالی که انتظار مي‌رفت كه اين فراكسيون در حوزه مسائل جوانان فعاليت بيشتري انجام دهد.

سازمان ملی جوانان پيش داوري‌ها قرون گذشته در ارتباط با ازدواج را تبلیغ می‌کند
نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس گفت: چندي پيش نيز در سايت ساج كه سامانه ازدواج جوانان ناميده مي‌شود يك سري اطلاعات سخفیف در رابطه با ازدواج جوانان مطرح شده بود و شرايطي براي زوجين در نظر گرفته شده بود كه با هنجارهاي اجتماعي کنونی جامعه ایران همخوانی نداشت بنابر این وقتي سازماني با اين همه اعتبارات اينگونه در حوزه جوانان فعاليت مي‌كنند طرح تحقيق و تفحص از آن معنا پيدا مي‌كند.

قنبري افزود: اين انتظار وجود دارد كه سازمان ملي جوانان در ارتباط با حوزه‌هاي كاري خود علمي وارد عمل شود و تحقيقات لازم را در حوزه جوانان انجام دهد اما متاسفانه سايت ساج نشان داد كه سازمان ملي جوانان هيچ كار تحقيقاتي در حوزه ازدواج جوانان انجام نداده و مسائل ناجور و نادرستي را در ارتباط با جوانان مطرح مي‌كند كه نه نتيجه تحقيق علمي بلكه نتيجه پيش داوري‌ها اعصار و قرون گذشته در ارتباط با شرايط ازدواج بوده است.

فراکسیون جوانان مجلس از کم‌کارترین فراکسیون های مجلس است
او ادامه داد: اين فراكسيون يكي از كم كارترين فراكسيون های مجلس است و عمدتا اقداماتي مناسب در حوزه جوانان انجام نداده است طرح تحقيق و تفحص از سازمان ملي جوانان نيز كه توسط بنده ارائه شده است شخصي بوده و فراكسيون در آن دخالت نداشته است اما من اميدوارم كه بسياري از اعضاي فراكسيون جوانان و نمايندگان مجلس از اين طرح حمايت كنند.

نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس در واکنش به این گفته خبرنگار ایلنا که بنابراین نه تنها سازمان ملي جوانان در زمينه جوانان به وظايف خود عمل نكرده بلكه مجلس هم در اين زمينه كوتاهي كرده است، تصریح کرد: من حقيقتا نمره قابل قبولي به عملكرد نظارتي مجلس در مورد مسائل جوانان نمي‌دهم.

دولت و مجلس وظایف خود در قبال جوانان را فراموش کرده‌اند
او ادامه داد: متاسفانه به موضوع جوانان كه موضوع روز كشور است كمتر توجه می شود و ظاهرا هم دولت و هم مجلس وظايف خود را در قبال جوانان فراموش كردند، فقط در دوران انتخابات است كه جوانان به ياد آورده مي‌شوند و مسوولان از آن تعريف مي‌كنند آن هم به شكل تعارف وبراي مقاصد خاص بعداز آن هم جوانان فراموش مي‌شوند.

مسئولان مملکتی اصل 28 قانون اساسی را فراموش کرده‌‌اند
قنبری ادامه داد: در حال مهمترين معضل جوانان بيكاري است اما برنامه‌اي براي اين معضل تدوين نشده است در حال حاضر ما شاهد خلل عظيم در بخش اشتغال جوانان هستيم و دولت وظايف خود را براساس اصل 28 قانون اساسي در راستاي اشتغال جوانان انجام نداده است، حتي بنگاه‌هاي كوچك زودبازده نيز اكنون به دست فراموشي سپرده شده است و عملا دولت در حال حاضر فاقد يك استراتژي در بحث اشتغال است مجلس هم تلاش چنداني به عمل نمي‌آورد كه اين اصل 28 قانون اساسي در رابطه با اشتغال جوانان به رسميت شناخته شود.

نائب رئیس فراکسیون جوانان ادامه داد: البته من در اين زمينه در حدود يك ماه پيش تذكري را ارائه كردم كه ابوترابي قول داد وزراي اقتصادي دولت را به مجلس فراخواند و استراتژي دولت در بحث اشتغال را براي نمايندگان تشريح كند منتهي از آن زمان تاكنون مدت زيادي گذشته و متاسفانه فعلا اقدام مفيد وعمل چندان حايز اهميتي صورت نگرفته است.

دولت در زمینه حل معضل بیکاری شهروندان برنامه‌ریزی ندارد
قنبری تاکید کرد: بالاترين قانون در كشور قانون اساسي است و براساس اصل 28 حق اشتغال براي همه ايرانيان به رسميت شناخته شده است دولت هم ملزم شده تا مقدمات لازم براي اجراي اين حق را براي همه فراهم كند يعني كاري كند كه همه بتواند يك شغل آبرومند داشته باشند بنابراین به لحاظ قانوني خلایی وجود ندارد اما مشكل مجلس در بحث نظارت بر اجراي قانون است، مجلس اهرم‌هاي نظارتي را در رابطه با اين مساله مهم فراموش كرده و دولت هم بي‌تفاوت شده ودر ارتباط با مهمترين معضل به روز كشور كه اشتغال جوانان است برنامه‌اي قابل قبولي ندارد.

قنبری گفت: سازمان ملی جوانان هم اکنون فقط به دنبال مسائل و مشکلات حاشیه ای جوانان است و به مسائل مهم توجهی ندارد و به مشکلات جوانان بسیار سطحی نگاه می‌کند و این هم ناشي از ناآگاهي مسوولان و مديران سازمان نسبت به شناسايي دقيق مسائل جوانان است مثلاً مي‌بينيم سازمان ملي جوانان به جايي كه بيايد و ريشه‌يابي كند كه مشكل اصلي جوانان در ازدواج چيست و چرا نرخ ازدواج پايين آمده و جوانان اشتياقي براي ازدواج ندارند و مشكل اشتغال را به‌عنوان ريشه اين مسائل عنوان كند مسائل حاشيه‌اي را پررنگ می کند مثلاً جشنواره برگزار مي‌كند كه خودنمايي ‌كند كه ما كار انجام مي‌دهيم، بنگاه همسريابي راه مي‌اندازند يا آموزش‌هاي ازدواج را به شكل سخيف در سايت ساج مطرح ‌كنند.

او ادامه داد: اين‌ها همه مسائلي است كه نشان مي‌دهند مسوولان سازمان ملي جوانان شايستگي لازم را براي حل مشكلات جوانان ندارند آنها تجربه و تخصص لازم را ندارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016