چهارشنبه 27 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرقت ادبی والت ديزنی از يک فيلم‌نامه‌نويس ايرانی، مردم‌سالاری

گروه فرهنگ: خبر شگفت آوری که اخيرا در برخی خبرگزاری های رسمی منعکس شد، ادعايی بود که مستندات آن به همان اندازه شگفت آور است. فريبرز روشنفکر فيلمنامه نويس ايرانی وب سايتی در بلاگ اسپوت ساخته و تمام نامه های ارسالی و دريافتی خود از والت ديزنی را به صورت اسکن شده در قالب يک فايل پی دی اف در دسترس قضاوت کنندگان قرار داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دو عکس کالبد شکافی فيلمنامه سيندرلای ۳ و طرح فيلمنامه ای که ۸ سال قبل از توليد اين انيميشن از طرف اين نويسنده به والت ديزنی ارائه شده نيز در صفحه اول اين وبلاگ قرار گرفته است.فريبرز روشنفکر در تشريح اين ماجرا چنين عنوان کرد که در مهر ماه ۷۸ طرح فيلمنامه ای را در راستای دنباله سازی سيندرلا به کمپانی والت ديزنی پيشنهاد کردم. در اين طرح شيطان، فرشته آرزو را به اسارت می گيرد و سيندرلا و شاهزاده را با گردباد جادويی زمان از زمان خوشبختی به زمان گذشته بازمی گرداند و...

روشنفکر گفت من در توضيح اين دنباله سازی به مسئولين والت ديزنی نوشتم سيندرلاهای زيادی در دنيا زندگی می کنند که هرگز فرشته آرزويی يا شاهزاده سوار بر اسب سفيدی در زندگی شان ظاهر نمی شود.به جای اينکه انسانهايی که با شدائد زندگی دست به گريبان هستند را به فرشته آرزو دلخوش کنيم ، فرشته آرزويی را که در اراده و پشتکار انسان به صورت بالقوه زندگی می کند به آنها نشان دهيم.

روشنفکر گفت يک ماه بعد نامه اول والت ديزنی به دست وی رسيد مبنی بر عدم تمايل کمپانی به دنباله سازی بر سيندرلا. چند وقت بعد نامه ديگر هم ارسال کردند همراه با يک فرم چند صفحه ای تقاضای کار از کمپانی والت ديزنی ولی او فرم آنها را پر نکرد.چند وقت بعد شخصی از طرف کمپانی تماس گرفت و ضمن زيبا و شاعرانه عنوان کردن طرح فيلمنامه روشنفکر توضيح داده است که سيندرلا برای کمپانی والت ديزنی مقدس است و آنها قصد دنباله سازی بر آن را ندارند. اما در عوض روشنفکر را به پر کردن فرم تقاضای کار از کمپانی والت ديزنی تشويق کرده است که وی فرم را پر نکرده و ترجيح داده ماجرا را به فراموشی بسپرد.

اين نويسنده افزود: سه سال بعد سيندرلای دو ساخته شد که اصلا ربطی به داستان ارسالی من نداشت. اما من را به ياد حرف آن شخص انداخت که می گفت سيندرلا برای کمپانی ما تمام شده محسوب می شود و قصد دنباله سازی برای آن را نداريم .

روشنفکر اظهار داشت: چند سال بعد مترجمی که طرح من را ترجمه کرده بود خبر ساخت سيندرلای ۳ را به من داد و گفت: تبريک می گويم تمام داستانت را بدون ذره ای اسراف دزديده اند.

روشنفکر در جواب اينکه آيا آنچه که در وبلاگ گذاشته تمام مستندات وی است گفت :مستنداتی که در وبلاگ قرار گرفته تمام مستندات نيست و او به توصيه وکيلش بخش هايی از مستندات را محفوظ نگه داشته تا در دادگاه مطرح کند.

اين فيلمنامه نويس با شکايت به سه مرجع سازمان جهانی مالکيت معنوی،انجمن نويسندگان آمريکا و دادگستری آمريکا به طور جدی در صدد احقاق حق تضييع شده خود است.او در زمانی که فرهاد توحيدی رئيس کانون فيلمنامه نويسان ايران عازم سفر به آکادمی اسکار آمريکا بود کليه مدارک و مستندات خود را به فرهاد توحيدی ارائه کرد تا شايد در روند بررسی ادعای او تاثير مثبت داشته باشد.

به گفته فريبرز روشنفکر، فرهاد توحيدی پس از بررسی مدارک و مستندات وی در ارتباط با مالکيت ساختار سيندرلای ۳ قول مساعدت جدی داد و عنوان کرد که در ملاقات با مسئولين آکادمی اسکار و مسئولين انجمن نويسندگان آمريکا اين مستندات قابل توجه حقوقی را مطرح و پی گيری خواهد کرد.

به اين وبلاگ مراجعه کنيد:
http://rowshanfekr.blogspot.com/

نسخه انگليسی وبلاگ:
http://waltdisneyliterarytheft.blogspot.com/


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016