چهارشنبه 3 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه عليرضا افتخاری: به خاطر فشارها، ايران را به قصد فرانسه ترک می‌کنم، جهان نيوز

او با انتقاد و ابراز گلايه از رييس جمهور و گروه فرهنگی دولت، اظهار کرد: «پس از اين پيش آمدها و تبعات بسياری که برای من و خانواده‌ام به وجود آمد، حتی برای يک بار يکی از اطرافيان متعددی که رييس جمهور دارد، احوالی از ما نپرسيد تا حداقل بدانم کارم درست بوده يا نه اما اکنون می‌گويم نه.»
افتخاری گفت: در پی اتفاقاتی که اخيرا ناخواسته گرفتارش شدم و هجمه بسياری که بعد از آن، برای خود و خانواده‌ام پيش آمد، رفتن را به ماندن ترجيح می‌دهم، و قصد دارم از ايران بروم و در فرانسه زندگی کنم.

در تماسی که برای احوال‌پرسی از عليرضا افتخاری داشتيم، بسيار ناراحت بود و گفت: «می‌خواهم بروم. کارهای لازم را هم انجام داده‌ام. ديگر بايد بروم...» حالا اما مشخص شده است که او «فرانسه» را برای زندگی انتخاب کرده است. خواننده‌ای که سال‌هاست با صدای دلنشينش آثار محبوبی برای ايرانيان به يادگار گذاشته است و حالا در پس اتفاقاتی شبه‌سياسی قصد رفتن از وطن را دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




يک جشن و چند حاشيه
در روزی که به مناسبت گراميداشت ارزش و منزلت خبرنگاران در تهران جشنی بر پا شده بود، عليرضا افتخاری هم يکی از مدعوين بود که به روی صحنه رفت. او روی سن بود که رييس جمهور به سمت او رفت و خواننده اشعار سنتی با او ديده‌بوسی کرد.

افتخاری در اين باره گفت: رييس جمهور به محضی که به نزد من رسيد خودش را از طرفداران و علاقمندان پيگير آثارم معرفی کرد و من به رسم تشکر از اين ابراز علاقه، او را در آغوش گرفتم.

ابراز علاقه و ادای رسم ادب، توسط افتخاری به همين‌جا ختم نشد. آن چنان که همين اتفاق در محافل خبری اين چنين نقل شد: افتخاری انرژی بيشتری صرف اين ادای احترام کرد. بر اساس گزارش ايرنا، اين استاد آواز موسيقی اصيل ايرانی پس از آن که رييس جمهور را در آغوش کشيد، به او گفت: «آقای رييس‌جمهور دوستت دارم.»

اما افتخاری در گفت و گو با «خبر» اين ابراز دوستی را متعلق به همه مردم ايران می‌داند و اصرار دارد که همه مردم ايران را دوست دارد و رييس جمهور را به عنوان فردی از ميان همين مردم مورد احترام و ادب قرار داده است.
وی در تاييد اين ابراز علاقه به هموطنانش، گفت: «همان روز هم، در ادامه اين مراسم و در حاليکه که خبرنگارانی از اغلب رسانه‌ها و تنی چند از هنرمندان شاهد بودند، پس از به آغوش کشيدن رييس جمهور، گفتم اين حرف را ازروی خودستايی و تکلف نمی‌گويم، بلکه ازدلم برخاسته و حرف دل من است.»

البته وی در اعتراض به بازتابی که اين رفتارش داشته، به آن چه که در پی ابراز دوستی به رييس جمهور، به زبان آورد اشاره‌ای نمی‌کند، اما همه را نشات گرفته از ابراز علاقه رييس جمهور به موسيقی می‌داند. افتخاری در اين مراسم چند قطعه موسيقی در وصف عروج مردان خدا و شهدا به ويژه خبرنگاران شهيد خواند، که اساسا برای همين به آن مراسم آمده بود و اتفاقا فضای مراسم را به شدت تحت تاثير قرار داد و حضار،به ويژه مسوولان و اهالی رسانه از اجرای او استقبال بسياری هم کردند.

دردسرها آغاز می‌شود

پيرو اين مراسم و انتشار اخبار حواشی اين اجرای موسيقی، موجی از انتقادها و دلخوری‌ها افتخاری را در بر گرفت، تا جايی که او وادار به عکس‌العمل شد.

عليرضا افتخاری در اين باره به «خبر» گفت: «در پی اتفاقاتی که اخيرا ناخواسته گرفتارش شدم و هجمه بسياری که بعد از آن، برای خود و خانواده‌ام پيش آمد، رفتن را به ماندن ترجيح می دهم.»

او در اين باره توضيح داد: «پس از آن مراسم و مسايل بسياری که در پی آن پيش آمد، برخوردهای بدی با من و خانواده‌ام صورت گرفت، پيگيری‌هايی که خبرنگاران هم داشتند به نوعی در حادشدن اين ماجرا تاثير داشت. »
وی اضافه کرد: «همين پيگيری‌ها و بی انصافی‌های برخی، ماجرا را برای ما بسيار ناگوار کرد. ناگوار، نه از آن روی که رسم ادب به جا آوردم، بلکه به خاطر برداشت‌های نادرستی که از رابطه من با رييس جمهور شد.»

خواننده «آلبوم قلندر وار» ادامه داد: «چون رسم ادب و حرمت مجلس را به جا آوردم، که جزو فرهنگ و بخشی از مرام ايرانی هاست به هيچ وجه ناراحت نيستم. همان روزها هم به برخی رسانه‌ها که با بی انصافی به ماجرا نگاه می‌کردند گفتم که اگر هر کس ديگری هم به جز شخص آقای احمدی نژاد برای تبادل ادب و ادای احترام به سمت من می‌آمد، همان گونه با او به گرمی مواجه می‌شدم که با رييس جمهور شدم و چه کنم که ايشان کارهای مرا دوست دارد و اين تبادل اخلاقی فقط برای موسيقی است.»

رمضان و ربنای شجريان
خواننده موسيقی سنتی کشور در حال مواجهه با بازتاب‌های ديدار با رييس قوه مجريه بود که با پيش آمدن ماه مبارک رمضان و پخش نشدن «ربنا» با صدای شجريان، برخی رسانه‌های خارجی، با تهيه گزارش‌هايی که جهت گيری خاصی داشت، اعلام کردند که در پی حذف اين قطعه از صدا و سيما، افتخاری می‌خواهد جايگزين «ربنا» رابخواند و در اختيار صدا و سيما بگذارد.

در اين بين، افتخاری در يادداشتی که در «خبرآنلاين» منتشر شد با تکذيب اين خبر، يافتن جايگزين برای آن قطعه را نشدنی دانست و با ابراز ارادت به ديگر استاد آواز ايرانی اعلام کرد که مردم می‌توانند از طرق ديگری، به جز شبکه‌های صدا وسيما، اين قطعه را در خانه هايشان بشنوند و حتما هم خواهند شنيد. البته او در همين يادداشت از رسانه ملی خواست که اين قطعه را همچون گذشته با صدای شجريان پخش کند.

او در اين يادداشت از برخوردهای سياسی با هنرمندان نيز ابراز ناراحتی کرده و نوشته بود: چرا بايد دنبال ديگرانی باشيم تا اين قطعه دلنشين را بازخوانی کنند و چرا از داشته هايمان بهره نمی‌بريم؟ بهتر است که شائبه‌ها را برطرف کنيم و دامن هنر را به سياست آغشته نکنيم.

اين اظهار نظر افتخاری بازتاب‌های جالب توجهی داشت به طوری که خودش در اين باره به خبرنگار ما گفت: «اين يادداشت که حاوی بخشی از ديدگاه‌های من درباره پرهيز از هر گونه ورود هنرمندان به سياست و پرهيز مسوولان از نگرش سياسی به هنرمندان بود، فضای منفی پيش آمده را قدری تلطيف کرد.»

اگر چه خودش می‌افزايد بعد از انتشار اين يادداشت برخی از مديران رسانه ملی در تماس با وی، او را از اين بابت و به خاطر اسم بردن از محمدرضا شجريان بسيار سرزنش کرده‌اند، اما به اين ترتيب هم ماجرا پايان نيافت.

اجازه سوء استفاده نخواهم داد

او در ادامه گفتگو تصريح کرد: «شب گذشته خبرنگاری از يکی از رسانه‌های بيگانه (voa) با من تماس گرفت و نکاتی را مطرح کرد که به او گفتم من هرگز به ملت ايران، کشور عزيز و مسئولان کشورم پشت نخواهم کرد.»

افتخاری با تاکيد بر اينکه هرگز اجازه سوء استفاده و موج‌سواری به رسانه‌های خارجی را نخواهد داد، افزود: «بايد خطاب به تمام رسانه‌های داخلی و خارجی که متاسفانه دچار برخی سوء برداشت‌ها شدند بگويم که باز هم در هر کجای دنيا که احدی از آحاد مردم ايران را ببينم، مثل همه سال‌های زندگی‌ام، با اشتياق تمام به او به عنوان يک هموطن اظهار ارادت می‌کنم؛ چه در ايران باشم و چه در کشوری ديگر.»

او با انتقاد و ابراز گلايه از رييس جمهور و گروه فرهنگی دولت، اظهار کرد: «پس از اين پيش آمدها و تبعات بسياری که برای من و خانواده‌ام به وجود آمد، حتی برای يک بار يکی از اطرافيان متعددی که رييس جمهور دارد، احوالی از ما نپرسيد تا حداقل بدانم کارم درست بوده يا نه اما اکنون می‌گويم نه.»

نامه‌ای برای خداحافظی
افتخاری همچنين به «خبر» گفت که قبل از رفتن از کشور حتما نامه‌ای به رييس جمهور و تيم فرهنگی دولت می‌نويسد و گلايه‌هايش را با ايشان مطرح می‌کند.

او به برخی از مفاد اين نامه اشاره کرد و گفت: «در اين نامه خطاب به رييس جمهور خواهم نوشت که شما حتما در جريان آن چه برای من پيش آمد قرار گرفته‌ايد، اما هيچ واکنشی نشان نداديد.»

افتخاری تاکيد کرد: برای ايشان می‌نويسم که «شايد شما ما را يکی از حواشی دانستيد که به موضوعاتی که پيش آمد توجه نکرديد. بر اين اساس با چند دهه فعاليت در زمينه حفظ و گسترش موسيقی اصيل و عرفانی ايرانی، به قدری اين ماجراها آزارم داد که برای رهايی از آن، کشورم را ترک می‌کنم.»

اوگفت: «در اين نامه از رييس جمهور می‌پرسم چطور حتی يکی از دوستان شما هم فرصت نکرد حالی از اينجانب، به عنوان کسی که سال‌ها برای موسيقی اصيل اين کشور زحمت کشيده، بپرسد؟ حال آنکه من تنها به خاطر سوء تفاهم‌های ايجاد شده از ديدار با شما تحت فشار قرار گرفتم.» افتخاری تاکيد کرد که در اين نامه از رييس جمهور می‌خواهد که به جای او خودش جوابگوی مردم باشد.

اين هنرمند مطرح موسيقی کشور البته برخی از اين نوع رفتارها را تلاش برای حذف خود از عرصه موسيقی تعبير کرد و خطاب به کسانی که چنين ميلی دارند، گفت که به زودی با سفر به فرانسه، به خواسته‌هايشان می‌رسند.

«به خاطر اين مسائل که افسردگی مفرطی برايم داشته قصد دارم از ايران بروم و در فرانسه زندگی کنم.» او با اعلام اين مطلب، تاکيد کرد که کارهای سفرش را هم انجام داده و مراحل مربوط به خروج را سپری کرده است. اين هنرمند اصفهانی در برابر اصرار خبرنگار ما مبنی بر صبر و تامل در انجام اين تصميم گفت: «اگر خودم هم بخواهم بايد شرايط به نفع خانواده‌ام تغيير کند تا بتوانيم بمانيم و ادامه بدهيم.»

افتخاری در پاسخ به اينکه اگر فضا و شرايط به نوعی مناسب شود و مسئولان نيز در رفتار خود تجديد نظر کنند، قيد رفتن به خارج از کشور را می‌زنيد، قدری مکث کرد و با نااميدی گفت: «بعيد می‌دانم اما بايد ديد چه پيش می‌آيد.»

کم‌لطفی اين‌بار از سوی جام‌جم

اين هنرمند عرصه موسيقی از رييس سازمان صدا و سيما هم گله کرد و گفت: «در طی سی سال گذشته به قدری آثار مرا بدون اجازه‌ام پخش کرده‌اند که بی حساب است، اما دريغ از اندکی مهر و محبت.»

او خطاب به ضرغامی گفت: «اگر قصدی به جز خدمت به مردم کشورم داشتم، اکنون به خاطر پخش صد‌ها اثرم بايد ميلياردها تومان ازآن سازمان مطالبه می‌کردم، اما چون به قصد خدمت و تلطيف روح وروان هموطنانم آثارم را خوانده‌ام، نه تنها درخواستی از سازمان صداوسيما نکردم، بلکه هميشه هم با اين عزيزان نهايت همکاری را داشته‌ام. اما گمان نمی‌کردم ايشان هم تا اين حد بی‌مهر باشند و توجهی به هنرمندان نداشته باشند و دستمزد سال‌ها همکاری مرا به اين نحو وبا کم لطفی فراوان ندهند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016