پنجشنبه 11 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفير عراق در ايران: تعداد پروازها بين ايران و عراق افزايش مي‌يابد، ايسنا

روابط زيارتي ايران و عراق پس از سقوط رژيم بعث و گشايش رسمي مرزهاي خاكي دو كشور برقرار شد و تحت تأثير آن، روزانه هزاران ايراني و عراقي به دو كشور سفر مي‌كنند. در اين ميان، تفاهم‌نامه‌هاي متعدد زيارتي و گردشگري ميان دو كشور امضا و توافق‌هايي حاصل شد كه براساس آن‌ها سطح خدمات در مرزها‌ و خاك دو كشور بايد بهبود و ارتقا مي‌يافت؛ اما با وجود تلاش‌هاي دو كشور براي بهبود وضع خدمات و تسهيل سفر زائران و مسافران، به‌نظر مي‌رسد اين شرايط دست كم در عراق تا شرايط ايده‌آل فاصله داشته باشد. حال اين پرسش مطرح است كه دو طرف تا كنون چقدر به اجراي تفاهم‌نامه و توافق‌هاي مشترك متعهد بوده‌اند؟

مجيد الشيخ ــ سفير عراق در ايران ــ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي ‌اين‌كه عراق چقدر به تعهدات خود براساس توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌هاي دو كشور براي بهبود و ارتقاي خدمات مورد استفاده‌ي زائران ايراني عمل كرده است؟ اظهار كرد: قطعا امروز سطح خدمات در عراق نسبت به گذشته بهتر شده است. اتوبوس‌هاي مورد استفاده‌ي زائران، قديمي بودند كه حالا جديد شده‌اند. وضعيت هتل‌ها نيز نسبت به گذشته بسيار بهتر شده است و پخت غذا به‌شكل مركزي انجام مي‌شود و مشكلي در اين بخش وجود ندارد. به هر حال، بسياري از مشكلات كه قبلا وجود داشت، اكنون حل شده است و مشكل آن‌چناني وجود ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي ادامه داد: ما پس از سرنگوني رژيم بعث، كشوري را تحويل گرفتيم كه زيرساخت‌هاي اساسي آن تخريب شده بود و به‌نوعي يك كشور مخروبه بود. بنابراين بايد از صفر شروع و زيرساخت‌ها را ايجاد مي‌كرديم و پس از آن به زائران اجازه‌ي سفر به عراق را مي‌داديم؛ ولي به‌خاطر اشتياق زائران به عتبات مقدس و پذيرفتن اين وضعيت، اجازه‌ي زيارت را به آن‌ها داديم و اكنون اميدواريم روزبه‌روز زيرساخت‌هاي عراق بهتر شود تا شاهد كاهش اين مشكلات باشيم.

به گفته‌ي او، وضعيت رستوران‌هاي بين راهي در مسير حركت زائران در خاك عراق خيلي بهتر از گذشته است. در بخش خدمات ديگر نيز مناقصه‌هايي اعلام شده‌اند كه برخي از آن‌ها به شركت‌هاي بين‌المللي خارجي واگذار شده است تا امكاناتي مانند آسفالت و امكانات جانبي جاده‌ها ايجاد شود. براي ايجاد خدمات در مرزهاي خاكي با ايران نيز قرار است اقداماتي انجام شود كه اميدواريم در چندماه آينده، تحول خوبي را در اين زمينه شاهد باشيم.

الشيخ هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به لغو مجوزهاي پروازهاي زيارتي ايران به عراق به بهانه‌ي افزايش قيمت و اعتراض كاركنان فرودگاه بغداد مبني بر كاهش سفر از طريق اين فرودگاه و درخواست براي برقراري پروازهاي ايران به‌منظور بازگشت رونق به اين فرودگاه و سختي سفر زميني به عتبات عاليات عراق، دولت اين كشور براي توسعه‌ي پروازها چه اقداماتي قرار است انجام دهد؟ بيان كرد: اكنون هواپيمايي العراقيه در هفته چهار پرواز به بغداد و نجف دارد و از طريق ماهان نيز سه پرواز به بغداد و نجف انجام مي‌شود و پروازهايي نيز به اربيل برقرار است كه تقريبا نه پرواز به عراق در هفته انجام مي‌شود. در آينده نيز به شركت‌هاي هواپيمايي ايران، مانند ايران‌اير مجوز داده مي‌شود.

او با بيان اين‌كه در بحث پروازها مشكل خاصي وجود داشت كه در حال رفع شدن است، گفت: مشكل اين بخش به وزير حمل‌ونقل عراق مربوط مي‌شد و علاوه بر آن، مسائل ديگري نيز وجود داشت. اكنون اين وزير تغيير كرده است و با آمدن وزير جديد، اميدواريم شاهد رفع مشكلات سفر هوايي زائران ايراني به عراق باشيم.

سفير عراق در ايران اظهار كرد: معتقدم به‌دليل دوري راه و مشكلات موجود، زائران بايد با هواپيما سفر كنند. اميدوارم در اين بخش به‌زودي مشكلات رفع شود.

او در ادامه با بيان اين‌كه در حال حاضر روزانه حدود 3500 رواديد به كاروان‌هاي تحت پوشش حج و زيارت داده مي‌شود و تعداد صدور رواديد در مناسبت‌هاي ويژه به پنج‌هزار نفر در روز مي‌رسد، گفت: از اين ميان، تعداد كمي رواديد براي افرادي كه از سوي مراجع عظام و ارگان‌ها به اين سفارتخانه‌ معرفي مي‌شوند، صادر مي‌شود.

الشيخ هم‌چنين درباره‌ي وضعيت ايراني‌هايي كه به‌دليل سفر غيرقانوني به عراق اكنون در زندان‌هاي اين كشور هستند و مشكلاتي كه به‌دنبال ورود غيررسمي به اين كشور ‌براي ايراني‌ها پديد مي‌آيد، بيان كرد: ما راضي نيستيم كه كسي بدون رواديد و غيرقانوني به عراق سفر كند؛ اما در عين حال، تلاش مي‌كنيم تمام زنداني‌هايي را كه به اين شكل به عراق سفر كرده‌اند و اكنون در بند هستند، به‌دستور نخست‌وزير سريع‌تر آزاد كنيم.

او با بيان اين‌كه ترجيح مي‌دهم سفر زائران ايراني به عتبات عاليات از طريق كاروان‌هاي تحت پوشش سازمان حج و زيارت ايران باشد، ادامه داد: در اين سفرها، شركت‌هاي امنيتي زائران را محافظت مي‌كنند و تمام خدمات آن‌ها نيز تأمين است و مشكل خاصي وجود ندارد. اگر كساني هم خواستند انفرادي به اين كشور سفر كنند، بهتر است از هواپيما استفاده كنند.

سفير عراق در تهران گفت: معمولا دولت به زائراني كه انفرادي و از راه زميني به اين مكان‌ها سفر مي‌كنند، خدمات خاصي نمي‌دهد و وضعيت آن‌ها مشابه ديگر زائران خارجي است كه به عراق مي‌آيند. آن‌ها به هر هتلي كه مي‌خواهند مي‌توانند بروند و از هر خدماتي كه تمايل داشتند استفاده كنند.

او در ادامه درباره‌ي مشكلات عراقي‌هايي كه به‌عنوان گردشگر يا زائر به ايران سفر مي‌كنند، بيان كرد: تعداد مسافران ورودي از عراق معمولا تحت تأثير فصل و شرايط خاص است، به‌طوري كه در فصل تعطيلي مدارس، شاهد ورود 1000 تا 1500 نفر عراقي به ايران هستيم. بيش‌تر عراقي‌ها براي زيارت و گاهي با هدف درمان به ايران سفر مي‌كنند.

وي افزود: وضعيت درماني و بيمارستان‌ها در عراق نسبت به شش هفت سال پيش تا حدودي بهتر شده است. بنابراين ورود افرادي كه به‌خاطر درمان به ايران سفر مي‌كردند، اكنون كم‌تر شده است.

الشيخ با بيان اين‌كه عراقي‌ها خدمات مناسبي را در ايران مي‌گيرند و مشكل خاصي در اين‌باره ندارند، گفت: البته عراقي‌ها در ايران فقط با يك مشكل مواجه‌اند كه آن را با وزارت امور خارجه‌ي ايران مطرح و درخواست كردم با هماهنگي نيروي انتظامي جلوي آن را بگيرند.

سفير عراق در ايران درباره‌ي اين مشكل توضيح داد: عراقي‌هايي كه به ايران مي‌آيند، شايد تا كنون چنين سفر طولاني را در زندگي خود تجربه نكرده باشند. آن‌ها معمولا 12 تا 14 ساعت مداوم از مرز تا قم در حركت هستند. بيش‌تر اين زائران و مسافران عراقي در قم با دزدان مواجه مي‌شوند و پول و گذرنامه‌ي خود را از دست مي‌دهند و بلاتكليف مي‌مانند. بنابراين ما از وزارت امور خارجه خواستيم مراقبت‌ها را در قم تجديد كند تا اين موضوع اثر منفي در ورود زائران نداشته باشد.

گفت‌وگو از سميه حسنلو ــ ايسنا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016