جمعه 26 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزایش 19 درصدی قیمت مسکن در تهران، دنیای اقتصاد

بعد از دوسال کاهش قیمت مسکن و در پی عدم تحقق ساخت واحدهای مسکن مهر و حواله ساخت یک میلیون مسکن مهر به سال 1390، متوسط قیمت فروش مسکن در تهران 19 درصد و متوسط نرخ اجاره واحدهای مسکونی در تهران 21 درصد افزایش یافته است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، اطلاعات جدید قیمتی که دیروز از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد و در خبرگزاری رسمی دولت نیز بازتاب یافت،‌ نشان می‌دهد که متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در بهار سال‌جاری در شهر تهران حدود یک میلیون و 800 هزار تومان بوده است که معادل 4/19 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. این آمار همچنین از افزایش 4/10 درصدی متوسط اجاره‌بها در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. بررسی روند تغییرات قیمت مسکن در پایتخت براساس آمار رسمی نشان از آن دارد که متوسط قیمت هر مترمربع در بهار 87 حدود دو میلیون تومان بود که پس از طی یک شیب نزولی به زیر 5/1 میلیون تومان در تابستان 88 سقوط کرد و پس از آن مسیر خود را عوض کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مرکز آمار ایران که اطلاعات مربوط به ارزش معاملات ملکی را از سامانه‌ای تحت مدیریت دو وزارتخانه مسوول –وزارت مسکن و وزارت بازرگانی- استخراج و تحلیل می‌کند، درباره نرخ رشد قیمت مسکن در بهار سال جاری اعلام کرد: «متوسط قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی در تهران طی سه ماه اول سال جاری 4/19 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.»

مرکز آمار همچنین برای صحه گذاشتن بر واقعیات موجود در بازار مسکن که عمدتا توسط مسوولان انکار می‌شود، نوسان شدید اجاره‌بها طی ماه‌های اخیر در شهر تهران را نیز تایید و در این باره گزارش کرده است: «متوسط اجاره ماهانه بدون پول پیش در فصل ابتدایی امسال 21 درصد افزایش یافت.

این دو آمار رسمی که از تغییر کامل مسیر قیمت مسکن بعد از دوسال کاهش پیاپی حکایت دارد، از آن نظر حائز اهمیت است که عوامل مدیریتی در بازار مسکن به امید قطع پرداخت وام خرید و توجه مطلق و زیاد از حد به مسکن‌مهر نشسته‌اند و در این میان تصور کرده‌اند تعادل قیمت‌ها تا مادامی که این دو عامل هستند، همچنان پابرجا است. اما اکنون گزارش مرجع رسمی اعلام قیمت کالا و خدمات، اشتباه بودن این تصور را نشانه‌ گرفته است که در صورت عدم توجه به ماهیت فعلی بازار مسکن، احتمال تکرار حادثه بهار 89 برای ماه‌های آتی نیز وجود دارد.

گزارش دنیای‌اقتصاد از روایت رسمی خیز قیمت مسکن در تهران که مرکز آمار آن را از روی سامانه ثبت
” کارشناسان بازار مسکن با اشاره به اینکه نوسان قیمت بیش از 10 درصد غیرعادی است، معتقدند: این میزان رشد باید تحت کنترل دربیاید. “
هوشمند اطلاعات املاک موسوم به سامانه رهگیری، برداشت کرده حاکی است: متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در پایتخت از یک میلیون و 500 هزار تومان در بهار سال گذشته به یک میلیون و 794 هزار تومان در سه ماه اول امسال رسیده است. این رقم در مقایسه با فصل ماقبل نیز رشد داشته به‌طوری‌که متوسط قیمت مسکن در بهار سال جاری نسبت به زمستان سال قبل 3/7 درصد افزایش یافته است. میانگین ارزش آپارتمان مسکونی در زمستان گذشته در تهران معادل یک میلیون و 670 هزار تومان بود.گزارش دنیای‌اقتصاد از نوسان قیمت مسکن در شهر تهران طی دو سال اخیر حاکی است در بهار و تابستان سال 87 به‌طور متوسط این رقم به سطح متری 2 میلیون تومان رسید و در نیمه دوم با افت چشمگیر 25 درصدی به رقم یک میلیون و 500 هزار تومان نزدیک شد. در طول سال 88 نیز متوسط قیمت مسکن در دامنه یک میلیون و 400 هزار تا یک میلیون و 670 هزار تومان در نوسان بود؛ طوری‌که معدل آن در مقایسه با معدل قیمت مسکن در سال 87، کاهش 17 درصدی قیمت را به ثبت رساند.اما اکنون منحنی قیمت مسکن شیب مثبت به خود گرفته و در اولین گام، رشد 20 درصدی را تجربه کرده است.

کارشناسان بازار مسکن با اشاره به اینکه نوسان قیمت بیش از 10 درصد غیرعادی است، معتقدند: این میزان رشد باید تحت کنترل دربیاید.

درباره علت جهش 20 درصدی نرخ معاملات مسکن دو موضوع مطرح است. اول اینکه، رشد خیره‌کننده حجم معاملات مسکن در بهار امسال در مقایسه با رکود سال گذشته، باعث تحرک قیمت شده است. طبق آمار سامانه رهگیری معاملات مسکن، تعداد معاملات ملکی ثبت شده در تهران در فروردین ماه امسال 3 برابر، در اردیبهشت 4 برابر و در خرداد 5 برابر مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب احتمال دارد سطح قیمت مسکن تحت تاثیر مراجعه خریداران و استقبال آنها تحریک شده باشد. دومین عاملی که رابطه محسوسی با قیمت مسکن در تهران دارد، تاثیر روانی تاخیر مسکن‌مهر، اجرای قریب‌الوقوع قانون یارانه‌ها و رشد منفی قیمت مسکن در مقابل رشد مثبت نرخ تورم در دوسال اخیر است که این مجموعه به‌صورت دسته‌جمعی فضای بازار مسکن به خصوص گروه تقاضا را برای پذیرش رشد قیمت آماده کرده است.

اجاره‌ها چقدر بالا رفته است؟

بازار اجاره مسکن در ماه‌های اخیر با التهاب قیمتی مواجه شده است؛ اما اینکه چقدر نرخ‌ها در این بازار دستخوش تغییر شده و علت تغییر چه بوده، گزارش‌های متفاوتی تاکنون اعلام شده است.

دیروز دو روایت رسمی درباره اجاره‌بها در تهران به دنیای‌اقتصاد رسید. در گزارش اول که وزارت مسکن آن را منتشر کرده، رشد شاخص اجاره مسکن در 4 ماه اول امسال بسیار پایین و در حد کمتر از نرخ تورم اعلام شده اما در گزارش دوم که مرکز آمار ایران بانی انتشار آن است، نرخ رشد اجاره‌بها 21 درصد عنوان شده است.

مرکز آمار ایران در این‌باره گزارش داده است متوسط اجاره‌بها در شهر تهران طی بهار امسال 21 درصد در مقایسه با بهار سال گذشته افزایش یافته است.

هم‌اکنون متوسط اجاره‌بها در تهران برای یک واحد مسکونی 100 متری حدود 860 هزار تومان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016