جمعه 3 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

میراث فرهنگی خانه پدری آل‌احمد را 640 میلیون تومان خرید، مهر

میراث فرهنگی استان تهران خانه پدری جلال و شمس آل‌احمد را با بهای 640 میلیون تومان خریداری کرده است.

خانه پدری جلال و شمس آل‌احمد که شخصیتهای بزرگ دیگری مانند آیت‌الله احمد و محمود طالقانی را در خود پرورش داده اخیراً توسط سازمان میراث فرهنگی تملک ‌شده و این در حالی است که هنوز مسئولان این سازمان و اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران نحوه بهره‌برداری از آن را اعلام نکرده‌اند.

603013_orig.jpg
این بنای تاریخی که شالوده آن در دوران قاجار و حکومت احمد شاه بنیان گذاشته شده به خاندان آل احمد تعلق دارد. نخستین مالک آن سیداحمد آل‌احمد بوده و پس از او هم به پدر جلال آل‌احمد رسیده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آنچه این بنا را - که البته یکبار در سال 1310 به طور کامل تجدید شد- به لحاظ ارزشهای تاریخی و معماری حائز اهمیت کرده شکل متفاوت ساخت حیاط‌های اندرونی و بیرونی آن است که با توجه به ورودی مناسب از جهت تقسیم فضاها و محفوظ بودن اندرون خانه هر دو حیاط عملکردی همانند حیاط اندرونی دارند و به نظر می‌رسد این 2 حیاط برای استفاده دو خانواده طراحی شده است.

در هر حال اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران این بنا را که در تاریخ 25 مهر سال 1383 با شماره 11206 هم به ثبت ملی رسیده است شنبه هفته جاری (27 آذر) از آخرین ساکن این خانه (مهدی آل‌احمد و خواهرزاده این نویسنده فقید) خریداری کرد.

مهدی آل‌احمد (خواهرزاده جلال و شمس آل‌احمد) که آخرین فرد بازمانده از خاندان آل‌احمد است که تا شنبه هفته جاری در این خانه ساکن بوده درباره نحوه خرید این ملک از سوی میراث فرهنگی گفت: الان 8 سال است که مسئولان میراث فرهنگی به این خانه می‌آیند و می‌روند و می‌گویند که می‌خواهیم آن را ثبت کنیم.

ما در این باره حرفی نداریم ولی بعد از این 8 سال که ما را اسیر خود کرده‌اند زمانی آن را ثبت کردند و به ما گفتند که تخلیه کنید که همه چیز و از جمله مسکن یکدفعه گران شد.

خواهرزاده جلال و شمس آل‌احمد با بیان اینکه اطلاعی از نحوه قیمتگذاری میراث فرهنگی بر این بنا ندارد افزود: کارشناسان میراث فرهنگی این خانه را 640 میلیون تومان قیمتگذاری کردند و آن را به همین بها از ما خریدند و مبلغ را هم به ما پرداخت کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016