شنبه 4 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون وزیر بازرگانی: موج کاهش قیمتها در راه است، مهر

معاون وزیر بازرگانی و رئیس سازمان حمایت از اشد مجارات برای متخلفان هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: با تدابیر ویژه دولت برای کاهش قیمت محصولات پتروشیمی و تاثیر آن در بسته‌بندی مواد غذایی، موج جدید کاهش قیمت 66 قلم کالا در راه است.

محمدحسن نکویی مهر در گفتگو با مهر با اشاره به مصوبه کارگروه کنترل بازار برای بازگشت قیمت محصولات پتروشیمی به قیمت مردادماه سال جاری، گفت: برهمین اساس، 66 قلم کالا کاهش قیمت خواهند داشت، به نحوی که 22 قلم محصولات شیمیایی به طور متوسط 12 درصد و 40 قلم محصولات پلیمری- پتروشیمی به طور متوسط 8 درصد کاهش قیمت خواهند داشت؛ این درحالی است که محصولات پتروشیمی نقش عمده ای در صنایع بسته بندی مواد غذایی دارند و به همین جهت پیش بینی می شود که موجی از کاهش قیمت مواد غذایی را در بازار شاهد باشیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاون وزیر بازرگانی افزود: کاهش قیمت محصولات پتروشیمی می تواند نقش موثری در ثبات قیمتها داشته باشد. بدین ترتیب، این کاهش قیمت در شرایط فعلی که روزهای آغازین اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها سپری می شود، بسیار حائز اهمیت است.

وی بر ضرورت نظارت پیشگیرانه برای جلوگیری از تخلفات احتمالی در این شرایط حساس تاکید و تصریح کرد: نظارت پیشگیرانه بر حسب اهمیت کالاهای مورد نیاز مردم بیشتر شده که البته در این میان، 22 قلم کالای حساس و ضروری مورد نیاز مردم در اولویت قرار گرفته است.

به گفته نکویی مهر، در حال حاضر کالاها به صورت روزانه و در مواردی لحظه ای رصد می شوند تا اجازه سوء استفاده به متخلفان داده نشود.

وصول درخواست افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان

وی در پاسخ به این سئوال که بعد از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها، درخواستهایی برای افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان مطرح شده است؟ گفت: برخی از کالاها متاثر از عوامل مختلف از جمله تغییرات قیمت جهانی یا افزایش نرخ حاملهای انرژی درخواست افزایش قیمت داشته اند که البته کارگروه کنترل بازار باید این افزایش را مورد تائید نهایی قرار دهد.

نکویی مهر افزود: با توجه به اینکه دولت در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها بسته های حمایتی برای بخشهای مختلف تولیدی در نظر گرفته است، بنابراین افزایش قیمت به بهانه افزایش نرخ حاملهای انرژی ناشی از اجرای قانون منطقی به نظر نمی رسد.

وی اظهار داشت: تا اطلاع ثانوی هیچگونه افزایش قیمتی مورد تایید نیست، مگر با دستور و اظهارنظر نهایی کارگروه کنترل بازار صورت گیرد. بر همین اساس، بسیاری از کالاها به صورت روزانه رصد می شوند و سامانه 124 نیز بر اساس شکایات مردمی در کنار بازرسان، در حال فعالیت است. این سامانه در دو شیفت کاری زنده و یک شیفت کاری به صورت پیغام گیر، آماده ارایه هرگونه اطلاعات قیمتی یا دریافت شکایات تخلف هستند.

گزارش مردم از تخلفات

معاون وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: مدت زمان رسیدگی به این شکایات در سطح تهران نیم ساعت و در شهرستانها، 15 تا 20 دقیقه است. به گفته نکویی مهر، از زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تعداد تماسهای حاصله با سامانه 124 رشد داشته که البته بخش اعظم آن سئوالات مرتبط با نان و حمل و نقل بوده است.

دستورکار کارگروه کنترل بازار

وی اظهار داشت: دستورکارهای کارگروه کنترل بازار به صورت کوتاه مدت و بلندمدت تعریف می شود تا بتواند سازوکارهای لازم برای بهتر شدن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را به خصوص در بخش های کشاورزی و محصولات صنعتی فراهم آورد.

نکویی مهر گفت: در واقع دستورکار کارگروه کنترل بازار در کوتاه مدت، ارایه مصوباتی برای کالارسانی بهتر و زمینه سازی برای تامین مایحتاج مورد نیاز مردم با کمترین تغییرات قیمتی است اما در بخش بلندمدت، دستورکار کارگروه ارایه راهکارهایی برای افزایش بهره وری و تنظیم بازار بلندمدت است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: سیستم نظارتی بر روی تمامی کالاهای حساس و ضروری در سبد خانوار متمرکز است و نظارت پیشگیرانه دارد، بر همین اساس اگر عرضه کالایی دچار مشکل شود که رفع آن، نیازمند اخذ مصوبه ای از کارگروه باشد، کارگروه کنترل بازار تصمیم گیری خواهد کرد.

مردم کم فروشی‌ها را گزارش کنند

معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به این سئوال که در روزهای گذشته برخی برندهای معروف تولید مواد غذایی در مقابل جلوگیری سازمان حمایت از افزایش قیمت محصولاتشان، اقدام به کم کردن نامحسوس از وزن محصولات کرده اند، گفت: اگر موردی این چنینی وجود داشته باشد، خلف وعده است و تخلف محسوب می شود، مردم نیز باید چنین مواردی را سریعا گزارش کنند تا بررسی های لازم صورت گیرد.

وی اظهار داشت: برای چنین افرادی، اشد مجازات در نظر گرفته می شود. البته اگر برند معروفی این کار را انجام داده باشد، در حق برند خود ظلم کرده است؛ چراکه برخوردهای شدید و آگاهی مردم از تخلفات آن، منجر به بی اعتمادی مردم به محصولاتش می شود.

نکویی مهر تاکید کرد: مردم قانون هدفمند کردن یارانه ها را متعلق به خود می دانند و برای اجرای آن، حداکثر همکاری را دارند، مسئولان نیز تلاش می کنند که اجرای این قانون را با کمترین مشکلی برای مردم، صورت دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016