شنبه 18 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هفت ايرانی در فهرست ۵۰۰ هنرمند برتر سال ۲۰۱۰، ايلنا

دو موسسه آرت پرايس و فياک در گزارش سالانه آمار هنرمندان پرفروش خود در سال ۲۰۱۰، نام ۷ هنرمند ايرانی شامل کوروش شيشه‌گران، فرهاد مشيری، رضا درخشانی، صداقت جباری، ی.ز. کای، شيرين نشاط و افشين پيرهاشمی را منتشر کردند.


ايلنا: دو موسسه آرت پرايس و فياک درحالی گزارش سالانه آمار هنرمندان پرفروش خود را در سال ۲۰۱۰ منتشر کردند که نام ۷ هنرمند ايرانی هم در اين فهرست به چشم می‌خورد.
به گزارش ايلنا،«آرت پرايس»، مهمترين مرجع مارکت هنر جهان و« فياک» و موسسه نمايشگاه‌های بين‌المللی پاريس؛ گزارش ۷۶ صفحه‌ای سالانه خود را با محوريت نقاشی، مجسمه، ويدئو و عکاسی معاصر جهان منتشر کردند و از نکات جالب توجه در اين گزارش آن است که برای دومين سال پياپی به جايگاه درحال رشد هنر ايران در عرصه‌ی منطقه و جهان اشاره شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




برخلاف دوره قبل که شش ايرانی در فهرست هنرمندان برتر اين دو موسسه ديده می‌شدند؛ اين بار نام هفت هنرمند ايرانی به چشم می‌خورد: کوروش شيشه‌گران، فرهاد مشيری، رضا درخشانی، صداقت جباری، ی.ز. کای، شيرين نشاط و افشين پيرهاشمی.
مبنای آرت پرايس و فياک برای اين رتبه‌بندی، حجم فروش آثار هنرمندان حد فاصل ژوئيه ۲۰۰۹ تا ژوئن ۲۰۱۰ بوده است و درعين حال بيشترين رقم حاصل از چکش خوردن آثار اين هنرمندان هم در اين رتبه‌بندی دخيل بوده است. درصدر فهرست آرت پرايس و فياک، نام‌های آشنايی چون ژان ميشل باسکيه، جف کونز، پيتر دويگ، ديمن هرست، آنيش کاپور و ... ديده می‌شود.
کوروش شيشه‌گران، هنرمند پيشکسوت ايرانی که سال گذشته هم نام او در فهرست برترين‌های آرت پرايس و فياک ديده می‌شد، در واکنش به قرارگيری مجدّد نام ايرانی‌ها در اين رتبه‌بندی گفت: اين رتبه‌بندی‌ها بيش از هر چيز حاکی از سربلندی هنر ايران در عرصه بين‌المللی است. هنرمندان خاورميانه و آسيا امروز به بخش جدايی‌ناپذير دهکده جهانی هنر بدل شده‌اند.عوايد حاصل از هنر خاورميانه درحال افزايش است و موسسات کريستيز، ساتبيز و بونامز سرمايه‌گذاری‌های خوبی برای ارتقاء سطح کيفی حراج‌های خود در اين منطقه انجام داده‌اند.
اما صرفنظر از اعداد و ارقام فروش که سبب شده هنرمندان ايرانی برای دومين سال پياپی در اين رتبه‌بندی قرار بگيرند، ارزش بالای هنری آثار اين هنرمندان نکته‌ای است که صاحبنظران و کارشناسان هنر جهان بر آن اذعان دارند.
دکتر ايان رابرتسون، کارشناس بين‌المللی هنر، درباره موقعيت نوظهور هنر ايران می‌گويد: هرچند هنرمندان پيشکسوت ايرانی در طی دوران رکورد مالی جهانی با کاهش قيمت مواجه شدند؛ با اين حال مارکت هنر، درحال حاضر همچون اوايل دهه ۹۰، به سمت نوعی شرايط امن و ثبات درحال حرکت است.
همچنين يوسی پيلکانن، مدير بخش اروپا و خاورميانه موسسه کريستيز که معمولا در حراج‌های اين موسسه در دوبی حراج گذار اصلی است، ضمن اشاره به فضای نوظهور هنر خاورميانه و درخشش هنرمندان ايرانی و عرب معتقد است: به‌نظر می‌رسد که علاقه بين‌المللی به آثارهنرمندان خاورميانه و خصوصاٌ ايرانی‌ها و عرب‌ها رو به رشد است و اين موضوع خيلی مهمی است؛ زيرا بسياری از اين هنرمندان طی دهه‌های گذشته فرصت ارايه آثار خود به صورت جهانی را نداشته‌اند. اين بسيار ارزشمند است که آثار آنها مورد تحسين و توجه کلکسيونرهايی از آمريکا، اروپا و ساير نقاط دنيا قرار گرفته است.
لازم به ذکر است سال گذشته در فهرست اعلام شده ازسوی دو موسسه «آرت پرايس» و«فياک»، نام کوروش شيشه‌گران، فرهاد مشيری، شيرين نشاط، رکنی حائری‌زاده، افشين‌پيرهاشمی و صداقت جباری به‌عنوان موفق‌ترين هنرمندان ايران در زمينه فروش آثارهنری به چشم می‌خورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016