پنجشنبه 28 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سیمرغ بلورین برای کیمیایی، کلاری، افشار و فرهادی، مهر

برگزیدگان بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در مراسمی که با حضور سینماگران و مسئولان سینمایی برگزار شد در میان استقبال پرشور مردم معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر چهارشنبه شب 27 بهمن‌ماه در برج میلاد ساعت 20 با یک ساعت تاخیر آغاز شد. این مراسم بر خلاف سال گذشته با حضور چهره‌های شاخص و سینماگران بسیاری همراه بود.

- در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن، تیزر بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. مونیتوری بزرگ بر روی صحنه این مراسم طراحی شده بود که جذابیت‌های ویژه داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




- در بخش معرفی برگزیدگان بخش سینما ویدئو، پس از معرفی هیئت داوران، عباس رافعی، شهاب ملت‌خواه و داود رشیدی جوایز این بخش را اهدا کردند. تمام برگزیدگان در این بخش بر روی صحنه حاضر شدند، فقط احمد حامد (همسر فاطمه معتمدآریا) برگزیده جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم ویدئویی "فقط بیست" در این مراسم حاضر نبود.

- حمید باغکی که دیپلم افتخار بهترین بازیگری را دریافت کرد با شوق و ذوق وصف ناپذیری بر روی صحنه حاضر شد. به طوری که ژیلا صادقی مجری این مراسم این حالت وی را به ذوقی کودکانه تشبیه کرد. وی هنگام دریافت جایزه خود عنوان کرد: حاج خانوم اول مراسم شعری خواند و من هم شعری می‌خوانم، دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند….وی با لهجه بوشهری این شعر خواند، پس از آن صادقی از حاضرین خواست تا به یاد خلیج فارس وی را تشویق کنند.

- ژیلا صادقی در میان معرفی برگزدیگان این بخش یادی از حبیب دهقان نسب که در این مراسم حضور داشت، کرد و افزود: جا دارد از ایشان یاد کنم که من را در سر پروژه‌ای که با هم همکاری می کردیم، به ادامه کار اجرا تشویق کرد.

- در بخش سینما ویدئو، هومن سیدی کارگردان فیلم "آفریقا" بیشتر از بقیه برگزیدگان تشویق شد. او و همسرش آزاده صمدی در مراسم اختتامیه تقدیر شدند و برای فیلم "آفریقا" جایزه گرفتند.

- مهدی هاشمی، گلاب آدینه، امیر جعفری، ریما رامین‌فر و احمد مهران‌فر در میانه مراسم و زمانی که جواد شمقدری معاون سینمایی سخنرانی می‌کرد، وارد سالن شدند.

- در ادامه این مراسم روی مونیتور بزرگی که روی صحنه طراحی شده بود تصاویر سینماگران و منتقدان مختلف به نمایش گذاشته شد که درباره علاقه خود به سینما در جملاتی کوتاه صحبت می‌کردند، از میان آنها می‌توان به سروش صحت، حبیب دهقان‌نسب، هدایت هاشمی، مهدی نادری، حمیدرضا صدر، سعید قطبی‌زاده، جهانگیر کوثری، کیوان کثیریان، محسن امیریوسفی، لادن مستوفی، امیر عابدی، اشکان خطیبی، امیر سمواتی، رضا یزدانی، مهران احمدی، مهدی هاشمی، گلاب آدینه، امیر آقایی، رضا کیانیان و.. اشاره کرد.

- پس از معرفی هیئت داوران بخش نگاه نو، پوستین دوز مدیرعامل سایپا سخنرانی کرد. همچنین جوایز این بخش توسط هاشم میرزاخانی قائم مقام دبیر جشنواره، پوستین دوز و سید ضیاء هاشمی اهدا شد.

- در این بخش پژمان بازغی به عنوان بهترین بازیگری و حمید فرخ‌نژاد برای کارگردانی سیمرغ بلورین گرفتند. حمید فرخ‌نژاد برای دریافت جایزه بهترین کارگردانی با پسر کوچک خود فربد روی صحنه حاضر شد، وی گفت: خیلی از لطف شما ممنون هستم. جا دارداز بزرگواری آقای میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، پژمان لشگری‌پور و تمام کسانی که باعث شدند فیلم "سفر سرخ" بعد از 10 سال به نمایش درآید، تشکر و قدردانی کنم. من نسل 10 سال آینده را به همراه خودم آوردم که می‌خواهد برای شما صحبت کند.

- فربد فرخ‌نژاد در ادامه افزود: وقتی فیلم "سفر سرخ" ساخته شد، من هنوز به دنیا نیامده بودم. خوشحالم این جایزه را با هم می‌گیریم. ممنونم که این جایزه را به پدرم دادید. حمید فرخ‌نژاد نیز در ادامه عنوان کرد: خوشحالم که پسرم نمی‌گوید مرحوم پدرم و من در زمان گرفتن ان جایزه در قید حیات هستم. وی همچنین زمان دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی گفت: بازهم از همه ممنونم. اگر این‌بار ماشین بزرگتری می‌دادند، حتما پدرم را هم می‌آوردم.

- پس از صحبت‌های رحیم مشایی رئیس دفتر ریاست جمهوری، داوران بخش مسابقه سینمای ایران معرفی شدند و در بخش ابتدایی جوایز این بخش با حضور مجید انتظامی، علی معلم، ابوالقاسم طالبی و احمد میر علایی اهدا شد. علی معلم در ابتدا عنوان کرد: آقای جهانگیر الماسی به دلیل بیماری در این مراسم حاضر نشد و جابر قاسمعلی نیز نتوانست در اختتامیه حضور یابد. تمام برگزیدگانی که برای دریافت جایزه خود روی سن می‌آیند، حق اظهار نظر دارند.

- در این بخش گویا تعدادی از حاضران در سالن برگزیدگان را از قبل می‌دانستند، هنگام دریافت جوایز نام برگزیدگان قبل از مجری اعلام می‌شد، ایرج رامین‌فر برگزیده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس برای فیلم "جرم" در زمان دریافت جایزه خود گفت: از هیئت داوران تشکر می‌کنم که کار من را مستحق جایزه دانستند. بقیه فیلم‌ها از نظر طراحی صحنه و لباس خوب بودند.

- رامین‌فر ادامه داد: من در سن و سالی هستم که این جایزه می‌تواند نیروی برای ادامه راه به من بدهد و مسئولیتم را زیادتر کند. این جایزه را حق جوانان می‌دانم که تازه وارد سینما شده‌اند. من فیلم "جرم" را خیلی دوست دارم، همان اندازه که به "سرب" علاقمندم. کارگردانی که باعث شد من به سمت سینما بیایم مسعود کیمیایی بود. فیلم‌های کیمیایی برای من خاطره است. من این جایزه را به خانم بیات همسرم تقدیم می‌کنم که تمام این مدت من را تحمل کرد و حالا از من دور است.

- محمود سماک‌باشی که سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را برای فیلم "جدایی نادر از سیمین" دریافت کرد، هنگام دریافت جایزه خود عنوان کرد، از تمام داوران تشکر می‌کنم. من هم این جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم که من را تحمل کرد.

- سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی زمانی که سیمرغ بلورین به اسحاق خانزادی اهدا می‌شد گفت: من از شما برای آقای خانزادی تقاضای تشویق ویژه دارم. زیرا ایشان با همکارانشان توانستند مشکل صدای سالن برج میلاد را برای نمایش فیلم حل کنند.

- شهاب حسینی که دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم "جدایی نادر از سیمین" دریافت کرد، گفت: احساس این لحظه خودم را با سازندگان آثاری تقسیم می‌کنم که به این دوره جشنواره نرسیدند. تشکر می‌کنم از اصغر فرهادی که امیدوارم با دست پر از جشنواره برلین برگردد، وی افتخار سینمای ایران است. من ان جایزه را به جمعی از دانشجویانی اهدا می کنم که 10 سال پیش جمعیتی را با عنوان امام علی (ع) پایه‌گذاری کردند که به خانواده‌های بی‌بضاعت کمک کنند.

- محسن تنابنده که در این بخش دیپلم افتخار نقش مکمل مرد را برای فیلم "ندارها" دریافت کرد، گفت: حالا که دور هم هستیم، بهتر است از سینماگرانی یاد کنیم که بین ما نیستند. من از دوستان مسئول می‌خواهم تا جایی که امکان دارد شرایطی را فراهم کنند تا بعضی فیلمسازان که مشکل دارند دوباره به سینما بازگردد.

- حامد بهداد برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم "جرم" که به شدت تشویق می‌شد گفت: اول اینکه چاکر امام رضا (ع) هستم. دوم از حمید سمندریان تشکر می‌کنم. آقای کیمیایی خدا می‌داند چقدر خوشحالم که این جایزه را به خاطر فیلم شما می‌گیرم. بر خلاف کسانی که می‌گویند هر سال دریغ از پارسال، من معتقدم هر روز بهتر از دیروز است. فردایی بهتر مستلزم تلاش بیشتر است. من این چند سطر را با امید به فراهم شدن اندکی شادی و آزادی بیشتر خواندم.

- پدر ساره بیات دیپلم افتخار بهترین بازیگری نقش مکمل را به جای وی دریافت کرد. وی پس از دریافت این جایزه عنوان کرد: یادداشتی را ساره قبل از سفر به جشنواره برلین، در فرودگاه به من داد تا اگر امشب جایزه‌ای دریافت کرد، برای شما بخوانم.

بیات در این یادداشت نوشته بود: با دلم عهد بستم اگر برای دریافت سیمرغ خداوند یاریم کرد، هزینه‌اش را به اعضای خانواده‌ام تقدیم کنم. امروز مقدر شد پدرم با دستان فداکارش این هدیه را دریافت کند. این حاصل دست رنج من بود. خوشحالم به نمایندگی از هنرمندان سینمای ایران این جایزه را دریافت می‌کنم. از فرهادی و همکارانم در این فیلم تشکر می‌کنم.

- مهناز افشار که سیمرغ بلورین بهترین بازیگری نقش مکمل را برای فیلم "سعادت آباد" دریافت کرد، گفت: تشکر می‌کنم از هیئت داوران که پس از 15 سال کار من را دیدند. از خانواده‌ام و به خصوص مادرم تشکر می‌کنم و به اصغر فرهادی تبریک می‌گویم. به پیمان معادی برای بازی خوبش در فیلم "جدایی نادر از سیمین" خسته نباشید می‌گویم. برای ایران و ایرانیان صلح و آبادی آرزو می‌کنم. جایزه نقدی‌ام را به کودکان کار تقدیم می‌کنم که تلاش می‌کنند درس بخوانند.

- احمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه این مراسم عنوان کرد: برگزیدگان خودروی سمند خود را دریافت می‌کنند. جوایز پراید و خودروی تیبا روز شنبه تحویل داده می‌شود. از آقای رحیم مشایی می‌خواهیم که جوایز دو سال پیش خودروهایی که قول آنها را به برگزیدگان داده بودیم را اهدا کنند.

- علی معلم یکی از داوران این دوره در بخشی از مراسم گفت: قضاوت کردن کار سختی است. امیدوارم قضاوت ما با قضاوت مردم یکی باشد.

- پس از اجرای موسیقی توسط علیرضا قربانی، ژیلا صادقی یادداشتی درباره علاقه‌اش به سینما خواند! او بارها در طول مراسم به سوابق بازیگری‌اش اشاره کرد.

- جوایز بخش‌های دیگر توسط اسفندیار رحیم مشایی، جواد شمقدری، مهدی مسعود شاهی، مجید انتظامی، ابوالقاسم طالبی، علی معلم، مرتضی شایسته و شهرام اسدی اهدا شد. در این بخش علی مصفا برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگری برای فیلم "آسمان محبوب" شد که در مراسم حضور نداشت.

- مهدی هاشمی که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم‌های "آلزایمر" و "آقا یوسف" دریافت کرد، گفت: از همه کسانی که این جشنواره را برگزار کردند، تشکر می‌کنم. یادی از دکتر علی رفیعی و احمدرضا معتمدی می‌کنم. من نیمی از جایزه خود را به خانه سینما و بقیه را به کیانوش عیاری تقدیم می‌کنم که فیلم وی در این جشنواره به نمایش درنیامد. دلیل حضور ما این است که سینما مال ماست. مال همه ما است. بدون اینکه آ ن را شقه شقه کنیم و متعلق به این گروه و آن گروه بدانیم.

- مهتاب کرامتی هنگام دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن عنوان کرد: از هیئت داوران تشکر می‌کنم. از آقای سعدی برای ساخت فیلم خوب "آلزایمر" قدردانی می‌کنم.

- ویشکا آسایش برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگری نقش اول زن برای فیلم "ورود آقایان ممنوع" هنگام دریافت جایزه خود گفت: از هیئت داوران تشکر می‌کنم. از همه عوامل این فیلم به خضوص رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، منیژه حکمت و علی سرتیپی قدردانی می‌کنم که تلاش آنها بود که باعث شد من اینجا باشم.

- کارن همایونفر که سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را دریافت کرد، گفت: من با فیلم "رد پای گرگ" مسعود کیمیایی 20 سال پیش به سینما آمدم و پس از آن دو سال بعد موسیقی "سلطان" را ساختم. حالا بعد از 20 سال برای فیلم وی جایزه می‌گیرم. کارگردانی که افتخار سینمای ایران است.

- محمود کلاری برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برای "جدایی نادر از سیمین" گفت: من قصد ندارم جایزه خودم را با کسی تقسیم کنم. من خیلی شوکه شدم. این برای برای اولین بار است که تلاش کردیم در فیلمبرداری از قواعد پیشین فاصله بگیریم و این را مدیون راهنمایی فرهادی می‌دانم. ما به سمتی حرکت کردیم که فیلمبرداری دیده نشود. اما از اینکه توسط هیئت داوران دیده شده است، خوشحالم. امشب شب استاد کیمیایی است. دلم نمی‌آید از استادم تورج منصوری یاد نکنم که از او چیزهای زیادی یاد گرفتم.

- کلاری همچنین جایزه بهترین فیلمنامه را که متعلق به فرهادی بود دریافت کرد و گفت: من حدود شش ساعت پیش با فرهادی تلفنی در برلین صحبت کردم. این فیلم جشنواره برلین را هم تکان داده است. فرهادی در شب آخر فیلمبرداری این فیلم عنوان کرد، ما که همه لذتمان را زمان ساخت این فیلم بردیم. اما هر آنچه پس از این دریافت می‌شود، استقبال مخاطبین، منتقدان و جشنواره‌ها خارج از این است.

- شهاب حسینی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فرهادی را دریافت کرد و گفت: برای کارگردان متفکر سینمای ایران آرزوی موفقیت می‌کنم. این جایزه مبارکش باشد.

- مسعود کیمیایی هنگام دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم با تشویق زیادی از سوی حاضرین همراه شد و گفت: سلام و سپاس به همه. نمی‌دانم سیمرغ 30 سال پیش جا مانده که حالا به من رسیده است. نمی‌دانم چرا بعد از این همه سال یاد من افتاده‌اند. درود به این داوران که بخش مهم سینما، یعنی سینمای مستقل را نگاه کردند و جایزه دادند. من یک فیلمساز تنها هستم که سرمایه‌ام را با قرض جمع می‌کنم و فیلم می‌سازم. به جایی وابسته نیستم. تشکر می‌کنم از هیئت داوران که حرمت این استقلال را نگه داشتند.

- پولاد کیمیایی که به همراه پدرش به روی صحنه حاضر شده بود، افزود: خیلی چیزها از پدرم طی این سال‌ها آموختم. افتخار می‌کنم که کنار شما و پدر هستم و خوشحالم استقبال شما را می‌بینم.

- وحیده محمدی‌فر همسر داریوش مهرجویی که جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد، گفت: آقای مهرجویی به دلیل سرما خوردگی در این مراسم حضور ندارند. اما سلام گرم ایشان را به شما می‌رسانم. ایشان ازهیئت داوران و همکاران خود در فیلم "آسمان محبوب" تشکر کردند.

- جمال شورجه زمان دریافت جایزه خود عنوان کرد: خوشحالم در این مراسم دوستان آزادانه حرف‌های خود را بیان کردند. این آزادی را مدیون ملت شهیدپرور هستیم. تشکر می‌کنم از مردم شریف و قهرمان لبنان و از داوران و برگزارکنندگان جشنواره فجر سپاسگذارم.

- در انتهای این مراسم اصغر فرهادی توسط مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از جشنواره برلین روی خط تلفن قرار گرفت و گفت: خوشحال هستم. دوست داشتم در آنجا باشم. از گروه خوب "جدایی نادر از سیمین" تشکر می‌کنم. از همه کسانی که من را در تولید این فیلم کمک کردند، ممنونم. از برگزار کنندگان جشنواره فجر نیز سپاسگذارم.

- مراسم پایانی جشنواره بیست و نهم فیلم فجر ساعت 23 به پایان رسید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016