شنبه 15 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"اشياء پرنده" در آسمان کرمان، مهر

اهالی سيرچ، سياه کوه و ده سالار کرمان از مشاهده چند شیء نورانی خبر داده اند اين درحالی است که به باور کيهان شناسان موضوع اشيای پرنده غير علمی است و دليل رويت آن را بزرگ ديده شدن ذرات خورشيدی و شرايط فيزيکی جو است.

به گزارش خبرنگار مهر، بشقاب پرنده يا يوفو (UFO) اصطلاح رايج برای هر پديده هوايی است که علت آن را نمی‌توان به آسانی و يا بلافاصله توسط ناظر مشخص کرد. نيروی هوايی ايالات متحده آمريکا در سال ۱۹۵۲ اين اصطلاح را ابداع کرد. اصطلاح يوفو به اشيايی که پس از بررسی دقيق توسط محققان متخصص ناشناخته باقی می ماند اطلاق می شود.

بررسی های کيهان شناسان و محققان نشان داد که بسياری از کسانی که مدعی مشاهده بشقاب پرنده شدند، اشيا يا پديده های شناخته شده را به عنوان بشقاب پرنده تلقی کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




موشکهای پرتاب شده توسط هواپيما، ماهواره های برخاسته از زمين، شهاب، قطعات شهابسنگ خرد شده که با انعکاس نور خورشيد روشن ديده می شوند، روشن شدن ابرهای ارتفاع پايين توسط خورشيد، نورهای به رنگهای مختلف حاصل از سوختن ماهواره ها در جو، گلوله های منور، هواپيماهايی که فرود آمدنشان را علامت می دهند، دنباله بخار هواپيماها، سيارات، ستاره های درخشان، نورافکن و هواپيماهای بدون خلبان، سراب نوری جو، سراب الکترونيکی يونوسفری از جمله مشهورترين و آشناترين اشيايی هستند که ناظران زمينی با مشاهده آن اعلام می کنند بشقاب پرنده را رويت کرده اند.

در ايران نيز قصه مشاهده اشيای فضايی هر ساله تکرار می شود و اين بار در کرمان اين شايعه شدت گرفت. شب گذشته اهالی بخش سيرچ و اهالی دو روستای سياه کوه و ده سالار در ارتفاعات شهرستان بافت در غرب استان کرمان از مشاهده اشياء نورانی خبر دادند که در ارتفاعات اين منطقه سقوط کرد.

به گفته مردم محلی سقوط اين اشيا با صدای مهيب نيز همراه بوده است اما علی رغم بررسيهای صورت گرفته به دليل صعب العبور بودن منطقه اثری از اين اشيا ناشناخته پيدا نشده است.

در اين راستا گروهی از مردم محلی برای جستجو به محل اعزام شدند که در محل حادثه اثر برخورد و سياهی زمين را مشاهده کرده اند که احتمالا اين اشيا شهاب سنگهايی هستند که با زمين برخورد کردند.

اين در حالی است که باور کيهان شناسان و پژوهشگران مشاهده اشيای پرنده در آسمان غير واقعی است و دليل رويت آن را بزرگ ديده شدن ذرات خورشيدی و شرايط فيزيکی جو ذکر می کنند.


رويت اشيای پرنده در آسمان قصه است

دکتر علی عجب شيری زاده رئيس مرکز تحقيقات اختر فيزيک مراغه در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکيد بر اينکه رويت اشيای پرنده در آسمان را باور ندارم خاطرنشان کرد: رويت بشقاب پرنده در آسمان توجيه علمی ندارد و اين نوع خبرها محتوای داستانهای تخلی انتشارات UFO آمريکا است که هر ساله کتابهای بسياری را توليد می کند.

وی به دلايل رويت اين اشيا در آسمان اشاره کرد و اظهار داشت: به اعتقاد من رويت اين اشيا به دليل اين است که ذرات باد خورشيدی در کمربند زمين به دام می افتند و به تدريج بزرگ ديده می شوند و مردم با مشاهده اين پديده آن را بشقاب پرنده می نامند.

رئيس مرکز تحقيقات اختر فيزيک مراغه، باد خورشيدی را ذرات جدا شده از خورشيد دانست که به صورت باد يا جريانی از ذرات به فضای بين سياره ای فرار می کنند و ادامه داد: اين ذرات از الکترون٬ پروتون٬ ذره آلفا و مقداری عناصر سنگين تر تشکيل شده اند و سرعت آن ۲۰۰ تا ۹۰۰ کيلومتر در ثانيه است. زمانی که فعاليت خورشيدی بيشتر باشد تعداد و انرژی اين ذرات بيشتر می شود به گونه ای که انرژی آن به طور متوسط در حدود ۱۵ مگاالکترون ولت می رسد.

وی ادعای رويت بشقاب پرنده و اشيای پرنده را غير علمی دانست و افزود: چندين سال است که در استانهای مختلف ادعای مشاهده اين اشيا می شود که پايه و اساس علمی ندارد.


چهار دليل برای غير علمی بودن اشيای پرنده

دکتر سعيد عطاردی کيهان شناس و عضو هيئت علمی دانشگاه ياسوج نيز طرح موضوع اشيای پرنده در آسمان را نادرست و غير علمی دانست و به مهر گفت: زمانی که بر روی موضوع خاصی اجماع علمی وجود ندارد نمی توان بر روی آن بحث علمی انجام داد.

وی با بيان اينکه طيف وسيعی از احتمالات برای مشاهده اشيای پرنده در آسمان وجود دارد، افزود: يکی از اين دلايل "ايلوژن" يا توهم است که برای بسياری از افراد رخ می دهد و آن را مشاهده تلقی می کنند در حالی که مشاهده ای در کار نيست.

عطارد، شرايط فيزيکی در جو را از ديگر دلايل عنوان کرد و يادآور شد: مجموعه ای از شرايط موجود در جو موجب يک نوع تراکم فضايی خاص می شود که نمونه بارز آن را می توان در پديده شفق قطبی يا نور شمالگان مشاهده کرد.

اين کيهان شناس وسايل و ابزار پرنده را از ديگر دلايل رويت اشيای پرنده ناشناس در آسمان نام برد و خاطر نشان کرد: گاهی وسايل و ابزاری که از سوی مراکز تحقيقاتی و نظامی به آسمان ارسال می شود و در نقطه ای فرود می آيند به عنوان بشقاب پرنده تلقی می شود.

وی اشاعه شايعه وجود موجودات فضايی را چهارمين دليل برای مشاهده اشيای ناشناخته دانست و اضافه کرد: سالهای سال است که شايعاتی در زمينه مشاهده اشيای ناشناخته در آسمان منتشر می شود ولی تاکنون مطالعات جدی بر روی اين موضوع نشده است.

عطارد ادامه داد: با اين حال ماهيت علم به گونه ای است که چيزی را رد نمی کند ولی از سوی ديگر از نظر علمی اعتبار موضوع جای شک دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016