دوشنبه 31 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رضا بديعی کارگردان ايرانی هاليوود درگذشت، صدای آمريکا

فيروزه خطيبی - لس آنجلس - رضا بديعی کارگردان ايرانی سينمای هاليوود و سازنده سريال های محبوب تلويزيونی چون «بالاتر از خطر» و «هاوايی فايو او» بعد از ظهر روز شنبه ٢٠ آگوست پس از يک عمل جراحی پيچيده بر روی معده، در بيمارستان «يوسی ال ای» در شهر لس آنجلس درگذشت. او هنگام مرگ ۸۱ سال داشت.

اين کارگردان ايرانی که به «پدرخوانده تلويزيون آمريکا» نيز شهرت داشت، در طول شش دهه گذشته از فعال ترين چهره ها در صحنه فيلمسازی هاليوود و سريال های تلويزيونی آمريکا به شمار می رفت و چندی پيش نيز مراسمی به منظور تجليل از او، با حضور چهره های سرشناس سينمای آمريکا و دوستان و همکاران ايرانی او در دانشگاه لس آنجلس برگزار شد.

رضا بديعی در روز هفدهم آوريل ۱۹۳۰ در«اراک» به دنيا آمد و با پايان دوران دبيرستان در دانشکده هنرهای دراماتيک تهران به تحصيل مشغول شد. او بعدها مدال طلای افتخار را برای ساختن يک فيلم مستند از دست محمدرضا شاه پهلوی دريافت کرد و در سال ۱۹۵۵ از طريق دولت ايالات متحده آمريکا دعوت شد تا در اين کشور حرفه فيلمسازی را دنبال کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رضا بديعی در آمريکا و پس از فارغ التحصيلی از دانشگاه «سيراکيوس» در رشته سينما، به عنوان فيلم بردار مشغول به کار شد. حرفه ای که او را از نيويورک به کانزاس سيتی و نهايتا به لس آنجلس کشاند. در لس آنجلس «بديعی» توانست در کنار کارگردان های صاحب نامی چون «رابرت آلتمن» و «سام پکين پا» به کار بپردازد.

رضا بديعی از اوائل دهه شصت ميلادی به کارگردانی فيلم های تلويزيونی پرداخت و در طول ۶ دهه گذشته بيش از ۴۳۰ قطعه فيلم تلويزيونی و چندين فيلم سينمايی ساخت.

او کارگردانی بسياری از سريال های تلويزيونی از جمله «بالاتر از خطر»، «هاوايی فايو او»، «بارتا»، «مرد شش ميليون دلاری»، «کاگنی و ليسی»، «بافی قاتل خون آشام» و «پيشتازان فضا» و بسياری فيلم های ديگر را برعهده داشته است. او توانست جايزه يک عمر فعاليت هنری «اتحاديه کارگردانان سينمای آمريکا» را برای کارگردانی بيشترين تعداد سريال های يک ساعته تلويزيونی نيز به دست آورد.

دوستان و دوستداران رضا بديعی در جامعه ايرانی از شنيدن خبر درگذشت اين هنرمند افتخار آفرين متاسف شدند. مهدی ذکائی سردبير نشريه هنری «جوانان بين المللی» در لس آنجلس به صدای آمريکا می گويد:«به نظر من رضا بديعی پيشگام ايرانيان در هاليوود بود و اولين کسی که در جامعه آمريکايی او را به عنوان يک سينماگر ايرانی شناختند. در آن دوران ما در ايران هم به او و دست آوردهايش افتخار می کرديم. در مراسم بزرگداشت اين هنرمند در دانشگاه لس آنجلس هم ديديم که چه چهره های سرشناسی در مقابل رضا بديعی سر تعظيم فرود آوردند. در واقع من رضا بديعی را يک بار ديگر همان شب شناختم.»

رضا بديعی در ماه های گذشته به دنبال پخش کننده ای بود تا فيلمی که چندين سال روی آن کار کرده بود را بر روی پرده سينما ها ببرد اما بنا بر گفته سردبير جوانان اين آرزوی بزرگ او متاسفانه برآورده نشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016