شنبه 3 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجيد كياني و جليل شهناز برگزيدگان فرهنگستان هنر شدند، ایسنا

عبدالمجيد كياني هندي و استاد جليل شهناز از هنرمندان موسيقي به عنوان برگزيده‌ي فرهنگستان هنر معرفي و تجليل شدند.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مراسم تقدير از برگزيدگان‌فرهنگستان‌ها كه‌عصر امروز ـ 3 دي ماه ـ با حضور محمود احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور كشورمان ـ در ساختمان شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري برگزار شد به تعدادي از استادان نشان دولتي اعطا شد.

از فرهنگستان هنراساتيد موسيقي، مجيد كياني و جليل شهناز معرفي شدند.

در هنگام اهداي نشان اين دو هنرمند حضور نداشتند كه طبق اعلام، جليل شهناز به دليل كسالت، امكان حضور در اين مراسم را نداشته است.

عبدالمجيد كياني هندي معروف به مجيد كياني متولد 1320 تهران و نوازنده‌ي سنتور و از استادان موسيقي ايراني است.

او رديف سنتور ابوالحسن صبا و قطعات علينقي وزيري و روح‌الله خالقي را به مدت چهار سال در هنرستان آزاد موسيقي ملي فراگرفت، سپس در دانشکده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران قسمتي از رديف ميرزاعبدالله را نزد داريوش صفوت و نورعلي خان برومند آموخت و براي مدت چهار سال ديگر نزد برومند مابقي رديف ميرزاعبدالله و همچنين شيوه سنتورنوازي حبيب سماعي را فراگرفت.

كياني در ادامه به مدت دو سال نزد عبدالله دوامي براي آموختن رديف آوازي و همچنين چگونگي اجراي موسيقي ايراني تحصيل کرد و بعد از آن براي سه سال در دانشگاه سوربن پاريس نزد تران وانکه در رشته اتنوموزيکولوژي تحصيل كرد.

مديريت گروه موسيقي دانشکده هنرهاي زيبا در سال‌هاي 1373 تا 1379، تدريس درس رديف موسيقي ايران در دانشگاه تهران به‌مدت 23 سال، مديريت مرکز حفظ و پژوهش موسيقي ايران و رياست گروه موسيقي فرهنگستان هنر در كارنامه‌ي اين هنرمند ثبت شده است.

کتاب هفت دستگاه موسيقي ايران، آلبوم هفت دستگاه موسيقي ايران (رديف ميرزاعبدالله، تنظيم براي سنتور، ضربي‌هاي حبيب سماعي، گذري بر شيوه سنتورنوازي حبيب سماعي، آثار حبيب سماعي، شناخت موسيقي 1 و 2 و 3 شناخت موسيقي 1: نوا (نگرشي برغم در موسيقي ايران) 2- سيد حسين طاهرزاده 3- حبيب سماعي، بررسي سه شيوه هنر تک‌نوازي، آموزش سنتور روش رديف نوازي و ... از جمله آثار منتشر شده‌ي اين پژوهشگر موسيقي و نوازنده‌ي سنتور به‌شمار مي‌رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




استاد جليل شهناز (زاده‌ي سال 1300 در اصفهان)، از بزرگ‌ترين و سرشناس‌ترين نوازندگان تار و سه‌تار سده‌ي اخير در ايران است.

اين هنرمند با استفاده از تكنيك‌هاي برجسته در شيوه تارنوازي، توانست بسياري از رديف‌هاي موسيقي سنتي ايران را با ساز تار بنوازد كه از آن جمله، نواختن در مايه دشتي و دشتستاني است كه بسيار با ارزش است.

مي‌گويند؛شهناز از سال 1324 به تهران آمد و از همان ابتدا با راديو تهران همكاري كرد و در بسياري از برنامه‌ها به‌عنوان تك‌نواز شركت داشت.

به اذعان كارشناسان موسيقي، اوج درخشش شهناز از سال 1336 شروع شد؛ همان روزها كه برنامه‌ي گل‌ها، به همت داوود پيرنيا طرح‌ريزي و در راديو اجرا مي‌شد. در اين برنامه صداي ساز شهناز با صداي معروف‌ترين خواننده‌ها در مي‌آميخت.

در آرشيو راديو ايران آثار او با همكاري خوانندگان بلند آوازه‌اي نظير تاج اصفهاني، اديب خوانساري و... موجود است و از كارهاي مورد توجه وي، حدود شش ساعت نوار با همايون خرم است كه به بيان جديدي از رديف در موسيقي ايراني دست يافته‌اند.

از تكنيك‌هاي برجسته‌ي شهناز به نواختن در مايه‌ي دشتي و دشتستاني و بسياري از رديف‌هاي موسيقي ايراني كه شهناز قادر است با تار بنوازد، مي‌توان اشاره كرد.

مصطفي الموتي كه شهناز را استاد مسلم تار ايران مي‌داند، مي‌گويد: «يكي از هنرمنداني كه هنگام اقامت در ايران شناختم، جليل شهناز بودم. وي كه در ميان هنرمندان از احترام خاصي برخوردار است، به علت داشتن صفات ممتاز اخلاقي در هر مجمع و محفلي كه شركت مي‌كرد، توجه و احترام همگان را جلب مي‌كرد و شاگردان زيادي نيز تعليم داده بود.

بداهه‌نوازي‌هاي شهناز در تاريخ موسيقي ايران بي‌نظير و همواره زبان‌زد بوده است. اين پختگي تسلط او بر حالت‌ها و فضاهاي موسيقي ايراني را حتا مي‌توان در اجراهاي دوره جواني‌اش ديد كه نشان‌دهنده‌ي نبوغ اوست.»

استاد جليل شهناز كه اين روزها در بستر بيماري است در سال 1383 به عنوان چهره ماندگار هنر و موسيقي برگزيده شد، همچنين در 27 تير سال 1383 مدرک درجه يک هنري (معادل دکترا) براي تجليل از يک عمر فعاليت هنري به اين هنرمند اهدا شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016