شنبه 15 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
23 بهمن» عمق 14متری تالاب انزلی به یک متر رسید!، مهر
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتبار يک هزار ميليارد توماني براي احياي تالاب‌ها و رودخانه‌هاي مرزي ايران، ایسنا

معاون رييس جمهور گفت: بايد تلاش کنيم تالاب‌ها را با کمک تمام ذي‌نفعان آن حفاظت کنيم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه گيلان، محمدجواد محمدي‌زاده از افزايش حداقل دو برابري اعتبارات تالاب‌ها در بودجه پيشنهادي سال 91 خبر داد و اظهار كرد: براي حفاظت، احياي تالاب‌ها و رودخانه‌هاي مرزي ايران هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده است.

وي بر مشارکت جوامع محلي به عنوان ذي‌نفعان اصلي اکوسيستم‌هاي تالابي در حفاظت و صيانت از تالاب‌ها تاکيد کرد.

محمدي‌زاده با بيان اينکه در حوزه قانون‌گذاري براي تالاب‌ها کارهاي خوبي صورت گرفته است، افزود: مجلس در اين‌باره با سازمان محيط زيست همراه بوده و در سه ماده از قانون برنامه پنجم توسعه به مسئله تالاب‌ها توجه شده است.

معاون رييس‌جمهور با تاکيد بر مشاركت مردم در حفاظت از تالاب‌ها، گفت: بايد ذي‌نفعان را به تالاب پيوند بزنيم و بهره‌برداري از آن را به بخش‌هاي غيردولتي و ترجيحا به افراد بومي واگذار كنيم.

وي افزود: حضور مردم در تالاب بايد به رسميت شناخته شود و مداخله ذي‌نفعان در تالاب بايد توسعه يابد.

محمدي‌زاده ادامه داد: امسال به دليل تغيير آب و هوا، مهاجرت پرندگان مهاجر به كشور افزايش يافته است و تعداد آنها در حال حاضر نسبت به ده سال اخير كم نظير است.

محمدي‌زاده با بيان اينکه 25 ميليارد تومان براي جابه‌جايي حوضه‌ها اعتبار مشخص شده بود، افزود: با موافقت رييس‌جمهور اين اعتبار حداقل تا ميزان 100 ميليارد تومان براي تالاب اروميه افزايش يافته است و 264 ميليارد تومان تسهيلات بانکي نيز براي اصلاح روش‌هاي آبياري در حوضه آبريز درياچه اروميه از طرف وزارت جهاد کشاورزي اختصاص داده شده است.

معاون رييس جمهور با اشاره به اينكه 97 ميليارد تومان در مدت پنج سال مشخص شده و در سال جاري 9 ميليارد تومان اختصاص يافته است خاطرنشان كرد: كاهش عمق تالاب انزلي نگران كننده است به طوري كه در بازديدي كه داشتيم قايق در برخي جاها نمي‌توانست به علت حجم بالاي رسوبات حركت كند.

وي با بيان اينکه لايروبي تالاب انزلي با جديت ادامه مي‌يابد، افزود: آب 30 رودخانه به تالاب انزلي مي‌ريزد و 40 درصد مجموع رسوب‌هاي تالاب از رودخانه پيربازار است كه با راه‌اندازي تله رسوب‌گيري كه صورت گرفت از حجم اين رسوبات كاسته خواهد شد.

بهره‌برداري از جنگل‌ها ده سال بايد متوقف شود

به گزارش ايسنا، همچنين با بيان اين مطلب که سازمان محيط زيست در حوزه نظارت و هدايت فعاليت مي‌كند و عامليت اجراها بر عهده دستگاه‌ها است، گفت: در 300 سال اخير که جهان به سمت صنعتي شدن پيش مي‌رود و همچنين 70 سال است که ايران در اين مسير گام بر مي دارد به نوعي عرصه بر محيط تنگ و زندگي جديدي براي بشريت تعريف شده است.

وي با اشاره به اينکه از سال 1346که انگليسي‌ها خط توليد خودروي هيلمن خود را به ايران دادند و از سال 1348توليد اين خودرو با نام پيکان در ايران شروع شد، افزود: در آن زمان اين خودرو که از نظر استاندارد از رده خارج در کشور انگليس محسوب مي‌شد به علت وابستگي شاه که با افتخار پسماندهاي ديگر کشورها را قبول مي‌کرد موجب شد تا آلودگي‌هاي زيادي به هواي کشور به خصوص تهران وارد شد.

محمدي‌زاده ادامه داد: اولين استاندارد خودرو در ايران در سال 1382تدوين شد اين در حاليست که در کشورهاي اروپايي 80 سال است که اين استاندارد‌ها رعايت مي‌شود.

وي با بيان اين مطلب که 50 سال قبل جنگل‌هاي ايران 18ميليون هکتار بوده است که به 14ميليون هکتار کاهش يافته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر جغرافياي متوسط جنگل در کشور زير ده درصد است و بايد شيوه‌هاي مدل مديريتي را در حد خود پالايي محيط برنامه‌ريزي کنيم.

رييس سازمان محيط زيست کشور اظهار داشت: ما مدل مديريتي را خارج از طاقت محيط بارگذاري کرده‌ايم و براي رسيدن به توسعه غير مخرب بايد کارها را با مطالعات زيست محيطي دقيق انجام دهيم.

وي با اشاره به بازديدي که از تالاب انزلي داشت اذعان كرد: عمق تالاب انزلي از 7 متر در برخي از مناطق به 2 متر رسيده است و اين به دليل آنست که حوضه آبخيزداري و جلوگيري از فرسايش خاک با قطع درختان صورت نگرفته است و بايد همه دستگاه‌هاي استان خود را در حفظ محيط زيست اين تالاب مسوول بدانند .

محمدجواد محمدي‌زاده با بيان اين مطلب که در گيلان طرح آمايش سرزمين هنوز به سرانجام مورد توقع نرسيده است، خاطرنشان کرد: براي توسعه، کپي‌برداري از جاهاي ديگر صحيح نيست و وجود هر صنعت در هر جايي مناسب نيست و بايد آمايش سرزمين در کشور ما جدي‌تر گرفته شود.

وي افزود: بايد اطلس توسعه را بر منطق آمايش سرزمين قرار دهيم تا از افزايش قيمت تمام شده توليدات صنعتي که به دليل بي‌توجهي به آمايش بوجود مي‌آيند جلوگيري کنيم .

وي در خصوص آلودگي‌هاي درياي‌خزر تصريح کرد: در حاشيه بزرگترين درياچه‌خزر جهان 14ميليون نفر زندگي مي‌کنند که 7 ميليون نفر اين جمعيت از ايران است و اکثر آلودگي‌هاي نفتي اين درياچه از كشورهاي روسيه و آذربايجان است.

وي با اشاره به اينكه سهم ايران از آلودگي‌هاي نفتي خزر صفر است گفت: اما آلودگي‌هاي پسماندهي کشاورزي و فاضلاب‌هاي شهري و روستايي از کشور ايران به اين دريا مي‌ريزد که بايد کاهش يابد.

محمدي‌زاده در خصوص جنگل‌ها گفت: با سياست گذاري‌هايي که شده است سالي 100هزار هکتار توسعه جنگل کاري بايد در کشور صورت بگيرد و بهره‌برداري از جنگل‌ها ده سال بايد متوقف شود.

رييس سازمان محيط زيست کشور افزود: اگر سالي ده در صد از مصارف جنگلي را کاهش دهيم تا ده سال آينده بهره‌برداري از جنگل‌ها به صفر خواهد رسيد.

وي با اشاره به اينکه واردات چوب و کاشت درخت‌هاي سريع الرشد با هدف توليد چوب ضمن تامين چوب مورد نياز صنعت، موجب حفظ جنگل‌ها و ايجاد اشتغال خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش ايسنا در مراسمي كه در«کشتي ميرزا کوچک‌خان» برگزارشد شهرام حسن‌پناه (محيطبان اداره کل حفاظت محيط زيست)، ساسان اکبري‌پور (رييس اداره محيط زيست آستارا) و محمد محمديان (موسسه پيشگامان محيط زيست کياشهر) به عنوان قهرمانان استاني و در بخش قهرمانان ملي نيز در حوزه سازمان‌هاي مردم نهاد «سيروس زارع» از استان فارس به خاطر فعاليت‌هاي صورت داده شده در تالاب «کمجان» مورد تقدير قرار گرفت. در حوزه اجرايي «حجت جباري» هماهنگ کننده دبيرخانه ملي طرح مديريت زيست بومي درياچه اروميه از استان آذربايجان غربي مورد تقدير قرار گرفت. در حوزه فعالان علمي و پژوهشي نيز از استاد فقيد «کامبيز بهرام سلطاني» تقدير شد که جايزه وي به همسرش اهدا شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016