شنبه 20 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امیر دریادار سیاری: ایران از توانمندی ساخت ناو هواپیمابر برخوردار است، ایرنا

تهران- فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با برجسته خواندن توانمندی های دریادلان ایرانی گفت كه در سال 1391 حضور این نیرو در آب های آزاد با هدف حفاظت از منابع و منافع كشور گسترش می یابد.

امیر دریادار 'حبیب الله سیاری' روز شنبه در آخرین گفت و گو تفصیلی خود در سال 1390 با خبرنگار حوزه دفاعی ایرنا به سوالاتی همچون روند طراحی و ساخت انواع تجهیزات از جمله ناوشكن ها، زیرسطحی های مورد نیاز نیروی دریایی ارتش، توانایی ساخت ناو هواپیما بر، ادامه حضور ناوگروه های این نیرو در آب های آزاد و همچنین تعامل با كشورهای دوست و همسایه پاسخ داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان كرد: براساس تدابیر فرمانده معظم كل قوا كه فرمودند 'ما اهل تجاوز، تعدی و درگیری با دیگران نیسیتم اما چون آب های آزاد متعلق به همه كشورهای دنیا است و مطابق با قوانین و مقررات بین المللی همه می توانند در آبهای آزاد حضور داشته باشند'، ما هم اهل حضور هستیم و باید در آب های آزاد حضور گسترده داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور موفقیت آمیز ناوگروه های نیروی دریایی ارتش در آب های آزاد و بین المللی از جمله در دریای عمان، دریای سرخ، مدار 20 و 10 درجه شمال اقیانوس هند و دریای مدیترانه، خاطرنشان كرد: نیروی دریایی ارتش به طور یقین این حضور مقتدرانه خود را در دریاهای آزاد و بین المللی ادامه می دهد.

** توانایی ساخت ناو هواپیمابر را داریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: با توجه به توانمندی های موجود در بین جوانان متعهد و متخصص نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی و دانشگاه های كشور، توان ساخت ناوهای هواپیمابر در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد اما نیازی در این زمینه احساس نمی كنیم.

امیر دریادار سیاری خاطرنشان كرد: با توجه به توان علمی موجود در نیروی دریایی ارتش، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنایع مختلف مرتبط با آن و دانشگاه ها امروز در سطحی قرار داریم كه هرگونه تجهیزات مورد نیاز نیروی دریایی ارتش و سایر نیروهای مسلح در كشور ساخته می شود.

وی ادامه داد: ساخت ناوهواپیمابر امروز جزء نیازمندی های نیروی دریایی ارتش نیست اما هر زمانی كه این نیاز احساس شود و در صورت صلاحدید مقامات و مسوولان دست اندركار در راستای ساخت آن نیز اقدام می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این كه امروز این نیرو در منطقه از قدرت و جایگاه والایی برخوردار است، اظهار داشت: با وجود برخورداری از این جایگاه، نیروی دریایی ارتش ایران خود را با نیروی دریایی كشورهای استعماری و فرامنطقه ای مقایسه نمی كند و نباید مقایسه كند.

وی خاطرنشان كرد: اهداف و سیاست های نیروی دریایی ارتش ایران با این كشورها متفاوت است؛ ما همانند سایر نیروهای فرامنطقه ای به دنبال پیاده كردن خوی استكباری در دنیا نیستیم بلكه به دنبال حفظ منافع خودمان هستیم و بنابراین جایگاه ما در منطقه اول است.

** زیرساخت های مناسب برای ساخت ناوشكن در ایران ایجاد شده است

امیر دریادار سیاری با بیان این كه هم اینك زیرساخت های مناسبی برای ساخت انواع شناورهای مورد نیاز نیروی دریایی ارتش در كشور ایجاد شده است، گفت: در زمینه طراحی و ساخت ناوشكن ها در جایگاه خوبی قرار داریم.

وی ادامه داد: ناوشكن 'جمهوری اسلامی ایران جماران' نمونه ای از این توانمندی ها است كه آزمایش ها و ماموریت های خود را در آب های آزاد و بین المللی نیز بخوبی پشت سرگذاشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با مقایسه شرایط كنونی این نیرو با مقطع زمانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح كرد: تمامی تجهیزات موجود ما پیش از انقلاب غیربومی بودند و متخصصان ایرانی هم در طراحی و ساخت آنها نقشی نداشتند اما امروز به بركت انقلاب اسلامی و تدابیری كه امام راحل (ره) با آن جمله ساده خودشان كه فرمودند ' بروید خودتان بسازید' بكار گرفتند و درس خودباوری و خواتكایی را به ما دادند و سپس تدابیر مقام معظم رهبری در زمینه تشكیل جهاد خودكفایی در نیروهای مسلح، امروز به جایی رسیده ایم كه هرچه داریم برای خودمان است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این كه این یك افتخار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود گفت: شاید برخی شناورهای ما نیز قدیمی باشند اما سامانه های آنها بهینه سازی شده و بروز هستند.

وی اظهار داشت: ناوشكن 'جمهوری اسلامی ایران دریابان شهید نقدی' كه دارای سن بالایی است و هم اینك در دریای سرخ بسر می برد، اخیرا در قالب ناوگروه هجدهم با عبور از كانال استراتژیك سوئز به دریای مدیترانه سفر كرد و همه كارشناسان به این واقعیت آگاه هستند كه كشتی با چنین سنی قادر به دریانوردی طولانی نیست مگر آن كه به تجهیزات نوین تجهیز شده باشد.

امیر دریادار سیاری با مطرح كردن این سوال كه چه شده است كه این ناوشكن چگونه به این قابلیت دست یافته كه قادر به دریانوردی طولانی است؟ اظهارداشت: این ناوشكن كاملا بازسازی و بهینه سازی شده و با انجام ماموریت های بین المللی، توانمندی بالای متخصصان نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی كشور را به جهانیان نشان داد.

وی خاطرنشان كرد: ناوهای موشك انداز 'كمان'، 'پیكان' و 'جماران' نیز از جمله دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در زمینه طراحی ، ساخت و بهینه سازی شناورهای موجود این نیرو است كه به دست متخصصان متعهد نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی كشور طراحی و تولید شده است.

** روند ساخت ناوشكن جماران 2 یا موج 2

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه یادآور شد: كار ساخت ناوشكن ها در جمهوری اسلامی ایران در دست اقدام است و ما علاوه بر آن ساخت ناوشكن های جدیدتری را نیز در دست ساخت داریم اما نمی توان زمانی را برای الحاق آن تعیین كرد.

امیر دریادار سیاری خاطرنشان كرد: ساخت ناوشكن 'موج 2' یا 'ولایت' در مراحل آخر كار و تجهیز تجهیزات مورد نیاز آن است.

وی یادآور شد: علاوه بر آن 'امواج' دیگری هم در راه هستند زیرا زیرساخت ها و تولید تجهیزات دریایی ما چه در بحث سطحی و یا زیرسطح در مسیر تولید قرار گرفته است و نیازهای نیروی دریایی راهبردی امان را در دست ساخت داریم.

* امروز از توان بالایی در بخش زیرسطحی ها برخوردار هستیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با اشاره به این كه نیروی دریایی تا سال 1370 فاقد هرگونه زیرسطحی بود گفت: ما تا سال 1370 از یگان زیرسطحی فقط 'غواص' داشتیم اما امروز از توان بالایی در زمینه انوع زیرسطحی های سبك، سنگین و نیمه سنگین در كشور برخوردار هستیم.

امیر دریادار سیاری افزود: امروز به رغم تمامی تحریم های دشمنان، توان زیرسطحی های نیروی دریایی ارتش از رشد چشمگیری برخوردار شده و هرچه به جلو می رویم، بویژه در طی سالهای اخیر كه فرمانده معظم كل قوا دستور فرمودند كه این نیرو باید راهبردی باشد و در دریاهای آزاد حضور داشته باشد، شاهد رشد و شكوفایی بیشتر این نیرو در عرصه های مختلف هستیم.

وی خاطرنشان كرد: اگر بتوانیم از حق و منافع خود در دریاهای آزاد استفاده كنیم، توانسته ایم در توسعه كشورمان گام های موثری برداریم .

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: همه كشورهایی كه با دریا همسایه و دارای سواحل هستند، منافع راهبردی و كلانی دارند كه از جمله آنها 'حمل و نقل دریایی' ، 'تجارت دریایی'، 'منابع كف دریا '،'منابع انرژی'، 'انرژی های نو'، 'رفت و آمدهای دریایی' و ظرفیت های موجود در دریاها است.

وی افزود: با توجه به این كه ما نزدیك به 3 هزار كیلومتر مرز دریایی داریم كه بخشی از آن در شمال و یك هزار كیلومتر آن از بندرعباس تا پسابندر و مشرف بر شمال اقیانوس هند، در جنوب كشور قرار دارد، باید بتوانیم از این منافع كلان و راهبردی به درستی بهره برداری كنیم.

** شمال اقیانوس هند از مهمترین مناطق دریایی جهان

امیردریادار سیاری از شمال اقیانوس هند به عنوان یكی از مهمترین مناطق دریایی جهان یاد كرد و افزود: یك سوم از تجارت جهان در این منطقه انجام می شود؛ از جمله این كه بیش از 90 درصد از كالاهایی كه صادر و یا وارد می شود از طریق دریاها صورت می گیرد و این دریا برای كشور ما شمال اقیانوس هند است.

امیر دریادار سیاری افزود: اگربتوانیم همانند سایر كشورهای دنیا از سواحلمان، دریاها، منابع و منافعمان به درستی و بنحو مطلوب استفاده كنیم، به طور یقین گام بزرگی را برای پیشرفت كشور برداشته ایم.

وی با بیان این كه فرمانده معظم كل قوا بر حضور نیروی دریایی در دریای عمان تاكید دارند و می گویند حضور در این دریا برای ما یك گنج و ذخیره است اظهارداشت: وقتی فرمانده معظم كل قوا می گویند از این دریا غفلت شده است، این بدان معنی است كه واقعا غفلت شده است و باید از این منابع خدادی استفاده كنیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




** زیرسطحی های نیروی دریایی توانمندی حضور طولانی مدت در آب های آزاد را دارند

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به توانمندی های دریادلان نیروی دریایی ارتش به ویژه در یگان های زیرسطحی یادآور شد: ما یك حضور موفقیت آمیز زیر سطحی 'جمهوری اسلامی ایران یونس ' را در ماموریت در آب های آزاد، به مدت 70 روز تا دریای سرخ داشتیم كه نشان از آمادگی این یگان ها برای شركت در ماموریت در آب های آزاد هستند.

امیر دریادار سیاری تصریح كرد: زیرسطحی های نیروی دریایی ارتش امروز از آمادگی شركت در ماموریت در آب های آزاد برخوردار هستند و در رزمایش ولایت 90 نیروی دریایی ارتش نیز كه نیمه دوم امسال انجام شد، زیرسطحی های كلاس طارق و غدیر نیز با موفقیت حضور یافتند.

وی با تاكید بر این كه زیرسطحی های نیروی دریایی توانمندی شركت در ماموریت در آب های آزاد و بین المللی و دریانوردی های طولانی مدت را نیز دارند گفت: با وجود این توانایی زیرسطحی های نیروی دریایی ارتش، اعزام آنها به همراه ناوگروه ها به ماموریت در آبهای آزاد و بین المللی بر اساس سلسله مراتبی است كه به این نیرو ابلاغ می شود.

** همواره به دنبال تعامل با كشورهای دوست و همسایه هستیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این كه این نیرو همیشه به دنبال تعامل سازنده با كشورهای دوست و همسایه منطقه است، باری دیگر آمادگی این نیرو برای همكاری آموزشی با این كشورها، تعمیر، نگهداری و نوسازی شناورهای آنها و انتقال دانش و تجارب به كشورهای دوست اعلام كرد.

امیر دریادار سیاری خاطرنشان كرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بارها گفته است كه با ارسال پیام صلح و دوستی به كشورهای منطقه اعلام می كنیم كه ما می توانیم امنیت پایدار منطقه را برقرار كنیم.

وی افزود: ما همیشه این مطلب را اعلام كرده و می كنیم و در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 نیز بیان كرده ایم كه می توانیم با كمك كشورهای منطقه امنیت پایدار را در این منطقه ایجاد كنیم.

** نیازی به نیروهای فرامنطقه ای نیست

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران در دریاهای آزاد و بین المللی منابع و منافعی دارد و خود می تواند امنیت خطوط مواصلاتی آن را تامین كند.

امیر دریادار سیاری با اشاره به اظهارات برخی نیروهای فرامنطقه ای كه عنوان می كنند برای برقراری امنیت در منطقه حضور دارند گفت: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نیازی به حضور آنها در منطقه نیست و آنها برغم آن كه منافعی در منطقه ندارند اما برای خود منافع نامشروع تعریف می كنند.

وی تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران بارها هم اعلام كرده است كه برای تامین امنیت منطقه هم نیازی به حضور دیگران نیست و كشورهای منطقه می توانند با همكاری یكدیگر امنیت آن را تامین كنند.

** جایگاه نیروی دریایی ارتش در سالی كه گذشت

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه گفت: این نیرو براساس سلسله مراتب موجود، تدابیر و دستوراتی كه دارد و تدابیری نیز كه فرمانده معظم كل قوا در خصوص نیروی دریایی راهبردی اندیشیده اند، تلاش كرده است تا این تحول را بوجود آورد و بویژه در آب های آزاد حضور داشته باشد.

امیر دریادار سیاری اظهار داشت: در این زمینه در یك سال گذشته رشد نیروی دریایی ارتش نسبت به سال های گذشته و برابر با برنامه های تنظیم شده را شاهد بوده ایم كه البته در برخی زمینه ها، حتی بیشترین پیشرفت را داشته ایم.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه سالیانه، برنامه پنجساله پنجم و افق چشم انداز 1404 برنامه ریزی هایی انجام داده است كه در برخی از حوزه ها جلوتر از برنامه های پیش بینی شده حركت می كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016