شنبه 5 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تخریب سنگ قبرهای قدیمی و درختان گورستان ابن بابویه، مهر

امسال سنگ قبرهای قدیمی و تاریخی گورستان ملی ابن بابویه که در فهرست میراث ملی ثبت شده بودند به دلیل اجرای طرح توسعه شبستان تخریب شد و در طی سالها از تعداد درختهای کهنسال این گورستان نیز کاسته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته طرح توسعه شبستان بقعه شیخ صدوق در دستور کار مسئولان تولیت آرامگاه این دانشمند بزرگ شیعه در قبرستان ابن بابویه قرار گرفت. در این طرح قرار است شبستان این مجموعه از هر طرف به اندازه 20 متر توسعه یابد به همین منظور تعدادی از قبور واقع در این محدوده تخریب شد. به همین دلیل گورستان ابن بابویه به یکی از خبرسازترین گورستانهای پایتخت در سال 90 تبدیل شد.

تولیت این گورستان گفته بود که هدف از اجرای این طرح بهسازی کل محوطه آستان است بنابراین در طرح اضافه کردن محدوده شبستان، از قبوری که در این محدوده واقع شده اند عکس گرفته شده و جانمایی همان سنگ قبرها با خطای کمتری در داخل شبستان انجام می شود.

اما مسئولان این بقعه در حالی از عدم تخریب سنگهای قبور قدیمی در این محدوده صحبت می کردند که مشاهدات خبرنگار مهر خلاف آن را ثابت کرد. چون شواهد حاکی از آن بود که بسیاری از سنگ قبرهای این محدوده در اثر برخورد با لودر تخریب شده و یا در محوطه رها شده اند.

همچنین در محدوده تخریب شده ابن بابویه قدمت تعدادی از سنگ قبرها به بیش 100 سال می رسد.

اما ساماندهی گورستان تاریخی ابن بابویه سبب اختلاف میان نزدیکان صاحبان قبور و دوستداران میراث فرهنگی با متولیان گورستان و اوقاف و امور خیریه شد به نحوی که مخالفان اجرای این طرح معتقدند با اجرای این طرح هویت تاریخی این قبرستان تاریخی و شهر ری از بین می‌برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در این میان خبر رسید سنگ قبرهایی از هنرمندانی مانند هادی تجویدی بنیانگذار مکتب مینیاتور تهران و حسین کوهی کرمانی روزنامه نگار کرمانی و برخی دیگر از سنگ های تاریخی با قدمت صد ساله بر اثر گودبرداری تخریب شد. اما تولیت آرامگاه این موضوع را رد کرد این درحالی بود که عکسهایی از سنگ قبرهای شکسته تاریخی در گوشه و کنار گورستان توسط خبرگزاری مهر منتشر شد.

با این حال تولیت آرامگاه شیخ صدوق به رغم تمامی مخالفت ها به طرح ساماندهی گورستان از سوی مردم، صاحبان متوفی و کارشناسان میراث فرهنگی همچنان در حال گسترش و تکمیل شبستان این آرامگاه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016