چهارشنبه 30 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری: نباید اطلاعات باستان‌شناسان با آن‌ها در زیر خاک دفن شود، فارس

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: باید تمامی تحقیقات باستان پژوهان به دقت ثبت و ضبط شود نه اینکه با درگذشت یک باستان‌شناس داشته‌های او نیز در زیر خاک دفن شود.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، روح‌الله احمدزاده در مراسم آئین نکوداشت باستان‌‌پژوهان استان‌ تهران گفت: باستان‌شناسان، متخصصان پرتوانی هستند که به جهت فعالیت در مناطق دور افتاده در گمنامی به سر می‌برند.

وی به تشکیل کانونی برای گردهمایی باستان‌پژوهان اشاره کرد و گفت: به منظور تعامل پژوهشی و مطالعاتی و همچنین انتقال اطلاعات به نسل‌های آینده، وجود چنین تشکیلاتی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و سازمان میراث‌فرهنگی از اجرای طرح مذکور حمایت می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور بر مستندنگاری و ضبط مطالعات دیرینه‌شناسی تاکید کرد و گفت: حفظ اطلاعات و تحقیقات پژوهشی تا جایی اهمیت دارد که باید تمامی تحقیقات باستان پژوهان به دقت ثبت و ضبط شود نه اینکه با درگذشت یک باستان‌شناس داشته‌های او نیز در زیر خاک دفن شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: حتی اگر محققی فرصت و اراده نوشتن مطالعات خود را نداشت باید فضایی فراهم شود تا با ثبت و ضبط آنچه در طول سال‌ها کنکاش در قالب تجربه گرانقدر آموخته؛ اطلاعات ارزشمند وی برای آیندگان حفظ شود.

احمدزاده تاکید کرد: باستان‌شناسان گروهی مرجع و متخصص محسوب می‌شوند که در حوزه فرهنگ عمومی کمتر به آن‌ها توجه شده است و در کنار این موضوع باید در سیستم آموزش عالی کشور همتی جمعی شکل گیرد و از تحقیقات، پژوهش‌ها و رساله‌های دکترای دانشجویانی که در این حوزه تحقیق کرده‌اند، حمایت کافی انجام شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حوزه باستان‌شناسی را موضوعی استراتژیک در دنیای مدرن امروز دانست و افزود: کشورهای توسعه یافته‌، دیرینه‌شناسی را ضرورتی مهم و استراتژیک می‌دانند و باید توجه داشت این تخصص در پیوست تاریخی و کشف حلقه‌های مفقوده تمدنی نقش مهمی دارد.

احمدزاده ادامه داد: در واقع باستان‌شناسی در هویت یک جامعه نقش ماندگاری دارد و آنچه موجب اهمیت بیشتر این حوزه می‌شود رابطه باستان‌شناسی با موضوع انسان‌شناسی در ادوار تاریخ است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر پررنگ‌تر شدن حضور باستان‌پژوهان در حوزه‌های مختلف اطلاع‌رسانی گفت: علم باستان‌شناسی راز‌گشایی و کشف حقایق بشری است به همین خاطر مسئولیت اصلی آن بر عهده خود باستان‌شناسان است چرا که آنان میراث‌بانان واقعی جامعه هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016