شنبه 16 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عمارت خانه پروین اعتصامی مرمت می‌شود

عمارت میانی خانه پروین اعتصامی که چندی پیش مالک آن به دلیل رطوبت زیاد دیواره های خانه و مشکلات ناشی از بی توجهی به مرمت قصد فروش خانه را داشت، با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مرمت می شود.

بهروز جلالی، معاون میراث فرهنگی استان تهران به خبرنگار مهر گفت: عملیات مرمت این خانه از محل بودجه پروژه‌های مشارکتی اداره کل با توجه به قرار گرفتن آن در فهرست میراث ملی، از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد آغاز می شود.

وی افزود: به زودی در مناقصه ای اعلام شود چه کسانی تمایل دارند مرمت این خانه را بر عهده بگیرند تا استادکارانی که دارای گرید بالای مرمتی باشند در این طرح مشارکت کنند.

جلالی با بیان اینکه هزینه مرمت این خانه تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی تهران تامین شده گفت: خانه پروین اعتصامی در حال حاضر تحت مالکیت اقوام و ورثه وی است.

وی درباره اینکه قرار بود خانه پروین اعتصامی توسط سازمان میراث فرهنگی و یا شهرداری منطقه 12 خریداری شود گفت: اکنون بودجه ای برای خرید خانه نداریم جز مرمت مشارکتی آن که با کمک 50 درصدی مالک و 50 درصدی سازمان انجام می شود.

خانه پروین اعتصامی در تهران که تا قبل از انقلاب یک خانه با متراژ وسیع و همانند خانه های تاریخی دیگر دارای شاه نشین و عمارت بود، با ساخت دو دیوار در حیاط آن به سه خانه کوچکتر تبدیل شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




خانه سمت راست چند سال پیش توسط شهرداری خریداری و مرمت شد و در اختیار کمیته ملی موزه ها (ایکوم) قرار گرفت.

اما خانه وسط که بخشی از عمارت این ساختمان است در مالکیت دو خواهر قرار دارد. این مالکان خصوصی سعی می کنند تا خانه را به هر نحوی که شده نگه دارند. خانواده "آداب" حدود 50-40 سال قبل خانه میانی را از برادر پروین خریده‌اند. اما اکنون رطوبت دیوارها و سقف این عمارت بسیار زیاد است و در برخی از اتاقهای آن بخشی از دیوار و سقف ریخته و یا تبله کرده است.

بخش دیگری از این خانه در اختیار مالک دیگری است که اجازه بازدید از خانه را به هیچ کس نمی دهد بنابراین اطلاع درستی از وضعیت این بخش از خانه در دست نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016