شنبه 13 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مناظره‌ي عليپور و فيروز كريمي، كريمي: فدراسيون من را به ناحق محروم كرده است، ايسنا

فيروز كريمي گفت: فدراسيون فوتبال من را به ناحق از مربيگري در ليگ برتر محروم كرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در هفتمين همايش فوتبال و رسانه كه پنچ شنبه برگزار شد، حجت الاسلام عليپور مشاور فرهنگي سازمان ليگ حرفه‌يي فوتبال و فيروز كريمي سرمربي داماش گيلان به مناظره پرداختند.

متن كامل مناظره اين دو تن كه حول محور منشور اخلاقي فوتبال بود در زير مي‌آيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عليپور: از ابتداي فصل هشتم منشور اخلاقي و رفتاري فوتبال ايران با هماهنگي همه‌ي باشگاه‌ها تصويب شد كه در مرحله نخست 14 باشگاه موافق بودند و در مرحله دوم نيز سه باشگاه كه نقد داشتند نقطه نظراتشان را به طور مكتوب و حضوري به ما ارائه دادند، بر اين اساس با 17 راي موافق و يك راي مخالف منشور اخلاقي در هيات رييسه سازمان ليگ تصويب شد و مبناي كاري و قانوني پيدا كرد. آيين نامه اجرايي در ابتداي فصل طي چهار نامه به باشگاه‌ها ابلاغ شد در پايان اين فصل ما به يقين رسيديم كه برخي از دوستان بدون توجه به مفاد آن و بر اساس تفاهم آن را امضا كردند.

فيروز كريمي: من به فدراسيون رفتم و به من گفتند كه من جزو سه مربي كه اسامي آنها به صورت اختصاري در رسانه‌ها منتشر شد نيستم و گفتند كساني ديگر مدنظر ما بودند، من هم گفتم حتما «ف.ك » " فري كله‌پز" بوده! هر چه فكر كردم " ف. ك " ديگري پيدا نكردم. از باب اينكه در حد من نيست جواب يك روحاني جليل‌القدر را بدهم، نمي‌خواهم بحثي كنم، اينجا آمدم تا از باب اينكه از شرايط موجود براي دفاع از خودم به عنوان "ف.ك" دفاع كنم.

عليپور: من بايد از باب وظيفه از فيروز كريمي در بحث مسائل اخير كه دو موضوع با هم خلط شده دفاع كنم، يك بحث دلالي، واسطه‌گري و تباني و موضوع پرونده‌اي است كه توسط برخي از نهادها چهار يا پنج‌ماه گذشته پيگيري مي‌شد و خبري كه برخي سايت‌ها درج كردند در ذهن برخي اهالي ورزش و پيشكسوتان و رسانه‌ها اين ذهنيت ايجاد شد كه كساني كه به واسطه آيين‌نامه اجرايي منشور ممكن است زير سوال باشند و انضباط رفتاري آنها مناسب نباشد خلط شده بود. سردار محمدي نام فيروز كريمي را صراحتا اعلام كرد، بحث سازمان ليگ اين است كه رفتارهاي كريمي در مناظرات تلويزيوني و نوع تعاملات رفتاري مشكل دارد و از نظر بحث دلالي هيچ ارتباطي با فيروز كريمي ندارد.

كريمي: اساسنامه فدراسيون فوتبال به تاييد هيات وزيران رسيده، كامل و جامع‌، قابل اجرا و منطبق با اصول و مفاد فيفا است. اساسنامه‌اي كه مجددا در سازمان ليگ تصويب شده به اعتقاد من بايد در مجمع به آن رسيدگي شود، ما وقتي به كميته برگزاري مسابقات عنوان سازمان ليگ را مي‌دهيم اين مساله توهم ايجاد مي‌كند، ما بايد بدانيم سازمان ليگ همان كميته مسابقات است كه با همان نفرات قبلي اداره مي‌شود كه اين خودش مشكل‌ساز است. اساسنامه‌اي كه مجددا به امضا رسيده از نظر قانوني نفي‌كننده اساسنامه فدراسيون فوتبال است كه به تاييد هيات وزيران رسيده. رسيدگي به مسائلي تحت عنوان تخلفات به كميته انضباطي فوتبال محول شده و پس از آن هم به كميته استيناف. از نظر من منشور اخلاقي از ابعاد مختلف غلط است.

عليپور: مباحث حقوقي و قانوني منشور اخلاقي كه به تصويب هيات رييسه فدراسيون فوتبال رسيده همان اساسنامه‌اي است كه به تاييد هيات وزيران و فيفا رسيده و اكنون به عنوان كتاب جاري محسوب مي‌شود و بايد اصل حاكم در تمام بخش‌هاي فوتبال هم‌تراز با آن باشد. اين اساسنامه وظايف سازمان ليگ را تعريف كرده. اگر اين مساله نبود چرا نايب رييس دوم فدراسيون بايد رييس سازمان ليگ مي‌شد؟ اين اولين تذكر حقوقي به آقاي كريمي است. جناب آقاي كريمي! كه خدمات زيادي به فوتبال داشتيد و با اين حال از نظر من گاهي به حق خود هم نرسيديد اگر سال گذشته به عنوان يكي از چهارتيم حاضر در ليگ قهرمانان آسيا بوديد بايد بدانيد كه كنفدراسيون آسيا تصميم گرفت شرايط برگزاري ليگ قهرمانان آسيا را فراهم كند. آن زمان فوتبال ايران تا خواست قواعد شش‌گانه را تمكين كند قواعد ده گانه و پس از آن هم هفده‌گانه شد. يكي از اصلي‌ترين شرايط آن هم اين بود كه سازمان ليگ ايران بايد مانند ژاپن داراي هيات مديره، ثبت، بخش حقوقي و مالي، داوري و انضباطي مستقل باشد.

به گزارش ايسنا، مشاور فرهنگي سازمان ليگ فوتبال در بخش ديگري از مناظره خود در پاسخ به اين موضوع كه بسياري از مديران عامل باشگاه‌ها به اجبار منشور اخلاقي سازمان ليگ را امضاء كردند، گفت: اگر من اطلاع داشتم كه چنين مسائلي مطرح شده است زودتر از اينها اين كار را مي‌كردم، من رسما از يكي از شبكه‌هاي خبري و يا يكي از خبرگزاري‌ها به نيابت از ساير اصحاب رسانه دعوت مي‌كنم كه روز شنبه به فدراسيون بيايند و سوابق اعلامي باشگاه‌ها را مشاهده كنند، در بحث امضاي آيين‌نامه منشور اخلاقي براي هيچ‌كس الزامي وجود نداشت. قطعا وقتي از ميان 18 تيم 10 تيم توافق مي‌كنند مابقي بايد از اين توافق تمكين كنند.

فيروز كريمي: همه‌ي كساني كه منشور اخلاقي را پيگيري كردند مي‌دانند كه ما چه مي‌گوييم. من پيشنهاد دادم كه به خيابان برويم و از صدنفر درباره منشور اخلاقي فدراسيون فوتبال سوال كنيم و بپرسيم كه مفاد اين آيين‌نامه چيست؟ اگر يك نفر مفاد آن را شنيده بود من بحث شما را مي‌پذيرم. آيا گفتمان من در ارباب جرايد خلاف منشور اخلاقي است در يكي از مصاحبه‌هايم به وضعيت نورافكن استاديوم حافظيه شيراز اشاره كردم. من گفته بودم كه گوشه زمين را نمي‌بينم و اشتباه كردم كه همراه خودم چراغ قوه نياوردم. عزيز محمدي به من گفت كه نبايد حقيقت را در همه جا به زبان آورد، اين در صورتي است كه امام علي (ع) فرموده‌اند حقيقت را در همه جا بگوييد ولو اينكه به نفع حريفتان باشد. آنجا كه گفتم اگر گوشه‌هاي زمين را نمي‌بينم طبق منشور اخلاقي كه مفادي روشن ندارد 30 نمره از من كم مي‌شود، اگر جلوي پايم را نبينم 10 نمره و اگر اطراف خودم را نبينم حتما 3 نمره! نوع گفتمان من ممكن است به دل ميليون‌ها نفر بنشيند و به دل دو نفر هم ننشيند. برداشت من از مفاد غير روشن منشور اخلاقي شخصي است، به نظر من با اين رويه فوتبال از مفاد خودش خارج مي‌شود. اگر ما تا چهارماه ديگر در اين باره صحبت كنيم به نتيجه نمي‌رسيم چرا كه اين منشور محتواي مشخصي ندارد. از نظر من چهار عدد نحسي براي فوتبال ما حساب مي‌شود. سازمان ليگ چهار بار مسابقات را به فاصله دو ، سه و چهارهفته‌اي تعطيل كرد، مسابقات ليگ چهار روز به چهار روز برگزار مي‌شود، چهار تيم ما از ليگ قهرمانان آسيا حذف شدند، به فاصله 72 ساعت براي صباباتري و پرسپوليس بازي گذاشتند كه منجر به باخت ما شد. اين رويه مغاير با فيفا است، از طريق فيفا مي‌توان اين موضوع را پيگيري كرد، از نظر من يكسري مسائل در فوتبال ما جرم است. ما در همه زمينه‌ها صدمه خورديم بعد مي‌آييم و مي‌گوييم كه مدل ريش لنگري چند نمره منفي دارد!

عليپور: بالاخره كريمي جزو مربيان حرفه‌اي است. وي به عنوان سرمربي تيم صباي قم اجازه مي‌دهد كه نام 40 بازيكن براي كسب مجوز حضور در مسابقات اعلام شود در حالي كه يك باشگاه با ساماندهي 22 بازيكن مي‌تواند براي مسابقات تيم خود را آماده كند. از طرفي ليگ قهرمانان براي اولين بار بود كه برگزار مي‌شد اگر همين الان به جدول AFC نگاه كنيد مي‌توانيد فشردگي مسابقات را از اواخر بهمن تا پيش از خرداد سال آينده ببينيد. تذكر كريمي در خصوص برگزاري مسابقات ليگ به فاصله چهار روز وارد است ولي ما بايد به سمتي برويم كه هر چهار روز يك مسابقه برگزار كنيم، اين براي شماهايي است كه مي‌خواهيد ليگ حرفه‌اي داشته باشيد، اگر جدول فصلي ايران را نگاه كنيد از دو ماه قبل پيش‌بيني جدول مسابقات به باشگاه‌ها ارائه شده تا نقطه نظرات خود را در اين خصوص به ما اعلام كنند، متاسفانه هيچ‌كس براي ما ابلاغي نمي‌فرستد و وقتي كه ليگ تعطيل مي‌شود به گره مي‌خوريم و مي‌آيند و آن زمان از ما سوال مي‌كنند كه چرا شرايط به اين گونه است.

عدم رعايت شئونات اخلاقي و رفتاري در گفتار مربيان و هرگونه اظهارنظر خلاف واقع، نشر اكاذيب عليه مقامات رسمي اجراي مسابقه، داوران و تيم‌هاي رقيب طبق ماده 11 منشور اخلاقي است، طبق اين ماده ما در خصوص گفتمان كريمي چهار بار به باشگاه تذكر داديم، دفعه اول اين موضوع را محرمانه به باشگاه گفتيم، دفعه دوم اين مساله به كميته انضباطي رفت، بار سوم دعوت به كميته براي تذكر كتبي بود و بار چهارم هم اين تذكر به باشگاه ارسال شد، ما حتي دفعات پنجم و ششم هم اقدام كرديم. آقاي كريمي مي‌گويد كه هيچ نامه‌اي را در باشگاه رويت نكرده، شايد مديرعامل باشگاي صباي قم با وي رودربايستي داشته و به ايشان چيزي نگفته قطعا كسي با اعتراض كم بودن نور نورافكن‌هاي استاديوم حافظيه مخالف نيست و حق كاملا با شماست چرا كه اين نور استاندارد نيست ولي در اينجا نوع گفتمان اهميت دارد، لحن شما طنز‌آلود و شيرين است، البته به شرطي كه موجب استهزاء ديگران و مسخره‌كردن نشود. در اين صورت كسي بايد تذكر دهد در صورت اصرار بر اين رفتار كار به اينجا كشيده مي‌شود.

فيروز كريمي: خوشبختانه آقاي واعظي آشتياني اينجا هستند، چون ما در ليگ قهرمانان هم حضور داشتيم به ما اين اجازه را دادند كه از 30 بازيكن استفاده كنيم، در اين شرايط اي كاش به ما بودجه‌ هم مي‌دادند. استقلال اهواز يك مقطع زماني كوتاه به دست من افتاد و من آنجا ديدم كه كاري كه شفيع‌زاده آن را دوساعته انجام مي‌دهد دو ماه طول كشيد تا من موفق به انجام آن شدم، حتي اگر شما نامه‌هاي تذكر را به ملاحي داده باشيد و او هم اين مساله را به من انتقال داده باشد اگر هزار بار ديگر هم بگوييد من حقيقت را در قالب گفتمان خودم عنوان مي‌كنم. حقيقت همان چيزي است كه محشر كربلا را رقم زد. من اعتقاد دارم محروميتم از حضور در ليگ برتر به ناحق بوده و حقم تضييع شده است. مجبور شدم با داماش قرارداد ببندم چرا كه از مربي‌گري در ليگ برتر محروم شدم. سردار محمدي گفته كه با تيم‌هاي پيكان و سايپا صحبت كرده است من اين موضوع را جانبداري مي‌دانم در اين خصوص هم شكوائيه‌اي تنظيم كردم و قصد پيگيري دارم. اين چيزي است كه من صادقانه مي‌گويم حتي اگر به جاي ليگ دست يك به ليگ دسته ششم فوتبال بفرستند. من همه‌ي تذكرهاي شما را كه منجر به محروميتم از ليگ شد و تلفن‌زدن‌هايتان را به مديران عامل باشگاه‌ها براي اينكه با من قرارداد نبندند را مي‌دانم.

عليپور: در خصوص وضعيت باشگاه‌ها براي جذب مربيان قرار شده باشگاه‌ها از سازمان ليگ استعلام كنند، ما معمولا خوب پاسكاري مي‌كنيم ممكن است باشگاهي شفاها از ما در خصوص محروميت مربيان پرس و جو كرده باشد. ما در چارچوب منشور اخلاقي و رفتاري به كريمي گفتيم كه بالاخره در روابط متقابل درفوتبال اگر همه به كلمه احترام متقابل احترام بگذاريم اين اتفاقات رخ نمي‌دهد.

فيروز كريمي: به نظر من كشاندن فوتبال به مواردي خارج از فوتبال غلط است. ورود نيروي انتظامي و ساير ارگان‌ها به مسائل داخلي فوتبال در شان فوتبال ما نيست. خانواده فوتبال اين وسعت را دارد. فدراسيون فوتبال هم حق دارد هر چيزي را از هر طريقي كه مي‌خواهد پيگيري كند. در طول 37 سالي كه در فوتبال كار كرده‌ام اين اتفاق رخ نداده بود كه مسائل فوتبالي به دست اهالي خارج از فوتبال بيفتد، اين آغاز راه است. به عنوان كسي كه چهار دهه در خدمت فوتبال بودم اعتقاد دارم كه مسائل فوتبال بايد در خانواده فوتبال رسيدگي شود. كشاندن اين مسائل به ساير سازمان‌ها كار را به جايي مي‌رساند كه فوتبال از دستتان خارج مي‌شود. شروع اين اتفاق به دست اين فدراسيون و اين سازمان ليگ است. سالهاي ديگر اين روند يقه‌ي ما را خواهد گرفت، اين روند مناسب نيست.

عليپور: وقتي كه به تصميم فيفا فدراسيون فوتبال تعليق بود، سپ بلاتر در جلسه‌اي گفت كه فدراسيون بايد در چارچوب قانون اساسي و اساسنامه استقلال داشته باشد. ما گفتيم شما به مدت نيمي از فصل هزينه 16 تيم ليگ ما را تامين كنيد پس از آن فيفا هر طور كه خواست فدراسيوني تشكيل دهد كه با مباني آنها هماهنگي داشته باشد. ما از نظر فني فيفا را قبول داريم شما ديديد كه استقلال اهواز، استيل‌آذين، ابومسلم ادعاي بودجه خصوصي را دارند من هم ادعا مي‌كنم يك نفر در قبل و بعد از انقلاب نبوده كه مردانه بگويد يك دوريالي براي ورزش هزينه كرده است. تمام پول فوتبال از كيسه بيت‌المال خرج مي‌شود. ناهنجاري فوتبال ما را به نقطه‌اي مي‌رساند كه ممكن است فردا همه سازمان‌ها در خصوص حمايت از آن تجديد‌نظر كنند، بنابراين رفتارهاي ما نيز مي‌تواند فوتبال را تضعيف كند. چهار هفته آخر ليگ يك بحث دلالي به طور جدي مطرح شد كه اگر اقدام نمي‌كرديم خدا مي‌دانست به سر دو تيمي كه قرار بود سقوط كند چه مي‌آمد. وقتي بحث دلالي و مباني آن مطرح مي‌شود من در پيشگاه خدا شهادت مي‌دهم كه اين بحث به فيروز كريمي برنمي‌گردد.

فيروز كريمي: ما دو ريال هزينه نكرديم، ما خانه‌مان را فروختيم و خرج فوتبال كرديم.

اين مناظره در حالي ميان عليپور و كريمي ادامه داشت كه با اعلام اتمام وقت بي‌نتيجه‌ به پايان رسيد.

در پايان اين همايش فيروز كريمي در پاسخ به پرسشي در خصوص نوع برخورد سازمان ليگ با وي و محروميت او از مربيگري در ليگ برتر تصريح كرد: مردم بدانند كه نوع گفتمانم در دو دهه اخير بر همين منوال بوده است، اينجا به من جفا شد. من 73 بازيكن به تيم ملي دادم، بيش از 200 بازيكن را به ليگ برتر وارد كردم و 24 جام در مسابقات مختلف گرفتم و در طي 21 مربيگري تاكنون يك بازيكن مشكل‌دار نداشتم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016