سه شنبه 20 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وحید هاشمیان: حواس‌ها در فوتبال ايران به حاشیه‌ها است، ایلنا

در فوتبال همواره از اصطلاح "بازیکن تاثیرگذار" برای برخی از بازیکنان استفاده می کنیم به این معنی که چنین بازیکنانی می توانند در یک لحظه تاثیر خود را در زمین نشان داده و حتی اگر مثلاً 80 دقیقه عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشته باشند برای تیم مثمر ثمر بوده و قادر به تغییر سرنوشت بازی هستند. در دیدار روز چهارشنبه تیم های پیروزی و استقلال هنگامی که کریم باقری با شوت دیدنی خود طلسم شهرآوردهای همراه با تساوی را شکست و به قول عادل فردوسی پور ما را از شر نتیجه یک-یک خلاص کرد، شاهد مثال بارزی از یک بازیکن تاثیرگذار بودیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش ايلنا ،هاشمیان که از شخصیت بسیار متشخصی هم برخوردار است و همواره در گفت و گوهای خود رفتار حرفه‌ای برگرفته از حضور در فوتبال اروپا را بروز می دهد در یکی از معدود مصاحبه‌های اخیر خود مطالب جديدي را بر زبان رانده است كه8 در ادامه مي آيد:

- شما دیگر هرگز پیراهن تیم ملی را به تن نخواهید کرد. این مساله چه احساسی برای شما به همراه دارد؟

به هر حال هرکسی می داند که فوتبال حد و حدود خودش را دارد. من هم از زمانی که پیراهن تیم ملی را به تن کردم می دانستم که یک روز باید با فوتبال ملی خداحافظی کنم. این یک مساله طبیعی است. دوران خوبی همراه با تیم ملی داشتم. این اواخر ناکامی هایی هم با تیم ملی تجربه کردم و به هرحال امیدوارم تیم ملی روزهای درخشانی را پیش رو داشته و بتواند به جام جهانی بعدی راه پیدا کند.

-14 بازی، 2 گل و 2 پاس گل تا به اینجای فصل، آیا از عملکرد خودتان راضی هستید؟

رباط پای راست من در ابتدای فصل آسیب دیده بود و این مساله باعث دوری شش هفته ای من از میادین شد، پس از آن هم از ناحیه کمر احساس ناراحتی می کردم که این آسیب دیدگی هم یک هفته دیگر مرا از میادین دور نگه داشت. روی هم رفته 7 هفته قادر به بازی نبودم و با توجه به فرصت هایی که برای بازی کردن به من داده شده است با 2 گل و 2 پاس گل بهترین عملکرد را در میان هم تیمی‌هایم داشته‌ام.


- شما در حال حاضر 33 سال سن دارید و از سال 1999 است که در فوتبال آلمان توپ می زنید، فکر می‌کنید یک دهه بازی در بوندس‌لیگا چه تجربیاتی را برای شما به همراه داشته و وحید هاشمیان 10 سال گذشته با هاشمیان کنونی چه تفاوت‌هایی دارد؟

بسیاری مسائل تغییر کرده اند. تجربه های بسیاری در فوتبال آلمان کسب کرده ام و بازی زیر نظر مربیان مختلف به تجربه هایم افزوده است. 11 سال حضور در فوتبال آلمان تجربه بسیار خوبی برای من بوده است. در حال حاضر هم به دنبال پروسه مربیگری ام هستم و قصد دارم در کلاس های مربوطه شرکت کنم. در مجموع تجربه خوبی از حضور در فوتبال آلمان داشته‌ام و فکر می‌کنم به‌خوبی توانسته‌ام خودم را با فرهنگ و شرایط این کشور وفق دهم.

- آیا قرار گرفتن در جمع بازیکنان تیم منتخب هفته گذشته بوندس‌لیگا به دنبال عملکرد درخشان مقابل شالکه تاثیری در روحیه شما و امید به هفته های آتی داشته است؟ شما در این بازی یک گل به ثمر رسانده و یک پاس گل هم داشتید که باعث نجات بوخوم از شکست شد.

هرچند غیرعادی به نظر می‌رسد، اما اگر حقیقت را بگویم عملکردم برابر شالکه تاثیر چندانی در نظر مربی و روحیه خودم نداشت، چرا که در بازی آخر بازهم تنها 7 دقیقه برای بوخوم به میدان رفتم و دلیل دقیق این تصمیم‌های مربی را نمی دانم.

- آقای هرلیش پس از عملکرد درخشان شما در بازی اخیر با شما صحبتی داشتند؟ فکر می کنید در فوتبال آلمان کمبود فعل و انفعال در روابط بین مربی و بازیکنان وجود دارد؟

نه، ایشان هم هیچ صحبتی با من نکردند. در فوتبال آلمان معمولاً بازیکن با مربی صحبت زیادی نمی‌کند و مربی همواره حرف اول و آخر را می‌زند. هیچ بازیکنی هم نمی تواند علت بازی نکردن خود را از مربی جویا شده و به او خرده بگیرد. به‌نظر من کمبود فعل و انفعال بین مربی و بازیکن در فوتبال آلمان وجود ندارد، اما به هرحال تصمیم همواره با مربی است.

- شما زمانی در هانوفر با روبرت انکه دروازه بان فقید آلمانی هم تیمی بودید. آیا هرگز فکر می کردید مشکل افسردگی بتواند یک ورزشکار حرفه ای همچون انکه را تا مرز خودکشی با خود ببرد؟

من سه سال در هانوفر با انکه هم تیمی بودم و باید بگویم که او شخصیت بسیار خوبی داشت. همچنین باید اعتراف کنم در آن زمان هرگز نشانه های افسردگی را در حالات و رفتار او احساس نمی کردم. فوت او برای من جای تعجب بسیاری داشت و هرگز فکر نمی کردم که انکه دست به خودکشی بزند.

- به تازگی مهدی مهدوی‌کیا با حضور در تیم استیل آذین رسماً بازگشت خود به فوتبال ایران را اعلام کرد. آیا احتمال بازگشت شما هم به فوتبال ایران وجود دارد؟

در فوتبال هر احتمالی وجود دارد. فوتبال پر از فراز و نشیب است. از نظر من، در حال حاضر صحبت کردن پیرامون مساله‌ای که مربوط به آینده بوده و مشخص نیست بی‌مورد است.

- به نظر شما چرا در فوتبال اروپا فرصت کافی به بازیکنان آسیایی داده نمی‌شود؟ آیا دلایل غیرفنی هم در کار هستند؟

شرایط من با یک بازیکن آسیایی تازه وارد متفاوت است. بیش از یک دهه است که در فوتبال آلمان توپ می‌زنم، اما به هر حال اینجا خصوصیات خاص خودش را دارد و همانطور که گفتم بازیکن نمی تواند علت هیچیک از تصمیمات مربی را از وی جویا شود. شاید هم دلایلی به جز مسائل فنی در کار باشند، اما من از این موضوع مطلع نیستم.

- اگر بخواهید خصوصیات لازم یک بازیکن برای حضور موفق در فوتبال آلمان را در چند مورد خلاصه کنید، به چه مواردی اشاره خواهید کرد؟

قدرت بدنی نقش عمده‌ای ایفا می کند. شما باید از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشید چرا که اینجا تیم ها روزی دو بار به تمرین می پردازند. طرز فکر حرفه ای هم از دیگر فاکتورهای لازم است. شما باید تمرکز خود را تنها به فوتبال معطوف کنید. فوتبال بالا و پایین زیادی دارد و در فوتبال آلمان زمانی که در شرایط آرمانی به سر نمی برید روزنامه ها به انتقاد از شما می پردازند، بنابراین شما باید از روحیه بسیار قوی برخوردار باشید. انتخاب تیم مناسب و وفق دادن با فرهنگ کشور هم می تواند کمک بسیاری به شما بکند.

- علاقمند به حضور در کدامیک از لیگ‌های فوتبال اروپا بوده‌اید؟

من به فوتبال انگلیس علاقه زیادی داشته‌ام و فکر می‌کنم سطح فوتبالم با استدانداردهای فوتبال انگلیس برابری می‌کند.

- بهترین مربی که تاکنون زیر نظر وی کار کرده اید چه کسی است؟

مربی های بسیاری داشته ام و از هرکدام آنها چیزهای زیادی یاد گرفته ام. نمی توانم از میان آنها یکی را به عنوان بهترین انتخاب کنم. همه آنها به تجربه من افزوده اند.

- در میان مهاجمان اروپایی کدامیک بیشتر مورد تحسین شما هستند؟

بازی همه مهاجمان اروپایی را تماشا می کنم. هرکدام جذابیت خاص خودشان را دارند. مهاجم خاصی را مدنظر ندارم. سبک بازی هرکدام از آنها منحصر به فرد و جالب است.

- چه تیمی قهرمان امسال بوندس‌لیگا می‌شود؟

فکر می کنم بوخوم در پایان فصل بین رده دوازده تا پانزدهم قرار خواهد گرفت. در مورد قهرمان این فصل هم فکر می کنم لورکوزن از بخت بالایی برای قهرمانی برخوردار است، اما هرگز نمی توان بایرن مونیخ را پیش بینی کرد. آنها همواره در هفته های آخر کار را برای مدعیان قهرمانی دشوار کرده اند. با این حال، خودم شخصاً علاقمند به قهرمانی لورکوزن هستم چرا که به نظرم آنها از بازیکنان جوانی برخوردار بوده و فوتبال زیبایی بازی می کنند.

- آینده فوتبال ایران را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ از نظر شما ایران در جمع مدعیان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا قرار دارد؟

فوتبال ما از پتانسیل بالایی برخوردار است؛ اما به نظرم وضعیت این روزهای لیگ فوتبال ما نگران کننده است. همه حواس‌ها به جای اینکه به بازی‌ها باشد به مسائل حاشیه‌ای متمرکز شده و این حاشیه‌های بیهوده بازیکنان و شاید حتی مربیان را هم به ستوه آورده است. فکر می‌کنم باید وقت خود را صرف کارهای مفید کرده و با بهره گرفتن از مدیران متخصص بتوانیم این وضعیت را بهبود ببخشیم.

- آیا مهاجمان کنونی تیم ملی را جانشینان مناسبی برای خود می‌دانید؟ این روزها همه درباره کریم انصاری‌فرد صحبت می‌کنند.

راستش را بگویم از وقتی که به آلمان برگشته ام با توجه به برنامه فشرده اینجا به هیچ وجه قادر به تماشای بازی‌های تیم ملی را تماشا کنم. به هر حال، فکر می کنم باید به جوانان میدان داد تا بتوانند استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و فوتبال ما از استعدادهای جوان بسیاری برخوردار است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016