یکشنبه 25 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایران در المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور - گفت و گوی دویچه وله با سمیرا شیرمردی

المپیک زمستانی ۲۰۱۰ روز ۱۲ فوریه در کانادا افتتاح می‌شود. مرجان کلهر به عنوان نخستین بانوی ورزشکار ایرانی در این بازی ها حضور دارد. سمیرا شیرمردی در مصاحبه با دویچه وله به بررسی حضور ایران در المپیک زمستانی پرداخته است.

دویچه وله: با درود بر خانم سمیرا شیرمردی، روزنامه‌نگار ورزشی در تهران! بازیهای المپیک زمستانی ۲۰۱۰ از روز جمعه دوازدهم فوریه، در ونکوور کانادا افتتاح و برگزار خواهد شد. ایران نیز این‌بار با چهار ورزشکار در این بازیها حضور دارد؛ یک ورزشکار زن و سه ورزشکار مرد در رشته‌ی ورزشی اسکی. پیش از هرچیز با نخستین زن اسکی‌باز ایرانی، خانم مرجان کلهر که در بازیهای المپیک زمستانی حضور خواهد داشت، شروع کنیم. وضعیت این بانوی اسکی‌باز ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سمیرا شیرمردی: همانطور که اشاره کردید، خانم مرجان کلهر اولین ورزشکار زن ایرانی است که به المپیک زمستانی راه پیدا کرده است. ایشان در مسابقات داخلی همیشه خیلی خوب و با انگیزه کار میکرد و همین انگیزه باعث شد به المپیک زمستانی راه پیدا کند.

خانم مرجان کلهر، همانطور که از اسم فامیل ایشان مشخص است، در خانوادهای اسکی‌باز به دنیا آمده است. خانواده‌ی کلهر در ورزش اسکی فعالیت‌های خیلی خوبی دارند و خانم مرجان کلهر هم با همان خانواده پیش رفته و با استفاده از تجربه‌ی خانواده توانست تبدیل به یک اسکی‌باز حرفه‌ای بشود.

ایشان در سال‌های اخیر خیلی تلاش می‌کرد و مقام‌های خوبی هم آورد و همانطور که انتظار می‌رفت، توانست سهمیه‌ی المپیک را کسب کند. البته در این رابطه نباید از زحماتی که ایشان کشید، به راحتی گذشت. خانم کلهر تمرینات خود را خیلی خوب انجام می‌داد و همیشه در اردو به طور ثابت و کامل حضور داشت. همین نظم و انضباط و انگیزه‌ای که نباید فراموش کرد، موجب شد خانم کلهر به المپیک زمستانی راه پیدا کند و اسم خود را به عنوان اولین بانوی ایرانی در المپیک زمستانی ثبت کند.


به اردوی اسکی زنان در ایران اشاره کردید؛ آیا تفاوتی میان اسکی مردان و زنان گذاشته می‌شود؟ آیا یک پیست در اختیار زنان قرار می‌گیرد و یک پیست در اختیار مردان؟ یا این که حالت عادی و نرمال خود را دارد و زنان و مردان مانند سایر جاهای دنیا در کنار هم به ورزش اسکی می‌پردازند.


نه اسکی ورزشی اصلا بخش زنانه و مردانه ندارد و فکر میکنم خانم‌ها و آقایان می‌توانند راحت در کنار هم کار کنند و حتی از هم دیگر کمک هم بگیرند.


خانم شیرمردی، به مساله‌ی حساس دیگری بپردازیم؛ آن هم مشکل و دردسر حجاب برای ورزشکاران زن ایرانی در مسابقات بین‌المللی است. اما گویا مشکل حجاب در اسکی اتوماتیک حل می‌شود، با توجه به این که ورزشکاران به هرحال به خاطر سرما باید پوشش گرمی را داشته باشند. درست است؟


بله در اسکی مشکلی از این بابت وجود ندارد و خانم کلهر می‌توانند بدون هیچ دلهره و اضطرابی از این که به ایشان ایرادی گرفته شود، در این مسابقات شرکت کنند. همانطور که شما هم اشاره کردید، هم وجود سرما و هم نوع لباس اسکی طوری است که خانم‌های مسلمان خیلی راحت می‌توانند با آن کار کنند و از این بابت مشکلی به وجود نمی‌آید.


Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: سمیرا شیرمردی، روزنامه‌نگار ورزشی در تهران جامعه‌ی ورزش ایران، کارشناسان مطبوعات چه انتظاری را از حضور خانم کلهر در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۰ دارند؟ آیا انتظار مدال دارند؟ یا انتظار دارند خانم کلهر از مرحله‌ی اول عبور کند؟ یا جزو ۲۰−۳۰ اسکی‌باز ممتاز المپیک بشود؟


راستش را بخواهید، خود فدراسیون اسکی هم انتظار خاصی از خانم کلهر ندارند. نه انتظار مدال دارند و نه این که به مراحل بعدی صعود کنند. فقط خیلی خوشحال هستند که برای اولین بار به المپیک زمستانی راه پیدا کرده و این که دوست دارند تجربه‌ای باشد برای خود خانم کلهر و خانم‌هایی که به اسکی علاقمند هستند و دوست دارند به این مسابقات راه پیدا کنند. چون دوره‌ی اول شرکت در این مسابقات است، فکر نمی‌کنم انتظار خاصی از خانم کلهر برود.


در تیم ملی اسکی ایران که در بازی‌های المپیک حضور دارد، سه اسکی‌باز مرد هم شرکت دارند. لطفا این سه نفر را برای ما معرفی کنید و همچنین وضعیتشان را مورد ارزیابی قرار بدهید.


در این تیم سه نفره آقای سید ستار صید در رشته‌ی اسکی صحرانوردی شرکت دارند. آقای صید خیلی تلاش می‌کردند به این مسابقات راه پیدا کنند ولی مشکلات زیادی داشتند.

در گفت‌وگویی که با ایشان داشتیم، به مشکلاتی که در اردو و تمرینات وجود داشت، اشاره می‌کردند و حتی گفتند که برای مقام به المپیک نمی‌روند و اصلا امیدی به کسب مقام ندارند و حتی اگر بتوانند جزو ۵۰ نفر اول باشند، کار بزرگی کرده‌اند. چون اختلاف امتیازی بین نفرات اول تا سی‌ام به یکصدم ثانیه می‌رسد.

آقای صید در این صحبت اشاره می‌کرد که مجبور بوده روی آسفالت تمرین کند. چون اردوی فنلاند به خاطر بی‌پولی فدراسیون کنسل شده بوده است و نتوانسته‌اند در جایی اردو بزنند و تمرین کنند. تا این که حدود یک ماه پیش پیست توچال آماده شده بود و ایشان در توچال تمرین می‌کرد. بعد از آن هم در شمشک برف باریده بود و تمرینات‌اش را آنجا ادامه می‌داد.

کلا به آقای صید در این المپیک چندان امیدی نیست، ولی به قول مربی اوکرایینی تیم، آقای صید می‌تواند در آینده یکی از افتخار آفرین‌های ایران در اسکی باشد.

یکی دیگر از اسکی‌بازان شرکت کننده آقای حسین ساوه شمشکی، از اعضای باتجربه‌ی تیم هستند. ایشان هم در خانوادهای اسکی‌باز بزرگ شده‌اند و می‌توان گفت که امید اصلی تیم هستند. هرچند آقای ساوه شمشکی هم امیدی به کسب مدال ندارد. ولی انتظار می‌رود بهتر از نفرات دیگر کار کند.

در کنار این دو، پوریا ساوه شمشکی نیز در بخش آلپاین شرکت دارند. ایشان برادر زاده‌ی رییس فدراسیون اسکی و با ۲۱ سال سن جوانترین عضو تیم است. ایشان میتواند امید ایران در دوره‌های بعدی به حساب بیاید.


اجازه بدهید نگاهی کلی به وضعیت اسکی در ایران بیندازیم. ورزش اسکی در طول سالهای اخیر چه رشدی داشته است؟ چه وضعیتی را در حال حاضر دارد؟ آیا علاقمندان به این رشته‌ی ورزشی می‌توانند به راحتی ابزار لازم آن را تهیه کنند؟ آیا قیمت‌های این لوازم قابل پرداخت است؟ آیا پیست اسکی به اندازه‌ی کافی وجود دارد؟


در ایران فقط زمستان می‌توان در این رشته خوب کار کرد. در فصل‌های دیگر معمولا باید اردوهای خارجی برگزار شود که ایران هیچوقت بودجه‌ی اعزام تیم به کشورهای دیگر را برای تمرین نداشته است.

همانطور که پیش از این گفتم، آقای صید و دیگر اعضای تیم از نداشتن اسپانسر و بی‌پولی فدراسیون گله‌مند بودند و فکر می‌کنم، همین مساله باعث می‌شود که اسکی ما نتواند پیشرفت لازم را داشته باشد. وقتی هم در تیم ملی پیشرفت لازم وجود نداشته باشد و ورزش اسکی آنطور که باید بازتاب پیدا نکند، بالطبع علاقمندان خیلی کمتر به سمت این ورزش می‌آیند.

تقریبا می‌توان گفت کسانی که در ایران اسکی بازی می‌کنند، بیشتر تفریحی به این کار مشغول‌اند. اکثرا هم خودشان از نظر مالی در سطح بالایی قرار دارند و نیازمند پول فدراسیون نیستند و به دنبال شرکت در تیم ملی هم نیستند. چون تیم ملی همیشه با مشکل بودجه و اینگونه موارد مواجه است و علاقمندان خیلی کم می‌توانند به این ورزش روی بیاورند.


بازیهای المپیک زمستانی ونکوور تا چه حد مورد پوشش مطبوعات ایران قرار خواهد گرفت؟ آیا ژورنالیستی از ایران برای پوشش خبری مسابقات به کانادا اعزام شده است؟ یا این که از زمانی که در گذشته‌ی نزدیک چندین خبرنگار ایرانی در پی اعزام به مسابقات بین‌المللی، یکبار پناهنده شدند و دیگر به ایران برنگشتند، این بار اعزام ژورنالیست‌ها به خارج از کشور مقداری محتاطانه‌تر و سخت‌تر شده است؟


مطمئناً همینطور است. ولی فکر می‌کنم روابط عمومی این تیم همراه تیم حضور داشته باشد که می‌تواند اطلاعات را به مطبوعات ایران بدهد. اما به خاطر این که خانم کلهر برای اولین بار به عنوان یک بانوی ایرانی در المپیک زمستانی شرکت می‌کند، پوشش مطبوعاتی مسابقات خیلی خوب صورت میگیرد.

مصاحبه گر: فرید اشرفیان
تحریریه: بهمن مهرداد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016