پنجشنبه 30 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ردپای خارجی‌ها در دوپینگ ۲ کشتی‌گیر، برنا

روز گذشته خبری نقل محافل کشتی شد که سر و صدای زیادی به پا کرد.مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش دوپینگ دو چهره سرشناس کشتی فرنگی که هر دو از شانس های مسلم کسب مدال طلای جهان و المپیک به شمار می آمدند، در عین اسفبار بودن، مشکوک هم به نظر می رسد.

برای توضیح شفاف تر ماجرا لازم است نگاهی به گذشته داشته و بحث محرومیت دسته جمعی وزنه برداران ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم.

۵سال پیش ورزش دوستان ایرانی که به شنیدن اخبار حاکی از یکه تازی وزنه برداران ایرانی در میادین بین المللی عادت کرده بودند، خبری را شنیدند که هضم آن برایشان کمی دشوار بود! دوپینگی بودن ۹ وزنه بردار ایرانی و محرومیت دسته جمعی آنها به قدری عجیب بود که تنها می توانست حکم یک شایعه بی اساس را داشته باشد؛ اما طی چند روز صحت و سقم خبر مذکور تایید و وزنه برداری ایران به یکباره از وجود ستاره هایش تهی شد.

حضور سر زده ماموران خارجی وادا در تمرینات تیم ملی وزنه برداری و گرفتن سه نمونه آزمایش قبل از آغاز مسابقات جهانی دومنیکن این شایعه را ورد زبان ها کرد که یک مسئول ایرانی، با اطلاع دقیق از زمان مصرف دارو توسط وزنه برداران حاضر در اردو، ماموران وادا را دعوت به حضور سر زده در تمرینات کرده و موجبات زمین گیر شدن ورزش افتخار آفرینی چون وزنه برداری را فراهم آورده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این بار ردپای چه کسی دیده می شود؟

حالا اما هیچکس به خبرچینان داخلی مظنون نیست و روس بودن ماموران وادا و ارسال نمونه آزمایش کشتی گیران به شهر مسکو کمی عجیب به نظر می رسد.از آنجا که چهره های شاخص کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی مسکو و جام جایزه بزرگ باکو موفق به شکست سنگین "اصلان بک خوشتوف" قهرمان روس المپیک پکن شده اند و شیوه غلبه آنها بر قهرمان یادشده، در اصلاح کشتی گیران باعث بی حیثیت شدن روس ها شده است، می توان این احتمال را در نظر گرفت که با گزارش و مشورت کارشناسان کشتی روسیه، اسامی "ب.ق" و "ا.ع" در فهرست وادا قرار گرفته و زمان آزمایش گرفتن از آنها هم طوری بوده که در صورت مثبت اعلام شدن نمونه نفرات یاد شده، شانس حضور در المپیک را از دست بدهند.

با این وجود به نظر می رسد که طی ماه های آتی باز هم سر و کله ماموران وادا در اردوهای تیم ملی کشتی ایران پیدا شود و همچون وزنه برداران که سه بار قبل از مسابقات جهانی نمونه آزمایش خود را تحویل وادا دادند، فرنگی کاران مجبور به انجام چنین کاری شوند.

از همین رو لازم است یک تیم ویژه مسئول رسیدگی به نوع مصرف مکمل ها توسط کشتی گیران باشند تا از بروز اتفاقات اینچنینی جلوگیری به عمل آید؛ چرا که برخی از مواد دارویی از جمله آنتی هیستامین ها جزء مواد ممنوعه به شمار می آیند و می توانند خطر آفرین باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016