سه شنبه 13 آبان 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كليك ! انقلاب ! يونس شکرخواه، کتاب هفته


يك انقلاب تازه ديجيتالي به وقوع پيوسته و امواج آن به زودي بنيان بسياري از عادات و رويه هاي آموزش , پژوهش و نشر را دگرگون خواهد كرد. ماجرا چيست و انقلاب كدام است ؟

ماجراي يك كتابفروشي

ماجراي ما به يك كتابفروشي مربوط مي شود : كتابفروشي آمازون.

كتابفروشي آمازون بزرگترين كتابفروشي مجازي جهان در اينترنت است كه در اين آدرس قرار دارد : www.amazon.com

اين كتابفروشي كه درهاي مجازي خود را در ماه جولاي1995 بر روي كاربران اينترنت در سراسر جهان گشود, بيش از پنج ميليون كتاب , سي دي , دي وي دي , كتاب هاي گويا , كتاب هاي الكترونيك و سايرمحصولات فرهنگي را در قفسه هاي مجازي خود جاي داده است.

هركس به اينترنت دسترسي دارد مي تواند با تايپ كردن آدرس آمازون در هر كجاي دنيا كه باشد وارد قفسه هاي بزرگ و طبقه بندي شده اين كتابفروشي شود وسپس با وارد كردن اسم كتاب يا نويسنده دلخواه خود به جستجوي كتاب يا كتاب هاي مورد نظرش بپردازد.

نتايج جستجو نه تنها حاوي كتاب يا سايركتاب هاي نويسنده مورد نظر شماست, بلكه عناوين مرتبط با آن ها نيز در دسترس شما قرار مي گيرد. علاوه بر اين , سايت هاي نويسندگان آن كتاب ها و حتي نقدهايي كه درباره آن كتاب ها نوشته شده و يا اسامي افراد معروفي هم كه آن كتاب ها را خريده اند در اختيارتان قرار مي گيرد.

انقلاب همين كتابفروشي

اين ماجراي آمازون اگرچه افسانه اي بود ولي ديگرافسانه اي ديروزي است.

آنچه هفته پيش رخ داد يك انقلاب تمام عيار ديجيتالي بود آن هم از نوع آمازوني وبرخاسته از ذهن جف بزوز(Jef Bezoz) رئيس همين آمازون, برخاسته از ذهن مردي كه از همين حالا عليرغم سن نه چندان زيادش به جمع برجستگان تاريخ پيوسته است: راه اندازي سرويس جستجو در متن كتاب ها.

آمازون از هفته پيش اين امكان رايگان شگرف رادر اختيار كاربران خود قرار دادتا به جستجوي واژه ها وعبارات مورد نظرخود در درون كتاب هاي موجود درآمازون بپردازند.

من اين امكان جديد را طي هفته بارهاتست كردم . دو نمونه:

عبارت book publishing (نشر كتاب)

را جستجو كردم . جواب آمازون اين بود: 3775 results for "book publishing"

و صد البته من نمي خواستم بر روي همه اين 3775 يافته كليك كنم.

عبارت book industry (صنعت كتاب) را جستجو كردم و اين بار جواب آمازون اين بود: All 1370 results for "book industry"

با اين يافته ها مي توانستم دو مقاله كه هيچ , دو رساله در باره نشر كتاب و صنعت كتاب بنويسم.

پرسش هاي من و پرسش هاي شما

آيا اين يافته ها از همه كتاب هاي موجود در آمازون به دست مي آيد؟

اين نخستين پرسشي بود كه پس از به دست آوردن نخستين نتايج به ذهن من خطور كرد و احتمالا الان هم به پرسش شما تبديل شده است .

براي اين كه پاسخ اين پرسش را به دست آورم كمي بيشتر تحقيق كردم و به اين جا رسيدم:

آمازون براي راه اندازي اين سرويس جستجو در متن كتاب ها, يك پايگاه داده رساني ساخته و درآن 33 ميليون صفحه ازبيش از 120000 كتاب را قرار داده است.

و سپس پرسش بعدي كه در ذهنم شكل گرفت اين بود كه آمازون كتابفروش از كجا متن اين 120000 كتاب را به دست آورده و آيا با توجه به كپي رايت اصلا حق دارد كتاب هاي ديگران را در معرض جستجو قرار دهد؟

و جواب هاي اين پرسش را , هم يافتم:

190 ناشر از طرح آمازون براي راه اندازي سرويس جستجو در متن كتاب ها حمايت كرده اند و در واقع مجوز استفاده از كتاب هايشان را به آمازون داده اند در ميان اين ناشران نام غول هايي چون Random House و Simon and Schuster هم به چشم مي خورد.

همان نكته اول

گفتم امواج اين انقلاب تازه ديجيتالي به زودي بنيان بسياري از عادات و رويه هاي آموزش , پژوهش و نشر را دگرگون خواهد كرد. آموزش , پژوهش و نشر همه از اين انقلاب تاثير خواهند گرفت. فقط اندكي به تاثيرات اين ماجرا بر نحوه آموزش و تحقيق فكر كنيد و نحوه پايان نامه نويسي و رساله نويسي و كمي فكر كنيد به اين نكته كه چطور يك كتابفروشي چنين سريع به يك كتابخانه زنده و آنلاين تبديل مي شود وچه زود حتي فرداي در امروز ماندگان را به ديروز تبديل مي كند

[لينک مطلب اصلي]




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016