سه شنبه 20 آبان 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اولين بخشنامه بعد از استيضاح، مينو مومني، دنياي اقتصاد

«گل نفرستيد و آگهي تبريك ندهيد»، اين عنوان بخشنامه رسمي‌ وزارت پست است كه پس از استيضاح ناموفق وزير صادر شده است اين بخشنامه هر چند دلالت بر رعايت صرفه جويي و جلوگيري از ريخت و پاش اضافي در مجموعه وزارتخانه مي‌كند اما در بطن آن نيز پيامي‌گنجانده شده و آن سيل تبريكاتي است كه به مناسبت اين پيروزي به سمت اتاق احمد معتمدي در ساختمان اصلي وزارت پست سرازير شده است.

از طرفي ديگر اين بخشنامه پيامي‌ظريف‌تر را نيز بر خود دارد و آن نمايش دهنده نوعي بيعت مجدد زير مجموعه‌هاي وزارت پست با وزير تازه راي آورده است . خصوصا موضوع از آن نظر مهم است كه در جريان استيضاح ناموفق هفته قبل يكي از استيضاح كنندگان بر نارضايتي زير مجموعه وزير از عملكرد وي خبرداده بود و ديگر آن كه گفته مي‌شد مدير عامل سابق شركت مخابرات در رساندن اسناد به استيضاح كنندگان نقش عمده‌اي داشته و حتي خود معتمدي هم در جلسه استيضاح به اين موضوع به وضوح اشاره داشته است.

اما اگر ده روز گذشته براي وزير پست و همراهانش روزهاي سختي بود آخر هفته به كام آنها واقعا شيرين شد، چرا كه نه تنها استيضاح راي نياورد بلكه ميزان آراي ريخته شده در مخالفت با وزارت او بسيار كمتر از انتظار خود وي بود.

به اعتقاد برخي كارشناسان اين موضوع كه تا قبل از روز استيضاح همه به سراغ جانشين بعدي معتمدي بودند اما ناگهان در هنگام راي گيري همه موافق او مي‌شوند جاي بررسي و تامل زيادي دارد. در حقيقت فقدان ثبات راي در ميان نمايندگان مجلس ششم بيش از اين نيز به اثبات رسيده بود در جريان سه استيضاح قبلي نيز دقيقا چنين روندي طي شد و مخالفان به يك‌باره به موافقان تبديل شدند.

اين كه چگونه دستگاه قانون‌گذاري كشور در مواقعي حساس با چند رايزني و وعده احتمالي امضا خود را پس مي‌گيرد قطعا از عملكرد وزير پست مهمتر است و شايد اگر ساز و كاري براي استيضاح نمايندگان مجلس وجود داشته مي‌شد آنها را به اين دليل كه طي چند ساعت از راي خود بر مي‌گردند به پرسش كشيد.

اما جدا از اين موضوع استيضاح كنندگان هم در راي‌آوري وزير پست نقش عمده‌اي داشتند به اعتقاد برخي كارشناسان موارد استيضاح از آن رو كه حساسيت جناح اقليت مجلس را برنيانگيخت به سمت مناقصه‌ها و زير ساخت ميل كرده بود و از آن جا كه در اين زمينه هيچ كس مثل خود وزير مسلط نيست عملا سخنان نمايندگان استيضاح كننده با پاسخ‌هاي قانع كننده وزير رو به رو مي‌شد اما در مقابل مسائل بسيار مهمي‌كه طي سال‌هاي اخير بزرگ‌ترين چالش وزارت بوده عملا مطرح نشد.

مواردي مثل فيلترينگ سايت‌هاي اينترنتي و جايگاه وزارت پست به عنوان اصلي‌ترين بازيگر صحنه فيلترينگ، پارازيت‌هاي ماهواره اي و بي تفاوتي وزارتخانه در مقابل آن و بالاخره برخورد با ISP‌ها و خدمات دهندگان اينترنتي و ندادن مجوز به ICP‌ها مي‌توانست وزير خونسرد را تا اندازه اي به زحمت بياندازد تا جلسه استيضاح به بازي يك طرفه‌اي تبديل نشود.

اما استيضاح كنندگان عليرغم آن كه جناح اقليت مجلس چندين روز قبل از جلسه استيضاح حمايت خود را از وزير دولت خاتمي‌اعلام كرده بودند همچنان طبق نقشه قبلي عمل كردند و همين موضوع باعث شد كه حتي نمايندگان اصلاح طلب هم در اين زمينه بي تفاوت بمانند.

گل و تبريك آن روي سكه

وزير پست عليرغم آن كه اين روزها با دسته‌هاي گل و تبريك مورد استقبال قرار گرفته به خوبي مي‌داند كه ضعف‌هاي آشكاري در مجموعه تحت وزارتش وجود دارد و حتي اگر نمايندگان مجلس او را باز استيضاح نكنند قضاوت عمومي‌او را به پرسش خواهد كشيد.

آنچه در طي يكي دو هفته اخير توسط وزارتخانه و بيشتر در جهت جلب حمايت مجلسيان انجام شد كارهاي كوچكي نبود و اين وزارتخانه نشان داد مي‌تواند در زمينه‌هايي چون اپراتور دوم، PAP و مجوز ICP‌ها به سرعت عمل كند و معلوم نيست وقتي مجموعه احمد معتمدي مي‌توانند با انجام اين كارها عملا حمايت بخش خصوصي را به دست آورند و كارنامه خود را نيز درخشان كنند چرا در اين زمينه‌ها اين قدر خست به خرج مي‌دهند؟

با اين همه از آن جا كه اين وزارتخانه احتمالا پس از استيضاح به يك ارزيابي از عملكرد خود در اين مدت دست خواهد زد بد نيست كه سرعت بخشي اموري از اين دست را در اولويت قرار دهد. به عنوان مثال برخي از شركت‌هايي كه هم اكنون در زمينه PAP موفق به اخذ مجوز وزارت پست شده اند ماه‌ها قبل تكنولوژي آن را حتي به طور آزمايشي به كار انداخته بودند اما مخابرات به دليل فقدان مجوز و آئين نامه نه تنها جلوي كار آنها را گرفت بلكه بسياري از تجهيزات آنها را نيز جمع آوري كرد.

اين كه وزارت پست و قوانين حاكم بر آن با پيشرفت‌هاي روز همگام نيستند يك معضل عمده است كه معتمدي و تيم همراهش بايد در طي ماه‌هاي پيش رو به رفع آن بپردازند .

بخش‌هاي خصوصي حاضر در زمينه IT در جريان استيضاح سكوت اختيار كردند و به غير يكي كه عملا به موافقت با استيضاح پرداخت انجمن كارفرمايان اينترنتي بيش از استيضاح به نوعي مورد توجه وزارت پست قرار گرفت چرا كه استيضاح كنندگان جلب رضايت آنها را( مخصوصا در زمينه مجوز ICP ) يكي از شرايط مطرح نشدن اين مورد در جريان اسيتضاح ذكر كردند.

اما به هر حال اينك و بعد از استيضاح ناكام وزير پست ، مجموعه وزارت پست مي‌توانند به تلافي از اعطاي مجوزهاي وعده داده شده خودداري كنند و حتي به نوعي فعاليت آن را نيز محدودتر نمايد اما به نظر مي‌آيد بهترين برخورد در اين زمينه ادامه دادن مذاكرات پيش رو استيضاح و به نوعي گشودن فضا براي فعاليت همه بخش‌هاي خصوصي است .

واقعيت اين است كه احمد معتمدي بخشي از موفقيت خود را در جلسه استيضاح چهارشنبه هفته گذشته را مديون خونسردي و صحبت‌هاي دقيق و قانع كننده خود نيز هست.

شايد چيزي كه وزارت پست به آن نياز دارد بازنگري در برخي فعاليت‌هاي مورد انتقاد واقع شده و سرعت بخشيدن به اموري چون اپراتور دوم و آيين نامه PAP و... است .

اگر تسلط معتمدي بر زير مجموعه وزارتخانه هم مثل تسلط او بر آمار و عملكرد آن بود شايد دفتر وي نه فقط در هنگام كسب راي بلكه هميشه پر از دسته‌هاي گلي باشد كه هيچ بخشنامه‌اي هم به آن اثر نمي‌كند.

افزايش فروش کامپيوتر درجهان

باشگاه سيب: به دنبال افزايش شديد فروش کامپيوتر در سه ماهه سوم سال 2003 ميلادي برخي کارشناسان اعلام کرده‌اند که اين روند در سه ماهه چهارم سال جاري ميلادي ادامه خواهد يافت.

يافته‌هاي موسسه Gartner نشان مي‌دهد که عرضه جهاني کامپيوترهاي شخصي در سه ماهه چهارم سال 2003 به 2/47 ميليون واحد خواهد رسيد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/12درصد افزايش نشان مي‌دهد.

تحليل گران اين موسسه همچنين ميزان کل فروش کامپيوترهاي شخصي در سال 2003 را 3/164ميليون واحد تخمين مي‌زنند که نسبت به سال 2002 حدود 9/10درصد افزايش نشان مي‌دهد حال آنکه پيش بيني Gartner در اين مورد تا چندي قبل 3/8 درصد بود.

کارشناسان معتقدند عامل اصلي اين مسأله افزايش خريد کامپيوتر از سوي صاحبان مشاغل و کاربران خانگي است که به کل بازار تاثير بسيار مثبتي گذاشته است.

اين افراد همچنين به چهار مسأله به عنوان عواملي که ممکن است رشد فروش کامپيوتر شخصي در جهان را با مشکل مواجه کند، اشاره کرده‌اند که عبارتند از: احتمال کاهش خريد کامپيوتر از سوي شرکت‌هاي بزرگ اروپايي، امکان کاهش خريد کامپيوتر از سوي کاربران خانگي در آمريکا به علت افزايش ميزان ماليات در آينده، احتمال کاهش ميزان نقدينگي در آينده، امکان کاهش خريد کامپيوتر در ژاپن در آينده. زيرا در حال حاضر اين بازار به طور موقت و در پي عرضه مدل‌هاي جديد تحرک شديدي را به خود ديده است.

[لينک مطلب اصلي]




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016