سه شنبه 20 آبان 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مديرمسوول ماهنامه‌ي دنياي كامپيوتر و ارتباطات: رسانه‌هاي حوزه‌ي IT بايد هويت مستقلي داشته باشند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس ارتباطات
رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران داراي موضعي هستند كه اعلام آن عامل اشكال نيست، بلكه آنچه مهم است، توجه متخصصان اين حوزه به مصالح و متقضيات و اولويت‌هاي فناوري اطلاعات و محول كردن ساير امور سياسي و اجتماعي به حوزه‌هاي مربوطه است.
محمود اروج زاده - مدير مسوول ماهنامه‌ي دنياي كامپيوتر و ارتباطات - در گفت و گو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب، در خصوص نقش رسانه‌ها در اطلاع رساني حوزه‌ي فناوري اطلاعات، اظهار داشت: در دنياي امروز در قلمروهاي مختلف زندگي و حيات اجتماعي، ‌در هر زمينه‌يي كه جامعه‌اي داراي گسترش، بسط و عمق بيشتري باشد، داراي رسانه‌هاي موفق‌تري در آن حوزه است.
در جامعه‌ي ما نيز حوزه‌ي فناوري اطلاعات كه اكنون حوزه موثري در زندگي انسان محسوب مي‌شود، در حال گسترش است و طبيعا در اين حوزه نيز مانند ساير حوزه‌ها انتظار مي‌رود كه داراي رسانه‌هاي قويتر، حرفه‌يي تر و موثرتري باشيم.
وي، افزود: اكنون مراكز، سايتها و نشرياتي كه به اين حوزه مي‌پردازند، بسيار است و مي‌توان گفت از اين نظر داراي تنوع و تعداد خوبي هستيم. كه اميدواريم به تدريج داراي تعميق و تاثير فراوان در بحث فناوري و بعد اطلاع رساني شوند و بتوانند در جهت گذاري‌هاي مختلف اجتماعي و علمي موثر هم باشند.
وي، در ادامه در خصوص ويژگي‌هاي رسانه‌هاي اين حوزه، گفت: رسانه به معناي دقيق خود، داراي ويژگي‌ها و مشخصاتي است كه اگر آنها نباشند، شايد اكنون تمام آنچه كه در جامعه وجود دارند را نمي‌توانيم رسانه بناميم. طبيعا رسانه‌ها بايد هويت مشخص و مستقلي داشته باشند، در حالي كه اكنون بخش زيادي از مجموعه‌هايي كه به حوزه‌ي فناوري اطلاعات مي‌پردازند، خودشان هويت مستقلي ندارند و بخش و يا جزيي از رسانه‌ي ديگر هستند كه به هر انگيزه‌اي در حال پرداختن به اين مقوله هستند.
وي، افزود: حال اگر اكنون تمام آنچه كه وجود دارد با قدري چشم پوشي رسانه بناميم، گمان مي‌كنم نياز به بررسي و مطالعه بر روي آنها وجود دارد. از آنجا كه اين بحث اكنون در جامعه‌ي ما رشد زيادي پيدا كرده و داراي تاثير و عمق زيادي است.
وي، ياد آور شد: مشكلاتي كه در رسانه‌هاي موجود به چشم مي‌خورد اين است كه رسانه‌هاي ما بيشتر به بحث‌هاي مقطعي و زودتر و حتي ابتدايي و حكي مي‌پردازند. بعني آنچه در رسانه‌ها مطرح مي‌شود هنوز به عمق مساله راه پيدا نكرده است. لذا پس از مدتي آنچه كه از رسانه‌ها دريافت مي‌شود، به صورت تكراري جلوه مي‌كند. وي، گفت: جهت گيري و هدف در رسانه‌ها ‌كوتاه مدت و ميان مدت است در نتيجه رسانه‌ها در انتشار اخبار اطلاعاتي كه دريافت مي‌كنند از يك فيلتر برنامه‌ريزي استفاده نمي‌كنند. نشانه‌ي واضح اين مساله نيز، وجود تعداد متعددي خبر در رسانه‌هاست. از آنجا كه بحث فناوري، اطلاعات ، بحث ورود تكنولوژي كه به سرعت در حال تغيير و تحول است به كشور محسوب مي‌شود، طبيعا ما با اخبار زيادي مواجه هستيم، كه هم‌ اكنون ميزان استفاده در آنها در رسانه‌ها در حال تكرار است.
وي، ياد آور شد: واقعيت مطبوعات ما اين است كه با توجه الزام اقتصادي، آنها را تبليغات و آگهي، را مبناي حيات خود مي‌گذارند. بنابراين در شكل گيري رسانه‌هاي مكتوب طبيعا بحث الزام اقتصادي يك واقعيت است كه نمي‌توان آنرا نديده گرفت. اما در حوزه‌ي فناوري اطلاعات اين رابطه در حال شدت يافتن است.
وي، گفت: رسانه‌هاي مكتوب در حيطه‌ي فناوري اطلاعات در حال حاضر، با كمتر حوزه‌يي قابل مقايسه هستند. در واقع تعداد نشرياتي كه در اين حوزه چاپ مي‌شوند، اعم از ماهنامه، هفته نامه و روزنامه شايد در ساير حوزه‌ها به اين ميزان وجود نداشته باشد، لذا اين توقع را از نشريات و رسانه‌ها بيشتر مي‌كند كه در تاثيرگذاري و گسترش پيشرفت اين حوزه موثر باشند.
وي، در ادامه در خصوص جهت گيري رسانه‌ها، گفت: رسانه‌ها و روزنامه نگاران براي خود موضعي دارند كه داشتن و اعلام موضع عامل اشكال نيست. بلكه آنچه مهم است، روزنامه نگاران و خبرنگاران اين حوزه بايد مصالح و مقتضيات حوزه و حيطه تخصصي را در نظر بگيرند. چرا كه ابعاد سياسي و اجتماعي در ساير حوزه‌ها بررسي مي‌شود و طبيعا در مرحله‌ي اول اولويت‌هاي حوزه‌ي فناوري اطلاعات بايد توسط متخصصان اين حوزه بررسي شود.
اروج زاده، در پايان در خصوص آينده‌ي اين رسانه‌ها و چگونگي ادامه روند ابراز داشت: تمامي رسانه‌ها ايرادات خاص خود را دارد كه اگر بررسي شود، طبيعا رسانه‌هاي قوي تر و موثرتري خواهيم داشت تا فاصله‌اي را با سطح موفقيت در اين حوزه داريم.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016