یکشنبه 3 اسفند 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دكتر شكرخواه:تعيين يك متولي ستادي براي رسيدن به اهداف جامعه‌ي اطلاعاتي ضروري است، ايسنا

مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي گفت: تنها با حركت همزمان نهادهاي رسانه‌يي، آموزشي و مدني و با آشنا سازي مردم با مفاهيم پايه‌يي جامعه‌ي اطلاعاتي و هم چنين با شناسايي رگه‌هاي ملي قدرت و ضعف در زمينه‌ي ICT و شناخت رگه‌هاي بزرگ جهاني مي‌توانيم در جامعه‌ي اطلاعاتي جايگاه و سهم داشته باشيم.
”دكتر يونس شكرخواه” با حضور در محل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در گفت و گو با خبرنگار سرويس جامعه‌ي اطلاعاتي ايسنا گفت: انتخاب متولي براي رسيدن به جامعه‌ي اطلاعاتي بايد بر مبناي اهدافي باشد، كه در ژنو تصويب شد. ايران بايد در كوتاه مدت با توجه به بيانيه‌ي اصول جامعه‌ي اطلاعاتي مصوب ژنو به مثابه بينش و با توجه به بيانيه‌ي اقدام مصوب ژنو به مثابه ماموريت‌ برخورد كند تا به اهداف اين جامعه تا سال 2005 در تونس كه مرحله دوم اجلاس سران جهان در زمينه‌ي جامعه‌ي اطلاعاتي است برسد.
وي، در برابر اين پرسش كه آيا صرفا انتخاب يك متولي مي‌تواند راهگشاي رسيدن به اهداف مورد نظر جامعه‌ي اطلاعاتي باشد، اظهار داشت: داشتن يك متولي ستادي در جنبه‌هاي اجرايي براي رسيدن به اين اهداف ضروري است، اما طراحي اهداف را بايد يك ماموريت چند جانبه ديد كه با همكاري كارشناسان ارتباطات، نهادهاي رسانه‌يي، آموزشي و مدني به دست مي‌آيد.
عضو شوراي سردبيري كتاب هفته، افزود: نهادهاي رسانه‌يي در بسيج امكانات اجتماعي و زمينه‌سازي براي رسيدن به اهداف مورد نظر در جامعه‌ي اطلاعاتي مي‌توانند نقش اساسي داشته باشند، همچنين كارشناسان ارتباطات و نهادهاي آموزشي هم مي‌توانند از طريق توصيه‌ها و منابع و متون آموزشي اهداف‌ اين جامعه و راه‌هاي نيل به آن را مطرح كنند و در اين زمينه آموزش‌هاي لازم را نيز بدهند؛ اين درحالي است كه نهادهاي مدني هم كه گروه‌هاي صنفي را نمايندگي مي‌كنند و صداي آنها هستند مي‌توانند با اعضاي خود به طور شبكه‌يي در زمينه‌ي درك جامعه‌ي اطلاعاتي و حركت در مسير آن فعاليت مداومي داشته باشند.
وي، در ادامه ياد آور شد: درست است كه در نظر اول متولي و مسؤول چنين تحولاتي در اكثر كشورها وزارت‌هاي ارتباطات هستند، ولي با نگاهي به بافت شركت‌كنندگان در اجلاس سران در ژنو مي‌توان دريافت كه اين تولي‌گري در جهان امروز به ماموريتي چند پايه‌ تبديل شده است . در اجلاس ژنو، 11407 شركت كننده حضور داشتند كه تركيب آنها شامل 1590 نفر از سران و نمايندگان كشورها، 620 نفر از نهادهاي سازمان ملل و 347 نفر از آژانس‌هاي سازمان ملل بود، كه به اين ترتيب سازمان ملل در مجموع 967 نفر نماينده داشت.
وي، افزود: همچنين در اين اجلاس از سازمان‌هاي بين المللي 225 نماينده، از بخش تجارت خصوصي 514 نماينده و از بخش رسانه‌ها هم 970 نماينده حضور داشتند. نمايندگان كشورها، كارشناس در زمينه‌ي مسايل زنان، جوانان و حقوق بشر 741 نفر بودند، اما در همين حال از نهادهاي مدني 3310 نماينده در اين اجلاس شركت داشتند كه اين تعداد شركت كننده‌ي از نهادهاي مدني غلبه‌ي اين جريان را بر اجلاس ژنونشان مي‌دهد. بر اين اساس همه‌ي گروه‌هاي شركت كننده‌ در اجلاس مي‌توانند در جوامع خود در رسيدن به اهداف و مكانيزم‌هاي جامعه‌ي اطلاعاتي نقش ايفا كنند.
اين محقق ارتباطات، ادامه داد: به نظر من موضوعاتي كه در اجلاس سران جهان در ژنو مطرح شد مي‌تواند مشخص كند چه افراد و نهادهايي بايد متولي جامعه‌ي اطلاعاتي باشند.
وي، ادامه داد: عمده‌ترين مسائل مطروحه در ژنو در زمينه‌هاي شكاف ديجيتالي، حاكميت اينترنت، آزادي بيان و حقوق بشر، مسايل نرم‌افزاري، حريم خصوصي، جايگاه جامعه‌ي مدني در جامعه‌ي اطلاعاتي، تنوع فرهنگ، محتوا و ICT در خدمت توسعه بود. ضمن اين كه پلتفرم ICT4D در اجلاس هم كه در فضايي به وسعت 16 هزار متر مربع برگزار شد و در آن تمام طرح هاي ICT در خدمت توسعه به نمايش ‌درآمد، نشان داد كه به متولي گري مقولات ارتباطي نبايد صرفا از جنبه‌ي سخت افزاري نگريست.
اگر قرار باشد متولي رسيدن به جامعه‌ي اطلاعاتي، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات باشد اين وزارت خانه بايد آميزه‌يي از همه‌ي اين تخصص‌ها را به خدمت بگيرد، ‌تا اين متولي گري همه ‌سو نگرانه و جامع باشد و اهداف مورد نياز جامعه‌ي اطلاعاتي به دست آيد.
اين مدرس ارتباطات با بيان اين كه در تعيين متولي بايد هرچه سريع‌تر اقدام كرد، گفت: در مجموع رسيدن ما از اجلاس ژنو به اجلاس تونس در مفهوم سياسي و اقتصادي بدين معناست كه اگر ژنو را نقطه‌ي شمال بدانيم، تونس نقطه‌ي جنوبي اجلاس است؛ بنابراين، اگر بخواهيم در تونس تاثير گذار باشيم بايد هر نهادي كه در جامعه‌ي ما به عنوان متولي جامعه‌ي اطلاعاتي شناخته شد اين ماموريت را به طور ضروري تعقيب و با عناصر و مضاميني كه در ژنو منعكس شد، خود را تقويت كند و براي پاسخگويي به مطالبات كشور تا اجلاس تونس يك گوي كريستال از تخصص‌هاي گوناگون را فراهم كند تا هر وجه اين گوي كريستال، معرف و نماد يكي از تخصص‌هاي مورد نياز در اين زمينه‌ها باشد.
دكتر شكرخواه، درباره‌ي فعاليت‌هاي وزارت "ارتباطات و فناوري اطلاعات" در زمينه‌ي جامعه‌ي اطلاعاتي بيان كرد: اين امر مستلزم بررسي دقيق است، ولي آنچه كه در سطح ملي قابل اشاره است، طرح تكفا يك طرح مادر است كه بايد آن را نقطه‌ي شروع قرار داد و نقاط قوت و ضعف آن را بخوبي شناسايي كرد، همچنين بايد جايگاه نهادهاي رسانه‌يي، آموزشي و مدني را دراين طرح تست زد، تا بتوان ازكارايي بيشتر آن در زمينه‌ي جامعه‌ي اطلاعاتي اطمينان حاصل كرد.
وي، در ادامه تاكيد كرد: اگر قرار است در يك وضعيت ارگانيك و متعادل قرار بگيريم بايد در جنبه‌هاي ساختاري، ديجيتالي و تجهيزات، كارايي عمده‌يي داشته باشيم، در اين زمينه مديريت استراتژيك مورد نياز است تا بداند مكانيزمي كه بر كيفي بودن اجراي يك پروژه‌ي ICT دريك وزارت خانه نظارت مي‌كند چيستو نقاط قوت و ضعف آن در كجاست؟
دكتر شكرخواه، با بيان اين كه جامعه‌ي ما به عنوان كشوري جهان سومي اساسا،ICT را در چارچوب توسعه مي‌داند، ابراز داشت: ما يكسري تصميمات از بالا در اين زمينه گرفته‌ايم كه نفوذ و قابليت عملياتي و بسيج اجتماعي آن ضعيف است،و انديشه‌ي هم كه از بدنه‌ي درك نشده باشد در حد تئوري مي ماند و به عمل تبديل نمي‌شود و مردم هم از حساسيت‌هاي آن با خبر نمي‌شوند.
وي، عنوان كرد: يك نمونه‌ي سامان يافته در اين زمينه، همين گروه‌هاي مدني بودند، كه در اجلاس ژنو شركت داشتند و توانستند مفهوم ICT را در خدمت حقوق بشر نشان دهند، آن‌ها در فعاليت‌هايشان تمركز و بينش لازم را داشتنند و بنابراين ماموريت خود را به خوبي انجام دادند.
دكتر شكرخواه در پايان، خاطر نشان كرد: بايد درك و شناسايي خود را از مفاهيم جامعه‌ي اطلاعاتي و رگه‌هاي ملي و جهاني مرتبط با آن تا اجلاس تونس 2005 به سرعت عميق تر كنيم و من اين ضرورت راجزو ماموريت هاي كوتاه مدت و سريع رسانه‌ها در راه رسيدن به اهداف جامعه‌ي اطلاعاتي مي دانم.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016