جمعه 14 فروردین 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کورش شمس: فلسفه‌ي وجودي وبلاگ، رد شدن از خط قرمز رسانه‌ها بود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس جامعه اطلاعاتي - ارتباطات
به وجود آمدن وبلاگ سبب شد كه يك سري از محدوديت‌هاي رسانه‌يي و نوشتاري در حوزه‌ي ارتباطات برطرف شود و به طور كلي پديده‌ي وبلاگ با سنت شكني و عرف شكني متولد شد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




”كوروش شمس” روزنامه‌نگار حوزه‌ي فناوري اطلاعات و ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: وبلاگ‌ها در شرايطي به دنيا آمدند كه قرار بود هيچ محدوديتي را نپذيرند، به همين دليل خودشان را در چارچوب ادبيات نوشتاري رايج قرار ندادند؛ يعني با زباني بسيار ساده و عامه وارد شدند و شروع به انتشار اطلاعات كردند.
شمس، افزود: اولين وبلاگ فارسي در ايران حدودا كمتر از 3 سال پيش روي شبكه قرار گرفت كه هيچ خط مشي مشخصي را دنبال نمي‌كرد و فقط منتشر مي‌شد تا از ابزاري كه به عنوان وبلاگ در اختيار كاربران گذاشته بودند استفاده شود.
وي، ادامه داد: اولين وبلاگ‌هاي انتشار يافته در محيط وب، به خاطرات و نقطه نظرات شخصي افراد مي‌پرداخت و بعد از مدتي با زياد شدن تعداد وب‌لاگ‌ها، گستره‌ي كاربري آن‌ها در كشور افزايش يافت.
شمس، تاكيد كرد: با گذشت كمتر از 3 سال از تولد پديده‌ي وبلاگ نويسي فارسي، نزديك به 60 هزار وبلاگ فارسي زبان روي محيط اينترنت قرار گرفت و اين نشان مي‌دهد كه اقشار و بخش‌هاي مختلف جامعه با ديدگاه‌ها و كاربردهاي متفاوتي از اين وسيله‌ي اطلاع رساني و ارتباطي استفاده مي‌كنند.
شمس، در خصوص سبك نوشتاري وب لاگ، گفت: اين سبك فوق العاده ساده‌يي است كه ما حتي در تعاملات اجتماعي روزانه نيز به طور معمول از آن استفاده مي‌كنيم، ولي وقتي كه وبلاگ‌ها تخصصي و خبري شوند طبيعتا ادبيات خاص خودشان را دارا مي‌باشند، كه تحت عنوان ادبيات وبلاگ‌هاي تخصصي و يا خبري مطرح مي‌شود.
شمس، يكي از نقاط ضعف وب‌لاگ‌هاي تخصصي را استفاده از ادبيات وبلاگي عامه پسند ذكر كرد.
وي، گفت: بايد نوع نوشتار و گويش وبلاگ‌هاي تخصصي با وبلاگ‌هاي عادي فرق داشته باشد، يعني متناسب با سطح اطلاعات مخاطب باشد.
شمس، تصريح كرد: فلسفه‌ي وجودي وبلاگ رد شدن از خط قرمزي بود كه هميشه نهادهاي نظارتي براي كار رسانه‌ها قرار مي‌دادند. وب لاگ آمد تا محدوديت‌ها را بكشند. حق طبيعي يك رسانه است كه از آزادي كامل برخوردار باشد.
شمس، خاطر نشان كرد: اگر توليد كنندگان محتوا به درك و شعور حرفه‌يي برسند كه وقتي اخبار و اطلاعات را روي سايت مي‌گذارند يك سري از نكات پايه‌يي و اصول را رعايت كنند، ديگر احتياج به نظارت و كنترل نيست.
انجام كنترلي كه محتوا را قبل از توليد تحت تاثير قرار دهد صلاح نيست.
شمس، در خصوص نفوذ وبلاگ‌ها در جامعه، گفت: كاربري اينترنت و ضريب نفوذ اينترنت در جامعه، خانواده و سازمان‌ها، در حال افزايش است و در دوره‌يي كه زمينه‌هايش فراهم شود، جاي رسانه‌هاي چاپي و حتي تلويزيوني را خواهد گرفت.
شمس، اظهار داشت: اين اتفاق به دو موضوع بستگي دارد. يكي زير ساخت ارتباطي مناسب كه مردم بتوانند متناسب با تغيير عادات ارتباطي‌شان از بازارهاي جديد استفاده كنند و ديگر اين كه وبلاگ‌ها اگر بخواهند با پراكندگي ساختاري پيش روند به طبع نمي‌توانند به عنوان يك رسانه به مردم كمك كنند.
وي، در پايان گفت:‌ وبلاگ ابزاري رسانه‌يي از يك رسانه‌ي تمام به مفهوم واقعي است. ما بايد از غرض ورزي‌هاي شخصي در درون وبلاگ‌ها فاصله‌ بگيريم و به مسايل حاشيه‌يي بي اهميت در دورن وبلاگ‌هاي خبري نپردازيم.





















Copyright: gooya.com 2016