پنجشنبه 7 خرداد 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعمال فيلترتوسط ISP؟ ؛ ايسنا

الهام:بايد امكان برقراري فيلتر در ISPها فراهم باشد
محمدي:مصاديق فيلتر به ISPها اعلام ‌نشده‌است
رشيدي:مصوبات شورا به ICPها اعلام شده است

بر اساس بند 5-3-3 آيين‌نامه‌ي شرايط و ضوابط ارائه‌ي خدمات در شبكه‌هاي اطلاع رساني، بايد ضوابط و مصاديق موارد پالايش يا فيلترينگ توسط شوراي عالي اطلاع رساني تصويب و به ISPها اعلام ‌شود.
به گزارش سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بند 3 ماده‌ي 5 آيين نامه‌ي ارائه‌ي خدمات توسط ISPها تاكيد شده است كه شركت‌هاي ”رسا” (ISPها) داراي مسؤوليت قانوني بوده و بايد نسبت به كليه‌ي ضوابط و تعهدات زير پاسخگو ‌باشند:
5-3-1 : موسات و شركت‌هاي رسا (ISP) و كاربران براي محتوايي كه خود بر روي شبكه عرضه مي‌كنند طبق آيين نامه مسؤول و پاسخگو هستند.
5-3-2 : مسؤوليت رعايت قوانين مالكيت معنوي و حق تاليف و تصنيف به عهده‌ي ارائه كننده‌ي اطلاعات در شبكه است.
5-3-3 : امكان و اعمال برقراري پالايه (فيلتر) در شبكه‌ي ISP بايد فراهم باشد و ضوابط و مصاديق موارد پالايش يا فيلترينگ توسط شوراي عالي اطلاع رساني تصويب و اعلام مي‌شود.
5-3-4 : مسئوليت ISP در مورد دسترسي به اطلاعات عرضه شده توسط ديگران محدود به ايجاد امكان و اعمال برقراري پالايه در شبكه خواهد بود.

”غلامحسين الهام” سخنگوي قوه‌ي قضاييه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به قسمت‌هايي از قانون مقررات و ضوابط شبكه‌هاي اطلاع‌رساني رايانه‌يي كه در آن به حدود وظايف و اختيارات اين شبكه اشاره شده استناد كرد و گفت: بر اساس بند 3 ماده‌ي 5 آيين‌نامه‌ي نحوه‌ي اخذ مجوز و ضوابط فني نقاط تماس بين‌المللي كليه‌ي مؤسسات و شركت‌هاي رسا (ISP) و كاربران براي محتوايي كه خود به روي شبكه عرضه مي‌كنند طبق اين آيين‌نامه مسؤول و پاسخگو هستند و بايد امكان و اعمال برقراري فيلتر و پالايه در شبكه‌ي رسا فراهم باشد كه ضوابط و مصاديق موارد پالايش يا فيلترينگ نيز توسط شوراي عالي اطلاع‌رساني تصويب و اعلام مي‌شود.

از سوي ديگر ”مهندس مصطفي محمدي” رئيس انجمن صنفي كارفرمايان شبكه‌هاي اينترنتي به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: شوراي عالي اطلاع رساني موظف بود شرايط و مصاديق فيلترينگ را به ISPها اعلام كند. صدور مجوز ISPها با امضاي دبير شوراي عالي اطلاع رساني (مهندس جهانگرد) انجام شد، اما متاسفانه ساير موارد از طريق اين شورا پيگيري نشد.
وي، ادامه مي‌دهد:‌ اگر چه فرمايش ”دكتر الهام” در استناد به بند مذكور كاملا صحيح و منطقي است، اما بايد توجه داشت كه شركت مخابرات ايران هنگام صدور مجوز ايجاد نقطه‌ي تماس بين المللي به بخش خصوصي، ICPها را به اعمال فيلتر ملزم كرده و هنگام صدور مجوز ISPها از آنان فيلترينگ خواسته نشده است.
وي، تصريح مي‌كند: ليست سياي ممنوعه كه توسط كميته‌ي تعيين مصاديق مشخص مي‌شود توسط وزارت پست و شركت مخابرات ايران تنها به ICPها اعلام مي‌شد كه با پيگيري‌هاي اين انجمن طي هفته‌ي جاري، امور ارتباطات ديتا طي نامه‌اي به شركت‌هاي ICP اعلام كرد كه اين ليست در اختيار كليه‌ي شركت‌هاي ISP قرار گيرد تا فيلترينگ توسط آن‌ها انجام شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اما ”مهندس رشيدي” مدير شركت ارتباط داده‌ها (ديتا) به خبرنگار ايسنا تاكيد مي‌كند كه شركت ديتا مصوبات شوراي عالي اطلاع‌رساني در مورد فيلترينگ را به ICPها اعلام كرده است مصوبات شوراي عالي اطلاع‌رساني در رعايت موارد مربوط به مصاديق فيلترينگ از سوي ISPها، به شركت ديتا اعلام و نهايتا به ICPها ابلاغ شده و مي‌شود.
وي، تاكيد مي‌كند: شوراي عالي اطلاع‌رساني، مصاديق و شرايط مربوط به فيلترينگ را تصويب و از طريق شوراي نظارت به شركت مخابرات و ديتا اعلام مي‌كند. پس از آن مصاديق مربوط از طريق ديتا به كل ICPها اعلام شده و آن‌ها را به رعايت فيلترينگ ملزم مي‌كنند.
وي ادامه مي‌دهد: با توجه به اين‌كه ISPها از ICPها پهناي باند مي‌گيرند و خودشان مستقيما به اين كار اقدام نمي‌كنند، به طور منطقي بايد فيلترينگ را رعايت كرده باشند.





















Copyright: gooya.com 2016