شنبه 13 تیر 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسين قندي: ارزش‌هاي خبري با تحولات در عرصه‌ي ‌خبر تغيير نخواهند كرد

ارزش‌هاي خبري با شكل‌گيري جامعه‌ي اطلاعاتي و تحولات در عرصه‌ي ‌خبر تغيير نخواهد كرد چرا كه به دليل نسبي بودن در هر جامعه، به‌كارگيري ارزش‌ها متفاوت است.
”حسين قندي” در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ درباره‌ي تاريخچه‌ي ارزش‌هاي خبري، اظهار داشت: از اوايل دهه‌ي 1960 ميلادي بر اساس تحقيقات انجام شده، تحت نظر ”دكتر مالكوم مكلين” استاد فقيد روزنامه‌نگاري در امريكا چگونگي انتخاب خبر توسط روزنامه‌نگاران مورد سنجش قرار گرفت.
وي، افزود: در سال 1967 ”دكتر والتر جي.وارد” در رساله‌ي دكتراي خود در زمينه‌ي ارزش خبري نوشت و در واقع او بود كه راه براي پژوهش‌هاي بعدي را آغاز كرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




استاد قندي، ادامه داد: در سال 1976 ”دكتر نعيم بديعي” كه در آمريكا تدريس مي‌كرد با استفاده از نظريه‌ي خبري ”ويلبر شرام” و الگوي خبر استاد خود ”والتر وارد” يك الگوي چهار بعدي بر اساس اهميت، برجستگي، متعارف و پاداش ارائه كرد. بر اين اساس با تركيب هر يك از اين عامل‌ها ارزش و اهميت يك خبر مشخص مي‌شود.
وي، تصريح كرد: در عصر ارتباطات و جهاني شدن تغيير ساختار رسانه‌ها، ارزش‌هاي خبري را تغيير نمي‌دهد چرا كه خبر مفهومي است كه روزنامه‌نگار به آن شكل مي‌دهد، بر اين اساس اين مساله به دروازه‌باني خبر كه در راس آن خبرنگاران و سردبيران قراردارند بستگي دارد، چرا كه اين نظارت كننده است كه تصميم مي‌گيرد كدام قسمت خبر را برجسته كند تا اثر بخشي و واكنش سريع به همراه داشته باشد.
حسين قندي، با تاكيد بر اين كه ارزش‌هاي خبري تغيير نخواهد كرد، گفت: ارزش‌هاي خبري نسبي هستند و ممكن است در جوامع مختلف با توجه به ويژگي‌هاي خاص آنها تغييراتي داشته باشد يعني حكومت‌ها با محدوديت‌ها و دروازه‌باني خبر به دلايلي برخي مسائل را استتار كنند، كه اين موضوع به شكل دموكراتيك جوامع بستگي دارد.





















Copyright: gooya.com 2016