چهارشنبه 25 شهریور 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چشم‌انداز نانوالكترونيك و نانوبيوتكنولوژي در اتحاديه اروپا تا سال 2020، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فناوري استراتژيك - فناوري برتر

براساس هفتمين برنامه تحقيق و توسعه اروپا ( FP7 ) كه در جلسه سران اروپا در بارسلون اسپانيا تصويب شد افزايش بودجه سالانه تحقيقات طي سال‌هاي2006 تا 2010 تا مرز 10 ميليارد يورو و افزايش سرمايه‌گذاري 3 درصدي در اين زمينه پيش‌بيني شده است تا اتحاديه اروپا تبديل به بزرگ‌ترين قطب اقتصادي دانش‌محور شود.

به گزارش سرويس فناوري استراتژيك خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اهداف برنامه پيشنهادي كميسيون اروپا كه استفاده از فناوري‌هاي نانوالكترونيك و نانوبيوتكنولوژي را در اتحاديه اروپا تا سال 2020 بررسي مي‌كند، ايجاد مراكز تحقيقاتي نمونه با همكاري آزمايشگاه‌هاي مراكز تحقيقاتي، دانشگاه‌ها و شركت‌ها، نوآوري در بخش‌هاي موفق صنعتي مانند انرژي، حمل و نقل، ارتباطات راه دور و نانوالكترونيك، تاسيس شورايي كه با ايجاد انگيزه رقابت بين محققان تحقيقات را توسعه مي‌دهد، جذب محققان به سمت اروپا، توسعه زيرساخت تحقيقاتي با الگوبرداري از راهكارهاي مشابه در خارج از اروپا و افزايش هماهنگي ميان برنامه‌هاي ملي تحقيقاتي و ايجاد ارتباط با محققان غيراروپايي را شامل مي‌شود.

براساس گزارش «ديدگاه 2020 نانوالكترونيك محور تغييرات» كه در ماه ژوئن سال 2004 در بروكسل ارائه شد، نانوالكترونيك‌ نه ‌تنها باعث ايجاد ده‌ها هزار شغل جديد در اروپا مي‌شود بلكه به عنوان راهي براي رشد و رقابت در اكثر بخش‌هاي صنعت از جمله مخابرات، خودروسازي، رسانه‌ها، كالاهاي مصرفي و سيستم‌هاي پزشكي داراي اهميت حياتي است.

براي تحقق اهداف و جلوگيري از سرمايه‌گذاري و تحقيقات موازي با اين گزارش كه اصلي‌ترين محورهاي آن را تدوين برنامه راهبردي نانوالكترونيك، اجراي تحقيقات راهبردي درازمدت و نظارت براي دستيابي به اهداف از پيش‌تعيين‌شده تشكيل مي‌دهد، كميته‌اي تشكيل شد. ملاك تخصيص بودجه به مجريان طرح‌ها، گزارش اين كميته در مورد طرح‌ها و نتايج آنها تا سال 2005 خواهد بود.

ظرفيت بازار نانوالكترونيك بالغ بر صدها ميليارد يورو است كه اروپا براي دستيابي به اين بازار بايد با سرمايه‌گذاري سالانه حداقل 6 ميليارد يورو (دوبرابر ميزان فعلي) عرصه ميكروالكترونيك را پشت سر بگذارد. دستگاه‌هاي الكترونيكي هوشمندتر در مقياس نانو و حاوي اطلاعات بسيار گسترده، به‌تدريج تبديل به قطعات كليدي بسياري از وسايل مي‌شوند.

متخصصان معتقدند اطلاعات در آينده بايد ازطريق دستگاه‌هايي به مراتب كوچك‌تر و با قدرت انتقال به‌مراتب بيشتر منتقل شوند و نانوالكترونيك كليد نيل به اين اهداف است.

نانوالكترونيك باعث تسريع رشد و ظرفيت حافظه رايانه‌ها و گام مؤثري نيز در جهت كوچك‌ترشدن رايانه‌ها است. همچنين تحول عظيمي در تلفن‌ها، خودروها و لوازم خانگي ايجاد خواهد كرد. علاوه بر اين ايده استفاده از DNA در ترانزيستورها باعث همگرايي علوم الكترونيك، شيمي و زيست‌شناسي خواهد شد.

براساس اين گزارش چشم‌انداز نانوبيوتكنولوژي كه از تركيب علم مواد و بيوتكنولوژي به‌وجود مي‌آيد؛ طراحي و ساخت ادوات بسيار بسيار كوچك پزشكي در مقياس مولكولي (يك ميلياردم متر) است.

كاربردهاي بالقوه آن را ساخت سيستم‌هاي دارورساني، بهبود عملكرد و امكان زيست‌سازگاري بهتر اعضاء مصنوعي پيوندي و كنترل شرايط و وضعيت وخيم بيمار با استفاده از حسگر‌هاي نانومتري كاشته‌شده در بدن تشكيل مي‌دهد. اين حسگرها عناصر زيستي عامل بيماري‌ را شناسايي و ردگيري كرده و با تشخيص غيرتهاجمي‌بودن اين عناصر، جايگزين جراحي يا ديگر روش‌هاي مخرب درماني مي‌شوند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




چسبندگي و رشد سلول‌هاي انساني به اين دستگاه‌ها و واكنش آنها نسبت به اين دستگاه‌ها مورد ارزيابي و مطالعه قرار گرفته تا ميزان تطابق آنها با شرايط بدن مشخص شود. پيشرفت علوم الكترونيك، مواد زيستي و علوم كامپيوتر منجر به توليد دستگاه‌هاي جديدي خواهد شد كه‌ سلول‌هاي عصبي آسيب‌ديده (مصدوم) را ترميم مي‌كنند.

نسل جديد تراشه‌هاي زيستي در بدن كاشته شده و وظيفه رساندن مقدار معيني دارو را به سلول‌هاي آسيب‌ديده برعهده مي‌گيرند. اين تراشه‌ها مي‌توانند سلول‌هاي جديدي را براي ترميم بافت‌ها و نسوج آسيب‌ديده به آنها برسانند. در عين حال سلول‌هاي ديگر مي‌توانند ژن‌هاي جهش‌يافته و يا ميزان اضافي هورمون‌هايي را كه توانايي بدخيم‌شدن دارند ردگيري و شناسايي كنند. اين گونه وسايل پزشكي پيشرفته در ابعاد نانو، مستلزم پردازش اطلاعات در مقياس نانومتري است. براي توسعه و جوابگويي به اين نيازها، بايد علوم گوناگون، مانند پزشكي،‌ زيست‌شناسي مولكولي،‌ شيمي كوانتومي و علم مواد در كنار يكديگر كار كنند.





















Copyright: gooya.com 2016