شنبه 13 فروردین 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيا نشريه‌ي الكترونيكي همان وبلاگ‌گروهي است؟، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها

آيا نشريه‌ي الكترونيكي همان وبلاگ ‌گروهي است؟ اين پرسشي است كه خبرنگار سرويس “نگاهي به وبلاگ‌ها”ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) را بر آن داشت تا ميزگردي را با حضور دست‌اندركاران يكي از نشريات الكترونيكي برگزار كنند، لازم به‌ذكر است كه در اين ميزگرد حسين منصور مدير نشريه‌ي الكترونيكي “شرقيان” ، جلال افشار نويسنده و مسوول فني نشريه الكترونيكي شرقيان و سارا جعفري از نويسندگان اين نشريه حضور داشتند.

حسين منصور مدير نشريه‌ي الكترونيكي “شرقيان” در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس“نگاهي به وبلاگ‌ها”ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، “دوام شرقيان را مرهون خودسانسوري اصحاب آن“ دانست و افزود:“شرقيان” يك نشريه‌ي الكترونيكي است و از آنجا كه هنوز چارچوب خاصي براي فيلترينگ وجود ندارد و هر روز بيم آن مي‌رود كه به دلايل مختلف يك نشريه فيلتر شود، به عبارتي مجبور به خودسانسوري هستيم.

همچنين از نظر نويسنده و مسوول فني نشريه الكترونيكي “شرقيان”، جوانان وبلاگ را به عنوان محيطي آزاد براي بيان عقايد و نظرات،انتخاب كرده‌اند.

جلال افشار اظهار داشت: مدگرايي جوانان باعث شده وبلاگ براي مدتي كوتاه در بين جوانان قشر متوسط شهري مد شود و عده زيادي از جوانان بدون هدف مشخص به سراغ وبلاگها رفته‌اند كه البته اين امر به خاطر فضاي محدود جامعه و پتانسيل نهفته در جوانان بوده‌است.

ركود وبلاگ نويسي ناشي از عدم وجود شادابي و نشاط در جوانان است

نويسند و مسوول فني نشريه الكترونيكي “شرقيان” پيرامون ركود موجود در وبلاگ نويسي گفت:اين ركود ناشي از كم شدن شادابي و نشاط جوانان است و از آنجا كه وبلاگ آينه‌ي تمام‌نماي واقعيات جامعه است،اين دلسردي و افسردگي طبيعتا در وبلاگ هم تاثيرگذار خواهد بود.

وبلاگ و وبلاگ نويسي سير طبيعي خود را در جامعه طي مي‌كند

حسين منصور نيز در تشريح علل اين ركود گفت:‌ من بر خلاف دوستم اين رخوت و عدم شادابي و نشاط را معلول جوانان و وبلاگها نمي‌دانم زيرا وبلاگ و وبلاگ نويسي سير طبيعي خود را طي مي‌كند و ما تنها مي‌توانيم با فرهنگ‌سازي در اين زمينه وبلاگ نويسان را درجهت تاسيس وبلاگ گروهي براي ارتقاي كيفيت وبلاگها تشويق كنيم.

وبلاگ تريبون آزاد افراد يك جامعه است

مدير نشريه الكترونيكي “شرقيان” نيز در ادامه افزود: جامعه‌ي ما برخورد دوگانه‌اي با وبلاگ نويسان دارد؛ يك بخش از جامعه‌ كه هوشمندانه‌تر و علمي‌تر عمل مي‌كند افراد را براي توليد محتواي مفيد در وبلاگها تشويق مي‌كند و بخش ديگر از توليد محتواي فارسي در وبلاگها ترسان است و سعي در محدود كردن محتواي وبلاگها دارد. آنها از اين موج عظيم اطلاعات ترسان هستند اما بايد توجه داشته باشند كه وبلاگ تريبون آزاد افراد يك جامعه است كه مي‌توانند عقايد و نظرات خود را بيان كنند انتخاب كردند.

وبلاگ‌ها از نظر كيفي نسبت به چند سال گذشته، پيشرفت چشمگيري داشته‌اند

حسين منصور با تصريح بر اينكه وبلاگ نيز مانند هر پديده‌ي ديگري با فرصتها و آسيبهايي دارد هنگامي كه وبلاگ بهعنوان يك پديده جديد در عرصه‌ي اينترنت مطرح شد به خاطر سبك نشر تازه و آزادي بيان مورد توجه جوانان قرار گرفت و تب استفاده از آن بالا رفت اما پس از مدتي اين تب فروكش كرد و رشد كمي وسيع وبلاگها به رشد كيفي مبدل شد بنابراين نبايد از اين ركورد كمي نگران شد چون وبلاگ از نظر كيفي نسبت به چند سال گذشته پيشرفت چشمگيري داشته‌اند.

بحث وبلاگ‌ها و نشريات الكترونيك را نمي‌توان از تجارت الكترونيك و توسعه الكترونيكي مجزا دانست

مدير نشريه “شرقيان“ با تصريح بر ارتباط تجارت الكترونيك و نشريات الكترونيكي گفت: بحث وبلاگها و نشريات الكترونيكي را نمي‌توان از تجارت الكترونيكي و توسعه‌ي الكترونيكي مجزا دانست. متاسفانه در كشور ما به تجارت الكترونيك اهميت زيادي داده نمي‌شود و براي هر كار مهمي اگر اهداف و راهبردهاي اقتصادي افراد تامين نشود و مورد توجه قرار نگيرد به تدريج افراد انگيزه خود را براي تلاش از دست مي‌دهند.

وبلاگ نويسي به اندازه‌اي كه عده‌اي از آن مي‌ترسد، ترسناك نيست

حسين منصور پيرامون تاثير وبلاگها بر محيط سياسي و اقتصادي كشور گفت: ساختار الكترونيكي و اينترنتي كشور ما به صورتي است كه نمي‌توان از آن براي وارد كردن فشار سياسي و اقتصادي به حاكميت استفاده كرد و اساسا نمي‌توان از وبلاگ‌ها انتظار داشت كه مانند يك رسانه تحليلگر فرآيند اقتصادي و سياسي كشور باشند.امروزه نيز ابزارهايي جديد براي فيلترينگ وبلاگ‌ها وجود دارد. بنابراين ترس عده‌اي از وبلاگ‌ها لزومي ندارد زيرا وبلاگ‌ها به اندازه‌اي كه برخي از آن مي‌ترسند، ترسناك نيستند.

جشنواره‌ها نوعي نمايش حضور وبلاگ نويسان است

اين بلاگر در ادامه پيرامون نقش جشنواره‌ها در ارتقاي محتواي وبلاگها اظهار داشت: جشنواره‌ها لزوما مولد محتواي مفيد و مناسب نيستند، بلكه مي‌توان گفت جشنواره‌ها نوعي نمايش حضور و تشويق وبلاگ نويسان هستند،به زعم وي يكي از عوامل عدم توجه به توليد محتواي مناسب و غني برخورد دوگانه‌اي است كه از سوي جامعه با پديده وبلاگ صورت مي‌گيرد.

تاثير وبلاگها و نشريات الكترونيك در بدنه جامعه به صورت غير مستقيم است

حسين منصور با تاكيد بر تاثير غير مستقيم نشريات الكترونيك بر جامعه اظهارداشت:طبقه تحصيلكرده و فرهيخته ما به صورت علمي با وبلاگها و نشريات الكترونيكي در تماس هستند و تاثيري كه اين رسانه بر آنها مي‌گذارد با قدرت تمام، به جامعه منتقل مي‌كنند؛ به همين خاطر دستگاههاي دولتي وسواس و احتياط زيادي را نسبت به محتواي وبلاگها نشان مي‌دهند. نظارت و كنترل بايد وجود داشته باشد، اما نظارت به معناي فيلترينگ وبلاگها نيست.

وبلاگ نويسي يك دانشمند با وبلاگ نويسي يك فرد عامي متفاوت است

جلال افشار مسوول فني نشريه الكترونيكي “شرقيان” نيز گفت: وبلاگ نويسي يك متفكر و دانشمند با وبلاگ نويسي يك فرد عامي متفاوت است؛ به عنوان مثال آقاي چامسكي يا آقاي ابطحي نيز وبلاگ دارند،البته واضح است كه آقاي ابطحي وبلاگ نويس با ابطحي سياستمدار متفاوت است.

بدون هويت وبلاگ نوشتن ناشي از ترس وبلاگ نويسان نيست

جلال افشار تاكيد كرد كه بدون هويت وبلاگ نوشتن ناشي از ترس وبلاگ نويسان نيست،زيرا وقتي هويت انسان در وبلاگ مشخص نباشد،مي‌تواند به دور از هرگونه عرف يا قانون دست و پاگير به صورت واقعي به بيان افكار خود بپردازد. حمايت از حقوق وبلاگها هيچ ربطي به هويت داشتن يا نداشتن آنها ندارد.

در عرصه‌ي وبلاگ نويسي خلاءهاي قانوني زيادي وجود دارد

افشار پيرامون خلاءهاي قانوني موجود در وبلاگ نويسي اظهار داشت: در عرصه‌ي وبلاگ نويسي خلاءهاي قانوني زيادي وجود دارد؛متاسفانه در اين زمينه قانون و چارچوب قانوني خاصي وجود ندارد،حمايت از وبلاگ به‌معناي استمداد قانونگذار به آشنايي با اين پديده است.

اولين بار اصطلاح پرونده وبلاگ نويسان از طرف آقاي ابطحي مطرح شد

مدير نشريه “شرقيان” در ادامه با اشاره به‌اينكه پرونده‌ي وبلاگ نويسان ربطي به وبلاگ نويسي نداشت گفت: اين افراد به خاطر نوشتن مطلب در وبلاگ دستگير نشدند و اين اصطلاح اولين‌بار از سوي آقاي ابطحي مطرح شد كه كار بسيار اشتباهي بود.

ركود وبلاگ نويسي ناشي از تحليل نشاط و شادابي ميان جوانان درجامعه است

مسوول فني نشريه الكتريكي “شرقيان” ادامه داد: ركودي كه در وبلاگ نويسي مشاهده مي‌شود ناشي از ناراحتي و تحليل نشاط و شادابي ميان نسل جوان است كه طبيعتا تاثير خود را بر جامعه‌ي وبلاگ نويس جوان نيز گذاشته است.

ادبيات نشريات الكترونيكي با ادبيات وبلاگها متفاوت است

افشار پيرامون تفاوتهاي ميان نشريات الكترونيكي و وبلاگهاي گروهي توضيح داد:‌ ساختار نشريات الكترونيكي با وبلاگهاي گروهي متفاوت است،به‌اين معنا كه در وبلاگ گروهي چند نفر به صورت گروهي پيرامون موضوع واحدي مطلب مي‌نويسند اما نشريات الكترونيكي نظير نشريات معمولي هستند با اين تفاوت كه چاپ نمي‌شوند.

وي گفت: علاوه بر آنچه ذكر شد ادبيات نشريات الكترونيكي با ادبيات وبلاگها متفاوت است. در جايي خواندم نشريات الكترونيك نظير روزنامه‌هاي دوران مشروطيت هستند به‌اين معنا كه دو يا سه نفر مسوول گرداندن آن هستند، البته شايد اين تشبيه كاملا درست نباشد.

بيان نشريات الكترونيكي كاملا مطبوعاتي است

حسين منصور نيز پيرامون تفاوتهاي نشريات الكترونيكي و وبلاگهاي گروهي اظهار داشت: بيان نشريات الكترونيكي كاملا مطبوعاتي است با اين تفاوت كه بيان وبلاگهاي شخصي و گروهي كاملا شخصي است، علاوه بر اين روزمره نويسي يكي از ويژگيهاي وبلاگها است.

در كشور ما پيرامون تجارت الكترونيك ساز و كار مناسبي وجود ندارد و افق جالبي هم پيش رو نخواهد داشت

مدير نشريه الكترونيك “شرقيان” پيرامون آسيب‌هاي نشريات الكترونيكي توضيح داد: كشور ما پيرامون تجارت الكترونيك ساز و كار مناسبي ندارد و افق جالبي هم پيش رو نخواهد داشت.

وي گفت:از جمله آسيبهاي نشريات الكترونيكي مي‌توان به مشكلات مالي و عدم توجه به اين نشريات اشاره كرد. درنشريات الكترونيكي چيز به نام حق‌التاليف وجود ندارد و همين امر سبب مي‌شود كار از حرفه‌ي شدن دور بماند، البته كار را با عشق پيش بردن خيلي زيباست؛ اما سخت است.

نشريات الكترونيكي اگر دو زبانه شوند مي‌توانند تريبون مناسبي براي برقراري روابط با خارج از كشور باشند

حسين منصور پيرامون مزيت‌ها و فرصت‌هاي موجود در جهت گسترش نشريات الكترونيكي توضيح داد: يكي از فرصتهاي اساسي در نشريات الكترونيكي اين است كه محدوديت چاپ و انتشار كاغذ و تيراژ ندارند، علاوه بر اين اگر نشريات الكترونيكي دو زبانه شوند مي‌توانند تريبون مناسبي براي برقراري روابط با خارج از كشور باشند. چون ادبيات ژورناليستي دارند و امروز شاهد پيشرفت مجله‌هاي چاپي به سوي الكترونيكي هستيم.

شناخت آسيبهاي تشكل‌هاي غير دولتي به حل مشكلات توليد محتواي فارسي روي وب كمك مي‌كند

حسين منصور در ادامه توضيح داد:آسيبها و فرصتهاي اين‌دو يكي است و دليل آنهم اين‌ است كه قشر سازنده اين دو نهاد، جواناني هستند كه چون جدي گرفته نشده‌اند، مي‌خواهند از اين‌طريق توانمنديهاي خود را به نمايش گذارند.

باز بودن فضاي NGOها و سايبرباعث گرايش جوانها به اين دو نهاد شده است

مدير نشريه “شرقيان”پيرامون علل گرايش جوانان به NGOها و فضاي سايبر گفت: تفاوت نسل جوان امروز با نسل جوان دهه‌ي 60 اين است كه ابزارهاي ابراز عقيده و احساساتشان متفاوت است، ابزار دهه‌ي 60 جنگ بود و ابزار امروز وبلاگ و اينترنت است.باز بودن فضاي NGO و سايبر باعث گرايش جوانان به اين دو نهاد شده است منتهي يك نهاد مجازي و ديگري حقيقي است.

نشريات الكترونيكي درجامعه‌ي ما روي قشر تحصيلكرده و دانشجو تاثير گذار است

اين بلاگر پيرامون تاثير نشريات الكترونيكي بر جامعه توضيح داد: نشريات الكترونيكي در جامعه‌ي ما روي قشر تحصيلكرده و دانشجو تاثير گذار است و از آنجا كه تعداد نشرياتي نظير“شرقيان” در ايران محدود است. اگر دوره‌ي اين نشريات الكترونيكي چاپي شوند، نمي‌توانند تا اين حد روي قشر دانشجو و تحصيلكرده تاثيرگذار باشند.

وي در ادامه گفت: ما خيلي خاص صحبت مي‌كنيم و خواهان همين مخاطبان خاص هستيم، ما روي افرادي تاثير مي‌گذاريم كه بتوانند اين تاثير را به بدنه جامعه منتقل كنند.

يكي از بزرگترين اهداف نشريات الكترونيكي استمرار آنها براي مدت طولاني است

حسين منصور پيرامون مشكلات يك نشريه الكترونيكي گفت: يكي از بزرگترين اهداف نشريات الكترونيكي استمرار آنها براي مدت طولاني است.

وي تصريح كرد كه نشريات الكترونيكي آينده روشني ندارند و وجودشان به روند و سياست دولت آينده نسبت به نشريات الكترونيك بستگي دارد.

دوام ما زاييده خود سانسوري ما است

مدير نشريه الكترونيكي “شرقيان” پيرامون علل دوام اين نشريه توضيح داد: شرقيان يك نشريه‌ي الكترونيك است كه سعي مي‌كند مطالب سالمي را روي سايت بياورد و به عبارتي مجبور است كه خود سانسور باشد.

خودسانسوري هم در كميت و هم در كيفيت مطالب ما اثر مي‌گذارد

مدير نشريه الكترونيكي “شرقيان” پيرامون مطالب ارايه شده در “شرقيان” توضيح داد: اين خودسانسوري هم در كميت و هم در كيفيت مطالب ما تاثيرگذار است، از آنجا كه مجبوريم بسياري از مطالب خود را سانسور كنيم، بسياري از خوانندگان و نويسندگان خود را از دست داده‌ايم.

سليقه‌ها در رابطه با طراحي نشريات الكترونيكي متفاوت است

افشار پيرامون طراحي فني نشريه “شرقيان” افزود: طراحي در نشريات الكترونيك با نشريات معمولي متفاوت است ،در نشريات الكترونيكي براي همه‌ي مقالات و نوشته‌ها يك صفحه اصلي وجود دارد اما مي‌توان گفت سليقه‌ها در رابطه با طراحي فني نشريات الكترونيك متفاوت است.

به طور متوسط روزانه 1500 بازديد از اين نشريه صورت مي‌گيرد

حسين منصور پيرامون علل افزايش تعداد بازديدكنندگان در روزهاي مختلف گفت: گزارشها يا مصاحبه‌هاي جنجالي باعث بالا رفتن بازديد از نشريه مي‌شود اما به طور متوسط روزانه 1500 بازديد از اين نشريه صورت مي‌گيرد.

انتقال سريع انتقادات و پيشنهادات از ويژگي‌هاي نشريات الكترونيكي است

مدير نشريه الكترونيكي “شرقيان” در ادامه گفت: انتقال سريع انتقادات و پيشنهادات از ويژگي‌هاي نشريات الكترونيكي است، بنابراين خوانندگان نشريه مي‌توانند بلافاصله نظرات خود را پيرامون مطالب ارائه شده در نشريه بيان كنند و اين نظرات چه انتقادي و چه تشويقي سبب دلگرمي نويسنده مي‌شود، اما در نشريات چاپي چنين تسهيلاتي براي خوانندگان فراهم نيست.

جنجالي‌ترين مطلب ما پيرامون گلدكوئيست بود

حسين منصور پيرامون آخرين انتقادات فني و جنجالي‌ترين مطلب “شرقيان” گفت: آخرين انتقاد فني پيرامون ايجاد تسهيلاتي بود كه خوانندگان بتوانند نسخه‌ چاپي از مطالب ارائه شده در نشريه فراهم كنند كه ما هم اين تسهيلات را براي خوانندگان فراهم كرديم و جنجنالي‌ترين مطلب ما پيرامون گلدكوئيست بود.

نشريات الكترونيكي تخصصي شده و بالغ شده‌ي وبلاگها هستند

اين بلاگر در ادامه افزود: در واقع مي‌توان گفت نشريات الكترونيكي تخصصي شده و بلوغ ‌يافته‌ي وبلاگها هستند، اين مطلب درست نيست كه پيشرفت و تكامل نشريات الكترونيكي بر اين است كه نسخه چاپي از آنها ارائه شود، زيرا همه‌ي نشريات چاپي دنيا به سوي الكترونيكي شدن پيش مي‌روند چون در اين عرصه قابليت‌هاي بيشتري وجود دارد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




افشار گفت: نگاه حرفه‌اي به سايبر فقط در صورت وجود امكانات مالي تحقق‌پذير است

روزي كه NGOها به خودكفايي دست يابند، نشريات الكترونيك هم به خودكفايي مي‌رسند

مدير نشريه الكترونيكي “شرقيان” در پايان افزود: زيربناي قوي مالي باعث مي‌شود نويسندگان حرفه‌اي به سمت نوشتن مطلب در نشريات الكترونيكي سوق پيدا ‌كنند و به اين ترتيب نشريات الكترونيكي مي‌تواند به عنوان يك رسانه جدي مطرح شونند. روزي كهNGOها به خودكفايي دست يابند نشريات الكترونيك هم خودكفايي مي‌شوند.





















Copyright: gooya.com 2016