سه شنبه 23 فروردین 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظرفيت درايو كامپيوترهاى شخصى به ۵۰۰ گيگابايت مى رسد، شرق

سازندگان درايوها به تكنولوژى جديدى در ثبت و ذخيره سازى اطلاعات روى آورده اند، كه باعث شده است تا ظرفيت درايو به ميزان بسيار بالايى صعود كند.درايو Deskstar 7K500 جديد هيتاچى، نخستين درايوى است كه به ۵۰۰ گيگابايت ظرفيت رسيده است و يكى از اولين درايوهايى است كه از برنامه جانبى سريع و جديد SATA II استفاده مى كند.تلاش براى رسيدن به ظرفيت هاى بالاتر ادامه مى يابد تا بتواند به بخش بزرگى از نياز رو به رشد براى ذخيره كردن موزيك و تصاوير ويديويى در كامپيوترهاى شخصى و دستگاه هاى الكترونيكى مصرف كنندگان پاسخ دهد. در مواجهه با اين نياز، كمپانى هاى فروش قطعات جانبى كامپيوتر و درايوهاى ذخيره اطلاعات، به تكنولوژى هاى جديدى در ذخيره سازى اطلاعات روى آورده اند. نخستين تكنيك، ذخيره سازى عمودى است كه امسال توسط شركت توشيبا آغاز به كار خواهد كرد.
• نقطه اوج
درايو ۵۰۰ گيگابايتى هيتاچى، در دو نسخه قابل دسترس است: نسخه اول درايوى ۵۰۰ دلارى است كه داراى يك بافر هشت مگابايتى است و مدل دوم يك درايو ۵۲۰ دلارى است با يك بافر ۱۶ مگابايتى كه از تكنيك سريع ترى براى ذخيره استفاده مى كند.
تست كردن دستگاه ها در زمان فشرده مقدور نيست، اما بارگيرى و انتقال اين نسخه ها بايد در ربع دوم امسال انجام گيرد. هيتاچى تخمين زده است كه درايوهاى ۵۰۰ گيگابايتى پنج ديسكتى قادر خواهند بود در حدود پنجاه و شش ساعت از HDTV را بسته به ميزان فشردگى آن ذخيره كنند.
درايوهايى كه از ذخيره سازى طولى استفاده مى كنند، اطلاعات را در دايره هاى هم محور يادداشت مى كنند و از ذرات مغناطيسى به طور افقى بر روى ديسك استفاده مى كنند. كمپانى هاى فروش درايوهاى سخت ممكن است به واسطه ذخيره سازى طولى، بتوانند تا ۲۵۰ گيگابايت را در هر ديسك درون درايو سخت فشرده كنند (درايوهاى رايج قابليت گنجايش از ۱۰۰ گيگا بايت تا ۱۳۳ گيگابايت بر روى هر ديسك درون درايو سخت را دارا هستند). ظرفيت درايوها تا حدود يك تريليون بايت تا سال ۲۰۰۶ افزايش خواهند يافت، پيش از آنكه با مشكلات تكنولوژيكى در حفظ و پايدارى اطلاعات برخورد كنند.
براى عبور كردن از اين مشكلات، سازندگان درايوها به سمت ذخيره سازى عمودى حركت مى كنند كه ذرات را به صورت عمودى مغناطيسى مى كند. جان باترس مدير تحقيق بر روى درايوهاى سخت در شركت تحقيقاتى IDC پيش بينى كرده است كه اين قبيل درايوها زمانى در سال ۲۰۰۷ ظاهر خواهند شد و كاربران نيازى به يك مادربرد جديد يا يك كارت الكتريكى جديد براى استفاده از اين درايوها نخواهند داشت.توشيبا در اواخر امسال توليد عمده اولين درايوهاى ذخيره سازى عمودى را آغاز خواهد كرد اما فعلاً تكنولوژى جديد براى اندازه IPod تنظيم شده است و نه كامپيوترهاى شخصى.
اين كمپانى برنامه ريزى كرده است تا فعلاً دو نوع درايو ذخيره سازى عمودى ارائه دهد: يك مدل ۴۰ گيگابايتى با تنها پنج ميليمتر قطر (مدل هاى متداول هشت ميليمتر قطر دارند) و يك مدل ۸۰ گيگابايتى كه مى تواند بزرگ ترين ظرفيت درايوهاى سخت ۸/۱ اينچى تا امروز باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




• تكنولوژى درايو جديد
سازندگان درايو سخت با مواجهه با محدوديت هاى ظرفيت در تكنولوژى ذخيره سازى طولى متداول، به ذخيره سازى عمودى روى آوردند تا ظرفيت هاى بالاترى را فراهم كنند.در ذخيره سازى متداول (طولى) هر بيت از اطلاعات توسط مجموعه اى از ذرات مغناطيسى نمايش داده مى شود، با قطب هاى شمالى و جنوبى آنها كه به يك سمت متمايل مى شوند. در ذخيره سازى طولى، قطب هاى شمالى و جنوبى ذرات، به ترتيب، موازى و همسو بر سطح ديسكت در يك حلقه اطراف مركز آن قرار مى گيرند. محدوده هاى دفع مغناطيسى كه به دقت اين بيت ها را بسته بندى مى كنند هنوز مى توانند درستى و تماميت اطلاعات را حفظ كنند.اما در ذخيره سازى عمودى قطب ها به ترتيب و به صورت عمودى بر روى سطح ديسك قرار مى گيرند كه موجب مى شود تعداد بيت هاى بيشترى بر روى ديسك قرار بگيرند و مشكل اختلال در سيگنال هاى مغناطيسى را كاهش مى دهد.
• در افق آينده
متخصصان صنعت تخمين مى زنند كه ذخيره سازى عمودى تا حدود سال ۲۰۱۰ به نهايت كار خود نخواهد رسيد. حتى پيشرفته ترين تكنولوژى ذخيره اطلاعات هم بايد براى تحت كنترل گرفتن و مسلط شدن بر آن آماده شود، مانند ذخيره سازى مغناطيسى گرمايى كه از ليزر براى گرم كردن ذرات بسيار كوچك استفاده مى كند.





















Copyright: gooya.com 2016