دوشنبه 16 خرداد 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چهار‌ گام مهم در وبلاگ‌نويسي، ايسنا

* گام اول را صحيح و سنجيده برداريد تا به بن‌بست نرسيد
* اگر هدفتان پيوستن به جمع وبلاگ‌نويسان حرفه‌يي است، نام شايسته انتخاب كنيد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها


گام اول در وبلاگ نويسي يك شروع صحيح و تعيين هدفي مشخص در تمام جنبه‌ها و موقعيت‌هاي زندگي است. مهم‌ترين عامل موضوع هدفمند بودن است؛ سعي كنيد احساسي و شعاري وارد عرصه وبلاگ نويسي نشويد.

به گزارش خبرنگار سرويس «نگاهي به وبلاگ‌ها»ي ايسنا، بلاگر http://www.rahkar.persianblog.com/ در اين‌باره نوشته است: با تفكر و تدبير توانايي‌هاي خود را بسنجيد و براي خود مشخص كنيد كه در چه راهي و تا كجا پيش مي‌رويد؛ تا چه مدت زماني قدرت بازدهي خواهيد داشت؟ سطح معلومات شما در چه سطحي است و تا كجا جوابگوي مخاطبان شما خواهد بود.

نكته مهمي كه هميشه وبلاگ‌نويس‌هاي غيرحرفه‌اي آن را فراموش مي‌كنند و يا اصلا به آن واقف نيستند اين است كه زمان رسيدگي به امور وبلاگشان را مشخص نمي‌كنند.

به همين خاطر است كه بين زمان‌هاي به روزرساني و تاريخ مطالب آن بي‌نظمي و تفاوت فاحشي ديده مي‌شود.

يقينا چنين بي‌نظمي‌هايي به تعطيلي زودهنگام وبلاگ‌ها مي‌انجامد. چنين وبلاگ‌هايي «وبلاگ‌هاي مرده» محسوب مي شوند.

سعي كنيد لقمه اندازه دهانتان برداريد تا هم وبلاگ خوبي به نمايش بگذاريد و هم در زندگي شخصيتان دچار اختلال نشويد.

توصيه من به شما اين است كه اگر مشغله كاري زيادي داريد سعي كنيد حداقل يك روز در هفته به كار خود اختصاص بدهيد. يك روز در هفته مثلا جمعه‌ها كه اوقات فراغت بيشتري داريد را براي به روزرساني وبلاگتان و تهيه مطالب درخور و شايسته اختصاص دهيد.

سعي كنيد گام اول را صحيح و سنجيده برداريد تا بتوانيد تا انتها به درستي پيش برويد و هرگز به بن‌بست نرسيد.

موضوعي را كه واقعا به آن علاقه داريد را انتخاب كنيد. بدين ترتيب وبلاگ نويسي شما را از لحاظ روحي ارضاء مي كند و در نتيجه شما هم در كاري كه به آن علاقه داريد موفق خواهيد شد و مخاطبان شما درمي‌يابند كه وبلاگ شما مكان مناسبي براي تدابل اطلاعات و انديشه‌هاست.

اين موضوع را فراموش نكنيد كه دنياي بزرگيست و انسان‌هايي متفاوت. البته اينترنت هم به اندازه كافي گسترده شده، پس هركسي در اين دنياي مجازي به دنبال علايق خود مي‌گردد و شما مطمئن باشيد كساني هستند كه در ديدگاه‌ها، انديشه‌ها و معلومات هم سطح و مانند شما هستند. پس باجديت و تلاش در راهي كه بدان وارد شده‌ايد گام برداريد.

در انتخاب نام و عنوان وبلاگتان بيشتر دقت كنيد و اگر هدفتان پيوستن به جمع وبلاگ نويسان حرفه‌اي است بايد نام و عنواني شايسته و متناسب با انديشه‌هاي خود انتخاب كنيد.

آدرس وبلاگتان نبايد كوتاه باشد و حداكثر از هشت حرف تجاوز نكند. آدرسي كه انتخاب مي‌كنيد بايد به شكلي باشد كه در ياد مخاطب بماند و آن‌چنان آسان باشد كه مخاطب حروف آن را فراموش نكند و يا به هنگام ورود دچار مشكل و اشتباه نشود.

هنگامي كه وبلاگتان را افتتاح مي‌كنيد، اهدافتان را در آن بنويسيد و بعد از اينها هم مي‌توانيد اهداف وبلاگ و اهداف آتي و آنچه براي بعد درنظر داريد را با علامت و حالتي مشخص به مخاطبين خود اعلام كنيد.

هميشه سعي كنيد به گونه‌اي كار كنيد كه مخاطب به شما اطمينان كند.

در وبلاگ هايي كه بيشتر جنبه تخصصي دارند به گونه‌اي پيش برويد كه بالاتر از سطح مخاطب جلوه كنيد.

همان طور كه در كلاس درس معلم از دانش آموزان بالاتر است شماهم سعي كنيد يك پله از مخاطبين خود سرتر و بالاتر باشيد.

با حوصله پيش برويد و با شتاب كار نكنيد. آرام و مطمئن قدم برداريد تا بتوانيد براي هميشه استوار باشيد.

براي آغاز وبلاگ نويسي سعي كنيد از سيستم «پرشين بلاگ» استفاده كنيد. چراكه هم كاملا فارسي است و هم كار كردن با آن بسيار آسان است.

دوستاني كه براي اولين بار مي‌خواهند وبلاگ‌نويسي كنند به نكات زير توجه كنند:

‌١- وارد سايت پرشين بلاگ شويد.

‌٢-به قسمت عضويت در سايت برويد.

‌٣- فرمي كه به شما ارائه مي‌شود را به دقت پر كنيد.

‌٤- شناسه كاربري همان نام و آدرس وبلاگ شماست. همان طور كه شناسه كاربري وبلاگ ما راهكار است (به زبان انگليسي يا همان پينگيليشي)

‌٥- عنوان وبلاگ كه در پايين آمده است را به زبان فارسي وارد كنيد (مثلا بنويسيد انديشه‌هاي يك متفكر)

‌٦- پس از تكميل فرم به قسمت ورود به سايت برويد. شناسه كاربري و پسوردتان را وارد كنيد.

‌٧ صفحه‌اي به شما نمايش داده مي‌شود با عنوان مديريت يادداشت و پيام.

‌٨- عنوان و متن مطلبتان را در فرمي كه روبرويتان است وارد كنيد (لازم نيست كه مطالبتان را هنگام اتصال به سيستم بنويسيد. شما مي‌توانيد پيش از اتصال به اينترنت مطالبتان را تايپ كرده و سپس آنها را كپي و پيست نماييد)

‌٩- گزينه فرستادن يادداشت را بزنيد. به شما توصيه مي‌كنم از گزينه‌ي كناري آن استفاده نكنيد.

‌١٠- سپس در ستون سمت راست سايت گزينه (بازسازي وبلاگ را بزنيد)

‌١١- حجم وبلاگتان به شما نمايش داده مي شود.

‌١٢- شما بدون اينكه گزينه‌ي بازسازي وبلاگ را بزنيد نمي‌توانيد مطالبتان را وارد وبلاگتان كنيد و يادداشت‌هاي شما در قسمت مديريت يادداشت‌ها و پيام‌ها مي ماند.

گام دوم؛

گام دوم در وبلاگ‌نويسي شناخت از «ويژگي‌ها- قابليت‌ها و محدوديت‌هاي وبلاگ است»

در موقعيت كنوني كه جهان وبلاگ را به عنوان يكي از بهترين وسايل ارتباطي پذيرفته است و در چنين شرايطي كه وبلاگ‌نويسي جايگاه مهمي در توليد اطلاعات در اينترنت دارد روز به روز بر امكانات فني سرويس‌دهندگان وبلاگ‌ها افزوده مي‌گردد.

رشد خدمات رايگان براي وبلاگ‌نويسان و ارائه رايگان ابزارها و برنامه‌هاي موردنياز وبلاگ‌نويسان توانسته زمينه‌ساز پيشرفت‌هاي خوبي باشد. از جمله سيستم‌هاي نظرسنجي، سيستم‌هاي آرشيو مطالب، سيستم‌هاي شمارنده تعداد بازديدكنندگان و هم‌چنين فرم‌هاي ارسال اطلاعات بازديدكنندگان براي مدير وبلاگ و ساير اين ابزارها كه هر روز بر تعداد و قابليت‌هاي آنها افزوده مي‌گردد.

در حال حاضر محدوديت‌هايي براي وبلاگ نويس‌ها وجود دارد كه البته اين محدوديت‌ها مربوط به وبلاگ‌نويس‌ها نيست و شامل حال وب مستر‌ها هم مي‌شود.

وبلاگ‌ها در حال حاضر قدرت مانور زيادي دارند و در حال حاضر به خاطر عدم هماهنگي بين وبلاگ‌نويس‌ها و گوناگوني سبك‌هاي آنها تمامي قابليت‌هاي اين سيستم بر همگان آشكار نشده. نه تنها در كشور ما بلكه در كشور‌هاي ديگر هم چنين است؛ البته در هر كشوري عده‌اي وبلاگ‌نويس قدرتمند هم هستند كه مي‌توانند با تحركات خود جهان را آگاه كنند. مثل كاري كه وبلاگ نويس‌هاي ايراني در مقابل نام جعلي خليج عربي از خود نشان دادند.

شايد كمتر شما از اين موضوع آگاه باشيد كه در برخي موارد مانند جنگ‌ها، درگيري‌ها و موضوعات حساس و مهم برخي از وبلاگ‌ها ارائه دهنده جديدترين و دقيق‌ترين اطلاعات باشند. گاهي خبرهاي آنها و گاهي عكس‌هاي خبري آنها توجه تمام رسانه‌هاي جهان را به خود جلب مي كند.

در شرايطي كه كشور ما تحت فشارهاي سياسي و ساير تحريم‌ها و فشارهاي بين‌المللي است، ضرورت دارد براي تقويت توان مقابله خود با اصولي كه بتوانند ما را در دفاع متقابل ياري كنند آشنا بشويم.

اين اصول مختص به هيچ نوع و گروهي از وبلاگ‌ها و وبلاگ نويس‌ها نيست. اين اصول بايد براي تمامي وبلاگ‌نويس‌ها الگويي از پيش تعيين شده باشند تا در مواقع لازم و مقتضي به سرعت به كار بسته شوند.

از لحاظ فني وبلاگ‌ها به نوعي هستند كه اگر حجم زيادي داشته باشند (استفاده بيش از اندازه از عكس و تصاوير در قالب و.. همچنين آرشيو نكردن و قرار دادن مطالب طولاني و فراوان) در مقايسه با وب سايت مشابه و هم‌حجم بسيار ديرتر بارگزاري مي شود و بازديدكنندگان شما بيش از حد از اين موضوع رنج خواهند برد و اين موضوع ممكن است موجب انصراف آنها از بازديد شود.

پس هميشه سعي كنيد وبلاگتان داراي حجم معقولي باشد و بهتر است در حداكثر حجم بيش از ‌١٠٠ كيلوبايت نباشد.

موضوع بعدي اين است كه وبلاگ تنها يك صفحه در اختيار شما قرار مي‌دهد و شما بايد به شكلي وبلاگ را اداره و مطالب را گزينش كنيد تا بتوانيد تمام توان خود را در همان يك صفحه به نمايش بگذاريد.

فراموش نكنيد كه سيستم آرشيو وبلاگ نيز يار و ياور شما خواهد بود و شما با لينك دادن و بوك مارك كردن مطالب خود مي‌توانيد اين محدوديت وبلاگتان را به شكلي اصولي و منطقي حل نماييد. البته اين نكته را اضافه كنم كه اگر قرار بود وبلاگ‌ها چندصفحه باشند ديگر وبلاگ، وبلاگ نمي‌شد. اين محدوديت در وبلاگ به هيچ وجه عامل زجرآورنده‌اي نيست. بلكه امتياز خوبي است تا شما تمام توان خود را به يكباره به نمايش بگذاريد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




براي اينكه بتوانيد صفحه‌ي خود را به نحو شايسته عرضه كنيد؛ مطالبي به صورت دقيق براي شما ارائه خواهد شد.

اين نكته را بگويم كه منظور ما از «ارائه سبك نوين وبلاگ نويسي» تنها اين نيست كه چنين تذكراتي را به شما ارائه كنيم. بلكه هدف ما ترسيم شيوه مشخصي براي ارائه صفحه خانگي (وبلاگ) شماست.

دستورالعمل‌هايي كه ما ارائه خواهيم كرد كاملا به همراه آموزش تصويري و ارائه نمونه‌هاي مرتبط است.

يكي از قابليت‌هاي بسيار مهم وبلاگ‌ها اين است كه مخاطب احساس نزديكي بيشتري با نويسنده خواهد داشت و مي تواند به راحتي نظرات، پيشنهادات و سوالات خود را با وبلاگ نويس درميان بگذارد.

سهولت ارتباط و اظهارنظر در وبلاگ‌ها سبب برقراري روابط دوستانه وبلاگ‌نويس‌ها با يكديگر و با مخاطبانشان مي‌شود....





















Copyright: gooya.com 2016