پنجشنبه 16 تیر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استفاده از پالس‌هاي ليزر براي فعال كردن رايانه‌هاي كوانتومي، ايرنا

لندن،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۱۶‬
علمي. جامعه‌اطلاعاتي. رايانه. ليزر.

يك گروه از محققان ژاپني و انگليسي رايانه‌اي را طراحي كرده‌اند كه مي‌تواند با كمك پرتوهاي ليزر و فوتون‌هاي نور، شمار زيادي محاسبات را انجام دهد.

"بيل مونرو" و "تيم اسپيلر" از آزمايشگاه "هيولت پاكارد" در بريستول در انگلستان با همكاري "كي نموتو" از موسسه ملي "انفورماتيكس" در توكيو نوعي رايانه كوانتومي را طراحي كرده‌اند كه در آن با استفاده از پرتوهاي پر قدرت ليزر، از يك تك فوتون نور براي پردازش اطلاعات كوانتومي كه به اصطلاح "كيوبيت" (‪ (qubit‬ناميده مي‌شود بهره گرفته مي‌شود.

رايانه‌هاي كوانتومي رايانه‌هايي هستند كه در آنها از خواص شگفت‌انگيز جهان ذرات بسيار ريز براي پردازش شمار زيادي اطلاعات به طور هم زمان استفاده به عمل مي‌آيد.

طرحهاي متعددي از طرف محققان مختلف براي ساخت اين گونه رايانه‌ها پيشنهاد شده است و برخي گروههاي پژوهشي موفق شده‌اند نمونه‌هاي كوچكي از اين رايانه‌ها را توليد كنند.

رايج‌ترين روش ساخت اين نوع رايانه‌ها استفاده از ميدان‌هاي
الكترومغناطيسي براي كنترل ذرات باردار اتمي است. در مقابل، طرحهايي كه در گذشته براي استفاده از ذرات فوتون به جاي اتمهاي باردار ارايه شده بود، اين اشكال را داشت كه دستگاههاي پيشنهادي بسيار ناپايدار هستند.

محققاني كه طرح تازه را ارايه كرده‌اند مدعي هستند رايانه آنها از پايداري و قدرت زياد برخوردار است و مي‌توان ابعاد آن را توسعه داد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اين دستگاه از پرتو ليزر به عنوان كانال و مجراي ارتباطي ميان اطلاعات نوري (فوتونها) استفاده مي‌شود.

اطلاعاتي كه به صورت كوانتومي در "كيوبيت ها" جاي دارد در پرتو ليزر با يكديگر تركيب مي‌شوند و آنگاه با كمك يك پرتو اندازه‌گيري كننده مورد پردازش قرار مي‌گيرند.

در اين شيوه با توجه به آنكه پرتوهاي ليزر را به راحتي و بهتر از تك فوتون‌ها مي‌توان كنترل كرد، كار پردازش اطلاعات كوانتومي به مراتب سهلتر مي‌شود.

به اعتقاد اين محققان كه نتايج بررسيهاي خود را در نشريه علمي "‪ "New Journal of Physics‬به چاپ رسانده‌اند از اين طرح مي‌توان براي ساخت يك بخش اصلي رايانه موسوم به "دروازه‌هاي منطقي" (‪ (logic gates‬استفاده كرد.

دروازه‌هاي منطقي مدارهاي الكترونيكي هستند كه با استفاده از آنها مي‌توان اطلاعاتي را كه در قالب فوتون‌هاي نور يا ذرات باردار ارايه مي‌شوند به صورت هاي مختلف تركيب كرد و اطلاعات تازه بوجود آورد.





















Copyright: gooya.com 2016