شنبه 18 تیر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تغيير رفتارهاي اينترنتي كاربران، كاربران كامپيوتر محتاط تر شده اند، همشهري

گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: نگراني كاربران اينترنت در مورد به سرقت رفتن اطلاعات محرمانه موجود در كامپيوترها باعث تغيير عادت هاي آنلاين مردم شده است. به عبارتي ديگر كاربران كمتر به سايت هاي مشكوك مراجعه مي كنند، از ورود به شبكه هاي فايل هاي اشتراكي پرهيز مي نمايند و حتي برخي از آنان نرم افزار اينترنتي كامپيوتر خود را تغيير مي دهند.
علاوه براين، بسياري از كاربران تا زماني كه از محتويات فايل پيوست يك نامه الكترونيكي مطلع نشوند از باز كردن آن پرهيز مي كنند در حالي كه قبلاً كاربران بدون تأمل به سير در اينترنت مي پرداختند.
به عنوان مثال يك مهندس كامپيوتر كه دوبار مورد هجوم هكرها قرار گرفت هم اكنون دولايه فايروال در كامپيوتر خود نصب كرده و هنگامي كه از كامپيوتر استفاده نمي كند، خط اينترنت پرسرعت خود را قطع مي كند.او همچنين فرزندان خود را از ورود به سايت هاي بازي منع كرده است. براساس آخرين آمار منتشر شده، ۴۸ درصد از كاربران اينترنت بزرگسال در آمريكا از مراجعه به سايت هايي كه احتمال برنامه هاي مشكوك در آنها وجود دارد خودداري مي كنند. همچنين ۲۵ درصد آنان وارد شبكه فايل هاي شراكتي نمي شوند و ۱۸درصد نيز به جاي استفاده از نرم افزار IE به نرم افزار فايرفاكس روي مي آورده اند.
اما از همه جالب تر اين كه ۸۱ درصد مردم با دقت بيشتري به بازكردن فايل هاي پيوست نامه هاي الكترونيكي مي پردازند، چون اغلب ويروس ها از طريق اين نوع فايل ها منتشر مي شود.به عبارتي ديگر، در مجموع ۹۱ درصد كاربران اينترنت، عادت هاي آنلاين خود را به نوعي تغيير داده اند و محتاط تر شده اند.
اما با وجود محتاط شدن كاربران، هنوز هم بسياري از آنان به ترميم و پاكسازي كامپيوتر خود از وجود برنامه هاي ويروسي اقدام نكرده اند به همين دليل كامپيوتر هاي آنان بسيار كند كار مي كند.
۲۰ درصد كاربران كه مورد حمله هكرها قرار مي گيرند اقدام به پاكسازي كامپيوتر خود نمي كنند و ۲۹ درصد نيز پس از يك ماه اين كار را انجام مي دهند.
همچنين از هر ۵ نفر، ۲ نفر شخصاً اقدام به پاكسازي كامپيوتر خود مي كند و بقيه از بستگان خود و يا افراد حرفه اي كمك مي گيرند. در ۲۰ درصد موارد هم امكان پاكسازي كامپيوتر وجود ندارد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




از سوي ديگر ۴۳ درصد كاربران حداقل يكبار با برنامه هاي ناخواسته در كامپيوتر خود مواجه شده اند كه ورود به سايت هاي بازي و يا استفاده از خطوط پرسرعت امكان آلوده شدن كامپيوتر را به اين برنامه ها افزايش مي دهد.
شايد بزرگترين مشكلي كه كاربران را تهديد مي كند، سستي آنان در خواندن اطلاعات كامل فايل هاي مشكوك باشد. اين فايل ها ابتدا شرايط استفاده از آن را براي كاربر بيان مي كند و تا زماني كه كاربر روي گزينه «من موافقم» را كليك نكند، آن فايل باز نخواهد شد.
اما بسياري از كاربران حوصله خواندن شرايط فايل را ندارند و بلافاصله گزينه مورد نظر را كليك مي كنند به همين دليل كامپيوتر شان، ويروسي مي شود.





















Copyright: gooya.com 2016