یکشنبه 17 مهر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اختلا‌ف بر سر طرح ساماندهي كارت هاي اينترنتي‌، كاربران سرگردان ميان دو هولوگرام‌، مرجان رباني، دنيای اقتصاد

طرح ساماندهي كارت‌هاي اينترنت و تلفن از دو سال پيش توسط كارشناسان كميته اينترنت انجمن شركت‌هاي انفورماتيك مورد بررسي قرار گرفت و در سال‌جاري با ارائه برچسب هولوگرام به شركت‌هاي ISP كيفيت خدمات آنها توسط اين انجمن تضمين مي‌شود.

اين در حالي است كه در تير ماه سال‌جاري نيز با مصوبه دفتر امور اجرايي فناوري اطلاعات وزارت ICT طرح ديگري با نام ساماندهي و ارائه برچسب تضمين كيفيت با مشاوره و اجراي انجمن شبكه‌هاي اينترنتي(ISP) ها آغاز شده است. در اين ميان مصرف‌كنندگان و كاربران اينترنت به علت نامشخص بودن تفاوت ميان اين دو برچسب دچار سردرگمي در خريد شده‌اند و از سويي نيز اتحاديه توزيع‌كنندگان جرايد فقط به كيوسك‌هاي فروش خود اجازه فروش كارت‌هاي داراي هولوگرام انجمن شركت‌هاي انفورماتيك را داده است.

عليرضا علمي، دبير انجمن شبكه‌هاي اينترنتيISP ها در گفت‌وگو با خبرنگار ما در اين زمينه مي‌گويد: انجمن شركت‌هاي اينترنتي بر اساس مصوبه وزارت ICT كه متولي فناوري اطلاعات در كشور است اين طرح را به اجرا درآورده و براي حفظ متون مصرف‌كنندگان و جمع‌آوري كارت‌هاي متفرقه و بدون كيفيت از بازار اقدام به ارائه برچسب هولوگرام به اعضاي صنف خود كرده است.

وي با اشاره به اين كه اين انجمن با اعضاي صنف خود ارتباط مستقيمي دارد، گفت: انجمنISP ها طبق نظر وزارت ICT و با توجه به اختيارات قانوني خود اقدام به اجراي ايده طرح كرده است و كارت‌هاي داراي هولوگرام اين انجمن در بازار كشور نمايانگر كيفيت و خدمات مناسب شركت‌هاي اينترنتي است.

وي افزود: اين طرح هم اكنون در تهران و 8شهرستان از كشور در حال اجرا است و انجمن براي تامين هزينه‌هاي اين طرح 30ميليون تومان اعتبار از وزارتخانه دريافت خواهد كرد.

وي معتقد است اگر اتحاديه فروشندگان و توزيع‌كنندگان جرايد از فروش كارت‌هاي تائيد شده توسط اين انجمن خودداري نمايد به دليل نداشتن اختيارات قانوني اين انجمن از آنها شكايت مي‌كند.

وي افزود: اين اتحاديه نمي‌تواند در مسايل مربوط به ساماندهي بازار اينترنت و مسايل مرتبط با IT دخالت كند زيرا متولي IT در كشور مشخص است و طبق قانون نيز اختيار چنين رفتاري را ندارد.

علمي در ادامه گفت: اتحاديه فروشندگان جرايد تنها مي‌تواند به مشتريان و مصرف‌كنندگان در خصوص خريد كارت‌ها و نوع آنها پيشنهاد ارائه دهد اما از فروش كارت‌هاي داراي هولوگرام انجمنISP ها نمي‌تواند جلوگيري كند.

در همين زمينه خداورديان دبير كميته اينترنت انجمن شركت‌هاي انفورماتيك نيز به خبرنگار ما گفت: به دليل شكايات مختلف مردم از توليدكنندگان كارت‌هاي اينترنت و وجود كارت‌هاي تقلبي و دچار مشكل در بازار انجمن شركت‌هاي انفورماتيك در جهت حمايت از حقوق مصرف‌كننده طرح ساماندهي كارت‌ها را آغاز كرد و با تشكيل زيرگروه كاري طرح ساماندهي دستورالعمل و آيين‌نامه اجرايي اين طرح را در كميته اينترنت به تصويب رساند.

وي افزود: پس از برپايي سمينار شركت‌هاي ISP با اين طرح با ارايه برچسب هولوگرام به شركت‌‌هايي كه داراي حداقل استاندارد كيفيت باشند خدمات اينترنتISP ها براي مصرف‌كننده توسط انجمن شركت‌هاي انفورماتيك تضمين مي‌شود.

خداورديان در خصوص هولوگرام انجمنISP ها اظهار داشت: شركت‌ها ازطرف هيچ مرجعي مكلف نشده‌اند كه صرفا از يك انجمن تاييديه كيفيت را دريافت كنند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا انجمن در ارايه نشدن كارت‌هاي داراي هولوگرام انجمنISP ها در كيوسك‌ها دخالت دارد يا خير گفت: انجمن شركت‌هاي انفورماتيك در راستاي اجراي طرح ساماندهي به دليل استقبال اتحاديه توزيع‌كنندگان جرايد موافقت كرد تا در 1300كيوسك مطبوعاتي فقط كارت‌هاي داراي هولوگرام به فروش رسد و از فروش كارت‌هاي تقلبي و بدون كيفيت در اين كيوسك‌ها توسط اتحاديه جلوگيري شود.

خداورديان افزود: هم‌اكنون اتحاديه اين اختيار را دارد كه با هر NGO ديگري مانند انجمنISP ها وارد مذاكره شود و اين انجمن هيچ مشكلي با اجراي طرح ساماندهي كارت‌هاي اينترنت در انجمنISP ها ندارد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي در پايان گفت: هدف از اجراي اين طرح فرهنگ‌سازي و حفظ حقوق كاربران و شركت‌هاي ISP است و انجمن‌هاي خصوصي مي‌توانند در اين زمينه تحت اختيارات خود عمل كنند.

با توجه به اينكه سازمان نظام صنفي رايانه‌اي در كشور تشكيل شده است و طبق گفته مسوولان اين سازمان مبني بر اينكه هر گونه فعاليت صنفي بايد مورد تاييد اين سازمان باشد تلاش‌هاي خبرنگار ما براي ارتباط با رييس و نايب رييس اين سازمان به منظور دريافت نظرات آنها بي‌نتيجه ماند.





















Copyright: gooya.com 2016