دوشنبه 18 مهر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشي از وضعيت بازارهاي كامپيوتر در جهان‌، دنيای اقتصاد

اروپا، ويترين ايده آل‌

انتظار مي‌رود بازار كامپيوترهاي شخصي در كشورهاي آسيايي به جز ژاپن به رشد 8/14درصدي با درآمد 40ميليون دلار در بخش صادرات برسد.

شايد عجيب به نظر برسد اما حالا تنها چهار سال است كه صنعت توليد و واردات قطعات كامپيوتر در قاره آفريقا راه‌اندازي شده است.

ندا لهردي- اغلب اوقات همه چيز آنطور كه پيش‌بيني مي‌كنيم يا شايد هم طبق خواسته‌ها پيش نمي‌رود. اين اتفاق به هر دليل هم كه رخ دهد ديگر به عنوان يك امر ماوراي طبيعي پذيرفته و به شكل يك عادت درآمده است. شايد به همين علت هم باشد كه ديگر خبرهاي عجيب آنقدرها كه بايد غريب و دور از ذهن به نظر نمي‌رسند. بنابراين حالا ديگر شنيدن اينكه بازار كامپيوترهاي شخصي در اروپا خيلي داغ‌تر از آمريكا است، چندان هم نبايد غيرمنتظره باشد.

تحليلگران بازار به طور كلي پيش‌بيني كرده‌اند كه رشد درآمد حاصل از فروش كامپيوترهاي شخصي در بازار اروپا تا سال 2006 به پنج تا شش درصد خواهد رسيد.

براساس نظر اين كارشناسان اين رشد با شكستن قيمت‌هاي توليدكنندگان براي رقابت بيشتر، حتي ممكن است بالاتر هم برود.

اروپا، يك بازار ايده‌آل‌

در حقيقت كشورهاي اروپايي براي هر دوي فروشندگان و كاربران يك بازار ايده‌آل به حساب مي‌آيند كه علت عمده اين موضوع هم به خاطر گسترش روز به روز استفاده از اينترنت در اين منطقه است. البته فاكتورهاي ديگري مانند قيمت‌هاي منطقي فروشندگان و سياست‌هاي دولت اين كشورها هم روي تامين تقاضاي مصرف‌كنندگان اين بازار تاثير زيادي داشته‌اند.

با اين حال به عقيده <آتوال> كه يكي از تحليلگران بازار كامپيوتر در اروپا است، اين رشد براي درآمد بازار اروپا به دليل مواجه شدن شركت‌ها و توليدكنندگان با فشار قيمت‌هاي رقابتي تا سال 2009 حتي به 2درصد بيشتر هم مي‌رسد.

موسسه تحقيقات و آمار IDC هم اين نظر را تصديق كرده است. براساس گزارشات اين موسسه 15درصد از سهم صادرات دريايي كامپيوترهاي شخصي در سال 2005 متعلق به كشورهاي اروپايي بوده است. سهمي كه بازار كامپيوتر اروپا را به رتبه دوم جهان رسانده خيلي بيشتر از سهم 8/7درصدي غيرمنتظره بازار آمريكاست.

به عنوان نمونه، در انگلستان قيمت متوسط فروش هر لپ تاپ در حدود 709دلار است. قيمتي متوسط كه با توجه به افزايش ميزان تقاضاي كاربران، به راحتي مي‌تواند آنها را به خريدن اين دستگاه‌ها تشويق كند.

اين در حالي است كه كارشناسان معتقدند اوضاع قيمت‌ها در اين بازار ممكن است تغيير كند.

اين روزها ديگر اكثر خانواده‌هاي اروپايي جذب خريد كامپيوترهاي شخصي شده‌اند تا جايي كه اين موضوع باعث شده ميزان نفوذ اينترنت در اين كشورها نسبت به گذشته چند برابر شود. حالا ديگر كامپيوترهاي مدل قديمي در خانه‌ها تنها نقش يك اسباب بازي را براي بچه‌ها بازي مي‌كنند.

در اين ميان مثل اينكه فرانسه از همه جلوتر است.

دليل اين اتفاق هم رشد سريع بازار كامپيوتر اين كشور است. رشدي كه علاوه بر گسترش ميزان نفود اينترنت در اين كشور، به استراتژي‌هاي زنجيره‌اي دولت آن براي توليد قطعات ارزان‌تر و البته اختصاص كمك هزينه براي خريد كامپيوترهاي شخصي هم وابسته بوده است.

كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند كه رشد بازار فرانسه از حالا تا همين زمان در سال 2006به 20درصد مي‌رسد. در حالي كه اين مقدار براي انگلستان تنها در حدود 8 تا 9 درصد خواهد بود.

ايتاليا، پرتغال و اسپانيا اما تنها توانسته‌اند بازار كامپيوترهاي قابل حمل خود را گسترش دهند. رشد صادرات اين كامپيوترها در اين كشورها در حدود 35درصد خواهد بود. مقداري كه براي كشورهاي اروپايي ديگر به 25درصد مي‌رسد.

شايد همين دليل بتواند بازار ايتاليا، پرتغال و اسپانيا را در سطح دنيا منحصر به فرد جلوه دهد. فرصتي كه به راحتي مي‌تواند نظر سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي بزرگ را به خودش جلب كند.

با تمام اينها جالب است كه باز هم كارشناسان اروپايي معتقدند بازار كامپيوترهاي شخصي در اروپا هنوز براي رشد جا دارد و به اين علت بايد به طور جدي و موثر سياست‌هاي برنامه‌ريزي‌ شده و منسجم‌تري را براي فروش خود در نظر بگيرند.

بازار آسيا در انتظار روزهاي خوب‌

مثل اين كه در آسيا هم بازار كامپيوتر شرايط خوبي پيدا كرده است.به دنبال رشد خوب فصل گذشته انتظار مي‌رود بازار كامپيوترهاي شخصي در كشورهاي آسيايي به جز ژاپن به رشد 8/14درصدي با درآمد 40ميليون دلار در بخش صادرات برسد.

براساس گزارش موسسه IDC اين رشد در حال افزايش است و پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2006 ميزان درآمد حاصل از صادرات دريايي كامپيوترهاي شخصي در اين منطقه به 9/44ميليون دلار برسد.سال 2005 ، بازار آسيا براي نوت‌بوك‌ها هم با رشد 7/ 35درصدي همراه بوده كه اين مقدار براي دسك‌تاپ‌ها به 2/10درصد مي‌رسد.

در ميان اين كشورها چين و هند بيشترين رشد را در بازار كامپيوترهاي شخصي داشته‌اند تا جايي كه موسسه IDC آنها را به عنوان موتورهاي بزرگ رشد در بازار آسيا معرفي كرده‌اند.

چين اما به عنوان كشوري كه 7/45درصد از حجم صادرات كامپيوترهاي شخصي را در بازار آسيا به خودش اختصاص داده، نقش مهم‌تري را بر عهده دارد.

بعد از چين، بازار هند دومين بازار كامپيوتر منطقه است كه توانسته در سال 2005 رشدي در حدود 1/30درصد داشته و پيش‌بيني مي‌شود اين رشد در سال 2006 به 6/25درصد برسد.

اين در حالي است كه به عقيده برايان ما، مدير بخش تحقيقات سيستم‌هاي شخصي موسسه IDC در آسيا، در اين بين نبايد بازار نوظهور كشورهايي مانند پاكستان، سريلانكا و بنگلادش را ناديده گرفت.

او در اين رابطه مي‌گويد: اگر چه بازار اين كشورها هنوز به ثبات مناسبي نرسيده است، اما پيش‌بيني مي‌شود كه همين بازارها در آينده بتوانند فرصت‌هاي خوبي را براي سرمايه‌گذاري در منطقه ايجاد كنند.

كارشناسان اين موسسه معتقدند كه علاوه بر چين و هند، بازار كشورهايي مانند هنگ‌كنگ، كره و اندونزي هم با رشد تدريجي و البته منطقي كه در سال گذشته داشته‌اند، مي‌توانند در آينده نزديك به يك بازار بزرگ در منطقه تبديل شوند.

بازار نوظهور آفريقا و حجم بالاي واردات‌

اين در حالي است كه اوضاع در آفريقا كاملا متفاوت است.

شايد عجيب به نظر برسد اما حالا تنها چهار سال است كه صنعت توليد و واردات قطعات كامپيوتر در اين قاره راه‌اندازي شده است.

صنعتي كه به طور عمده در نيجريه كه بيشترين سهم بازار اين منطقه را در اختيار دارد، فعال شده است.با اين وجود هنوز بازار اين كشور آن طور كه بايد نتوانسته به رونق خوبي برسد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




لئو استن اكه، مدير عامل شركت CINOX TECHNOLOGIES نيجريه در اين مورد مي‌گويد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اين اتفاق به خاطر واردات بيش از اندازه تاخير خيلي زياد در صادرات ملي و البته عدم نظارت دقيق و درست دولت روي قيمت‌هاي ارائه شده توسط شركت‌هاي توليد و وارد كننده است.

موضوعي كه باعث شده حالا توليد كنندگان كامپيوتر نتوانند قيمت‌ قطعات توليدي خودشان را پايين بياورند.

به هر حال با افزايش ميزان تقاضا و بالا رفتن حجم توليدات با كيفيت و مطابق تكنولوژي روز در بازار جهاني، خواه‌ناخواه بازارهاي نوظهور به سمت رشد پيش خواهند رفت.

روندي كه راهي جز همراه شدن با آن نيست.

در حقيقت افزايش فشار تقاضاي كاربران در سطح جهان و به دنبال آن رشد بازار كامپيوترهاي شخصي در طول فصل دوم سال 2005، باعث شده ميزان انتظارات و همراه با آن پيش بيني‌هاي موسسات تحقيقاتي مانند IDC بالاتر بروند.

براساس آخرين گزارش‌هاي اين موسسه ميزان رشد صادرات كامپيوترهاي شخصي در سال 2005 به 9/12درصد با درآمدي در حدود 110ميليارد دلار رسيده است، در حالي كه پيش‌بيني‌هاي اين موسسه در ماه مه گذشته رشد 4/10درصد با درآمد 2/107ميليارد دلاري براي اين بازار بود.

به اين ترتيب عجيب نيست اگر منتظر ورود سيستم‌هاي جديدتر با امكانات و قابليت‌هاي بيشتر باشيم.





















Copyright: gooya.com 2016