سه شنبه 10 آبان 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ITهدفمند در دنيا، بلاتكليف در ايران، حميد هراثي، ايران نيوز

با شروع زمان تبليغات ميداني نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،‌ اكثر كانديداها سعي كردند با مانور بر روي مسايلي كه در سرنوشت و آينده كشور مؤثر و براي جوانان نيز جذاب‌تر است، ژستي به روزتر و اثرگذارتر به خود بگيرند، يكي از اين موارد كه بعضي از كانديداها هم به آن به سبب ضريب نفوذ بالا بين نسل جوان و نيز تأثيرگذاري در زمينه اشتغال‌زايي و توسعه يافتگي توجه خاص داشتند، فناوري اطلاعات و ارتباطات بود،كه البته انصافاً هم توجه به آن بر حق و حياتي است.
احمدي‌نژاد هم از اين قاعده مستثني نبوده و در زمان تبليغات ميداني، به فراخور موقعيت موجود از IT به عنوان يكي از اولويت‌هاي دولت خود ياد مي‌كرد و هدفمند كردن IT را يكي از اهداف خود برمي‌شمرد، دانشجويان كاملاً به خاطر دارند كه پوسترهاي تبليغاتي آقاي احمدي‌نژاد كه در اطراف دانشگاه‌ها توزيع و نصب مي‌شد، حاوي مضاميني از جمله پرداختن به فناوري اطلاعات به عنوان ابزار برتر توسعه و پيشرفت علمي كشور بود.
نتيجه انتخابات اينگونه شد كه آقاي احمدي‌نژاد به عنوان رئيس جمهور كشور انتخاب شود، ولي متأسفانه رئيس قوه مجريه جديد ضامن اجراي شعارهاي تبليغاتي خود حداقل در حوزه IT نيست يا لااقل تاكنون كه نبوده است چرا كه ICT در دنياي امروز تعاريف بسيار گسترده‌اي دارد و مي‌تواند راه حل بسيار مناسبي براي رفع معضل بيكاري باشد. به اين دليل كه فناوري اطلاعات به سبب حضور در ساير حوزه‌ها همچون تجارت، اقتصاد و صنعت و آموزش و فرهنگ و غيره مي‌تواند اشتغال‌زايي و فقرزدايي را در صورت اتخاذ سياستي مناسب و برنامه‌ريزي بلند مدت و كارشناسي شده،‌ تضمين نمايد. ولي با اين وجود از اصلي‌ترين متولي توسعه IT در كشور يعني دولت هنوز حركت شايسته حوزه فناوري اطلاعات نديده‌ايم و پيكر اصلي وزارت ICT هم كه خود جزو انتصابات رئيس جمهور است، يكي از كم فروغ‌ترين وزارتخانه‌ها است و تاكنون ظاهراً اين وزارتخانه از كلمه فناوري اطلاعات فاكتور گرفته است و صرفاً چند طرح عمراني نه چندان پيچيده را در زمينه ارتباطات در دست انجام دارد.
نكته قابل توجه و البته ناخوشايند اينجاست كه سمت نماينده ويژه رئيس‌جمهور در حوزه IT كه در دوران رياست جمهوري آقاي خاتمي و به منظور توجه خاص به IT از جانب شخص رئيس جمهور شكل گرفت پس از گذشت 60 روز از آغاز به كار و سعي دولت جديد هنوز بدون صاحب و متولي است و همين امر حاكي از كم توجهي احمدي‌نژاد به IT يعني همان اولويت ايشان در زمان تبليغات دارد.
با نيم نگاهي به گذشته و بررسي تأثير وجود چنين متولياني در پيكره دولت و استفاده از كارشناسان و سياستگذاران حوزه IT و توجه خاص به اين مقوله و تا حدي رعايت انصاف درمي‌يابيم كه ايجاد چنين منصبي بدون در نظر گرفتن صاحب منصب آن خود اقدامي بسيار مبارك براي IT در كشور است. حال چه اينكه با گذشت زمان و كسب تجربه بيشتر و محك افراد و انتصاب افراد شايسته‌تر تأثير اين حركت بسيار بيشتر و مثبت‌تر خواهد بود.
از جمله دستاوردها و اقداماتي كه با دخالت و سياستگذاري نماينده ويژه رئيس جمهوري در دولت گذشته و در حوزه ICT يعني آقاي مهندس نصرالله جهانگرد صورت گرفت برگزاري نمايشگاه دولت الكترونيك در كنار نمايشگاه اله كامپ تهران بود كه صرف نظر از كمي‌ها و كاستي‌هايي كه به سبب بي‌تجربگي متوليان آن در برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي وجود داشت، حاوي پيامدهاي بسيار مثبتي براي ارگانهاي دولتي بود و حداقل تأثير آن، آگاهي دولت براي لزوم سرمايه‌گذاري در حوزه IT بود كه خود بسيار با اهميت است.
اين اقدامات به دولت ثابت كرد تنها راه رسيدن به هواپيماي توسعه كه كشورهاي توسعه يافته مسافر آن هستند، حركت با موشك IT است و به زبان ديگر تنها ابراز كشور براي جبران عقب‌ماندگي در حوزه صنعت و تكنولوژي و ارتباطات و تجارت، ابزار ICT است.
با عضويت ايران در سازمان سران كشورهاي اطلاعاتي يا WSIS و ايجاد تعاريف جديدي از جمله جامعة اطلاعاتي و تعهد ايران جهت سرمايه‌گذاري در اين مقوله، طي تصويبي از سوي هيئت دولت و نظارت نماينده ويژه رييس جمهور، بودجه‌اي براي ايجاد معاونت توسعه IT در سازمانهاي دولتي تخصيص داده شد و حركت بسوي دولت الكترونيك و جامعه اطلاعاتي، هر چند پراشكال وارد جريان نهادينه‌سازي قرار گرفت ولي برخلاف تصور و نياز كشور به جهت سرمايه‌گذاري مضاعف در اين مقوله و رفع ضعف‌هاي گذشته و استفاده از افراد مجرب و كارشناس در اين مقوله، دولت جديد بصورت خودآگاه يا ناخودآگاه، اين جريان رو به رشد و مبارك را كند و در بعضي موارد متوقف كرده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به هر حال توسعه در زمينه فناوري اطلاعات هم در شرايط فعلي كشور كه در حال چالش با كشورهاي توسعه يافته هستيم، مي‌تواند بسيار اثرگذار و ثمربخش باشد چرا كه از IT امروزه به عنوان برگ برنده كشورها در تمامي حوزه‌ها حتي حوزه سياست خارجي ياد مي‌كنند.
بحث‌هاي مطرح شده تنها بخشي از پيامدهاي عدم پرداخت دولت به IT است. طرح تكفا، طرحي قابل ستايش و زيربنايي براي توسعه IT در كشور بود كه البته بودجه‌هاي ميلياردي و كلاني را به خود اختصاص داد، اما در شرايط فعلي، بلاتكليفي اين مقوله دردولت آقاي احمدي‌نژاد و خالي ماندن صندلي نماينده ويژه رئيس جمهوري در حوزه IT، مي‌توان به جرأت گفت تمامي اين هزينه‌ها در ليست هزينه‌هاي بدون نتيجه كشور قرار گرفته و همچنين آثار مثبت اين طرح تاكنون به فراموشي سپرده شده و توسعه IT در كشور از يك جاده خاكي وارد يك چاله بزرگ شده و از مسير خود خارج شده است.





















Copyright: gooya.com 2016