چهارشنبه 11 آبان 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در نامه‌‏اي به رييس جمهور؛ نمايندگان خواستار توجه بيشتر دولت به جايگاه نرم افزارهاي رايانه اي شدند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

امروزه فناوري اطلاعات به عنوان يكي از مهم‌‏ترين زير ساخت‌‏هاي توسعه در كشورهاي دنيا شناخته شده و رشد روزافزون اين فناوري در كشورهاي توسعه يافته ، شكاف ديجيتال بين اين كشورها و كشورهاي در حال توسعه را زيادتر مي‌‏كند.

به گزارش خبرگزاري كار ايران، ايلنا، جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نامه‌‏اي به رييس جمهوري ، كسب استقلال و توجه بيشتر دولت به جايگاه نرم‌‏افزارهاي رايانه‌‏اي را خواستار شدند.
در اين نامه با بيان اينكه مقوله‌‏ نرم‌‏افزارهاي آزاد/ متن باز يكي از حوزه‌‏هايي رشد فناوري اطلاعات در دنيا است كه پس از 20 سال تلاش براي آزادي نرم‌‏افزار امروزه باعث پيشرفت و تحولي عميق در حوزه فناوري اطلاعات شده است، بر سياست‌‏گذاري در خصوص توسعه اين حوزه نرم‌‏افزاري و همكاري و هماهنگي ارگان‌‏هاي مختلف دولت در راستاي تحقق آن تاكيد شده است.
همچنين ذكر شده است ؛ عدم توجه به موقع به نرم‌‏افزارهاي كاربردي به عنوان زيربناي فني توسعه فناوري اطلاعات در كشور ، مشكلاتي براي مسايل امنيتي ، اقتصادي و وابستگي نرم‌‏افزاري ايران به شركت‌‏هاي بزرگ نرم‌‏افزاري خارجي را ايجاد مي‌‏كند.
بنابراين گزارش ، براي جلوگيري از بروز اين مشكلات درآينده نمايندگان راه‌‏كارهايي مانند در نظر گرفتن جايگاه اين نرم‌‏افزارها در مصوبات دولت در برنامه چهارم توسعه و چشم‌‏انداز بيست ساله كشور و آموزش كاركنان دولت و اعطاي امتياز به افرادي كه دوره‌‏هاي آموزشي اين نرم‌‏افزارها را بگذرانند ، مانند دوره گنو/لينكوس فارسي پيشنهاد شد.
از ديگر موارد اين راهكار ، نيز مي‌‏توان به تهيه و ابلاغ بخشنامه براي جايگزيني سامانه عامل لينوكس به جاي ويندوز در سمت خادم به كليه دستگاه‌‏هاي دولتي در طرح‌‏هاي جديد و طرح‌‏هاي قبلي (به شرطي كه موجب اختلال در عملكرد سازمان نشود، اعطاي امتيازهاي ويژه براي شركت‌‏هايي كه در حوزه نرم‌‏افزارهاي آزاد/ متن باز محصول توليد كرده‌‏اند و تدوين برنامه‌‏هايي براي تامين نيروي انساني مورد نياز در اين حوزه اشاره كرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در ادامه اين نامه آمده است ؛ ضروري است دولت محترم به جهت پيشنهادهاي مطرح شده برنامه‌‏ريزي جدي در وزارتخانه‌‏هاي آموزش و پرورش ، علوم تحقيقات فناوري ، فناوري اطلاعات ارتباطات و ساير دستگاه‌‏هاي دولتي انجام دهد. به علاوه با توجه به جديد بودن اين موضوع، مبناي حقوقي استفاده از اين گونه نرم‌‏افزارها نياز به توسعه و تدوين لوايح قانوني دارد كه با ارايه اين لوايح توسط دولت در دستور كار مجلس قرار مي‌‏گيرند.





















Copyright: gooya.com 2016