یکشنبه 15 آبان 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جشنواره اینترنتی خلیج پارس در ناکجاآباد! پژمان اکبرزاده، شرق

در اردیبهشت ماه، در زمان برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که همچنان تب برگزاری نمایشگاه، جشنواره و نامگذاری پارکینگ و بزرگراه به نام «خلیج پارس» گرم بود، سالنی به نمایش نقشه های تاریخی این آبراه اختصاص یافت. در همان سالن، بخشی نیز ویژه «جشنواره اینترنتی خلیج فارس» بود. داستان از این قرار بود که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری موسسه فرهنگی هنری عصر دانش، وب سایتی به نشانی www.persiangulffestival.com تشکیل داده بود و با اعلام فراخوان، از علاقه مندان به پاسداری از هویت تاریخی خلیج پارس دعوت کرده بود تا با شرکت در مسابقه چهارگزینه ای، ایجاد وبلاگ، ارسال انیمیشین به روی سایت و ... در این جشنواره که به برندگان آن «جوایز نفیسی» نیز اهدا خواهد شد شرکت کنند.
صدها نفر با اشتیاق بسیار، دشواری ها و کاستی های کار با سایت جشنواره را به جان خریدند و تا آنجا که توان داشتند با پدید آوردن آثاری بر روی سایت، غیرت و حمیت خود را در این راستا به اثبات رساندند. استقبال بدانجا رسید که مهلت کار به مدت یک ماه (یعنی تا پایان خرداد ماه) تمدید شد. در همان زمان قرار بر این بود تا نتیجه جشنواره اعلام شود ولی به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری، اعلام نتیجه نهایی به پس از انتخابات موکول شد. از آن زمان تا کنون که به بیش از سه ماه می رسد نه تنها نتایج جشنواره اعلام نشده بلکه حتا برای شرکت کنندگان آنقدر ارزش و احترام قائل نشده اند تا بیانیه ای از بابت توضیح این تاخیر پرسش برانگیز صادر کنند یا دست کم یادداشتی در نخستین صفحه از سایت جشنواره اینترنتی خلیج پارس درج گردد تا این چندصد نفر از سرنوشت آنچه با شوری وصف ناشدنی بر روی این سایت قرار داده اند آگاه شوند!
در آغاز برای مطلع شدن از آنچه به سر این جشنواره آمده با همان ایمیلی که در سایت قرار داشت مکاتبه کردم که طبیعتا هیچ پاسخی دریافت نشد. سپس به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد که آرم آن در نخستین صفحه از سایت به چشم می خورد متوسل شدم ولی در معاونت فرهنگی در پی تماس های بیشمار دریافتم که هیچ کس اساساً از وجود چنین جشنواره ای باخبر نیست! در نهایت شخصی از روابط عمومی همین وزارتخانه پیشنهاد تماس با شرکت خصوصی که مجری بخش فنی این جشنواره بوده را داد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




یحیی تقوی از این شرکت که پیشتر مجری چند جشنواره اینترنتی دیگر که وزارت ارشاد بانی آنها بوده از گزینش برندگان جشنواره (در شهریور ماه) و عدم اعلام نام آنها خبر داد. وی افزود ظاهراً «عدم تخصیص اعتبار لازم از سوی وزارت ارشاد برای پرداخت جوایز به برندگان، دلیل اصلی خودداری اعلام نام آنها بوده است» که جداً جای شگفتی است. وزارتخانه ای چون وزارت ارشاد برای پرداخت تنها چند سکه برای برندگان جشنواره ای که موضوع آن پاسداری از هویت تاریخی خلیج پارس است در تنگناست؟!
به هر رو در شرایطی که روزانه شاهد عقب نشینی نهادهای علمی، فرهنگی و سیاسی جهان در برابر دلارهای نفتی اعراب برای خودداری ازکاربرد نام تاریخی و جهانی خلیج پارس (Persian Gulf) هستیم مشاهده اینگونه رفتارها از نهادهای فرهنگی و رسمی کشور خودمان جداً مایه تاسف است.
-----------------------------------------------------------
*پژمان اکبرزاده نويسنده مطلب، سخنگوی سازمان خلیج پارس در ایران است





















Copyright: gooya.com 2016