چهارشنبه 25 آبان 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادي در اجلاس تونس: نمي‌توان با داشتن ادعاي جهاني شدن، قسمت اعظم جهان را در فقر اطلاعاتي نگه داشتف ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي


شيرين عبادي به عنوان رييس مركز مدافعان حقوق بشر در جوامع مدني در مراسم افتتاحيه‌ي اجلاس تونس سخنراني كرد.

به گزارش سرويس جامعه‌ي اطلاعاتي ايسنا «شيرين عبادي» در بخشي از سخنانش گفت:

«فرايند توسعه‌ي الکترونيکي که فرصت طلايي را براي توسعه و بهبود سطح زندگي بشر فراهم آورده و از سوي ديگر آسيب پذيري اکثر جوامع غير صنعتي را هم به شدت به دنبال خواهد داشت و در اين ميان مردم که استفاده کننده اصلي و نهايي چنين سيستم هايي هستند، بايد تاوان بي توجهي حکومت هاي خودشان را بپردازند که به چنين امر مهمي بي توجه بوده و به ميزان کافي سرمايه گذاري نکرده اند. به عنوان مثال اگر به بودجه نظامي کشورها حتي کشورهاي توسعه نيافته و فقير نگاهي بيندازيم خواهيم ديد که با کاهش بودجه نظامي شکاف ديجيتالي امروز را مي توانستند تا حد زيادي کاهش بدهند.

از سوي ديگر کشورهاي پيشرفته صنعتي نيز بايد با کمک به کشورهاي توسعه نيافته دين خود را به بشريت ادا کنند. 30 کشور پيشرفته صنعتي دنيا که فقط شانزده درصد کل جمعيت جهان را در خود جاي داده اند ساليانه حداقل هفتصد و پنجاه ميليارد دلار هزينه نظامي مي کنند. و حال آنکه اگر بخواهيم تمامي کشورهاي توسعه نيافته را تا سال 2010 از فقر اطلاعاتي به در آورده و تاسيسات زيربنايي اطلاعاتي و مخابراتي آنها را تا حد قابل قبولي گسترش بدهيم فقط به100 ميليارد دلار بودجه نياز داريم. اگر جهان را به صورت دهکده اي کوچک مي بينيم همگي بايد در تمامي مواهب آن از جمله دانش سهيم باشيم نمي توان ادعاي جهاني شدن داشت و قسمت اعظم جهان را در فقر اطلاعاتي نگاه داشت.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




موضوع ديگر کنترل وب هاستينگ ها است که همگي در آمريکا و چند نقطه ديگر غرب قرار دارند. مردم ساير نقاط جهان که کاربران اصلي اينترنت هستند از خود سوال مي کنند در غياب نظارت بين المللي چه تضميني وجود دارد که حکومت اين کشورها هر لحظه که بخواهند بنا به دلايل سياسي ويا تحريم هاي اقتصادي برخي از مردم جهان را از دسترسي به اينترنت محروم کنند مشکل ديگري که مردم يعني کاربران اصلي اينترنت با آن دست به گريبان هستند سانسور است. برخي از حکومت‌ها به بهانه‌ي حفظ امنيت ملي مبارزه با فساد اخلاقي يا جلوگيري از تجارت‌هاي نامشروع مبادرت به فيلترينگ کرده و هر سايتي را که مايل باشند به دلخواه خود فيلتر مي کنند. و مانع مي شوند که مردم به آساني بتوانند به اطلاعات مورد نياز خود دسترسي يابند.»





















Copyright: gooya.com 2016