سه شنبه 8 آذر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روستايي در اطراف شهرستان گرگان كه با استفاده از ICT به آينده اميد بسته است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

روستاي «قرن آباد» در20 كيلومتري شهرستان گرگان در استان گلستان قرار دارد و به لحاظ تقسيمات سياسي_ اداري وابسته به اين شهرستان است، واز نظر وضعيت طبيعي و اقليمي داراي آب و هواي نيمه خشك معتدل و نيمه مرطوب است و به دليل قرار گرفتن در كناره‌هاي جنگل از درصد رطوبت بالايي برخورداراست؛ اين روستا جزء مناطق خوش آب و هواي شهرستان گرگان است.

به گزارش سرويس فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اما ارزش خبري اين روستا براي مطبوعات به خاطر آب‌وهواي خوبش نيست بلكه جايگاه فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي در اين روستاست؛ اولين مرکز جامع خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات روستايي کشور در اين روستا در روز پنجم خردادماه 1383به بهره برداري رسيد، در اين مرکز، خدمات متنوع فناوري اطلاعات از قبيل پيشخوان دولت به منظور ارائه‌ي خدمات دولتي در محل روستا، کافي‌نت، آمفي‌تئاتر،كارگاه‌هاي آموزشي، دفاتر مجازي و ميزهاي اجاره‌يي، سرويس‌هاي خدماتي شامل پست، پست بانک، دفاتر ارتباطي، دفتر ترويج کشاورزي، دامپزشکي، خدمات بيمه و مرکز رشد فناوري اطلاعاتي روستايي و امكانات لازم براي کار از راه دور پيش بيني شده است. اين مرکز در واقع تمامي خدماتي را که روستاييان بدون رفتن به ادارات شهر احتياج دارند، تامين مي‌کند.

تاسيس چنين مرکزي مي‌تواند ضمن جذب افراد تحصيل‌کرده‌ي بيکار، امکانات تحصيل در دانشگاه‌هاي مجازي و از راه دور را فراهم كرده و با كم كردن فاصله‌ي شهر و روستا امكان مهاجرت معکوس را فراهم نمايد، با تاسيس مركز ICT روستاي قرن‌آباد زمينه‌ي فرهنگي لازم براي تجهيز ده هزار روستا به دفاتر ارتباطات و فناوري اطلاعات در كشور فراهم شده است، اين پروژه علاوه بر تاثيرگذاري در كشور از نظر بين‌المللي مورد توجه UNESCO و بانك جهاني قرار گرفته تا پس از بررسي جوانب نمونه‌هايي از آن در ساير نقاط جهان نيز تاسيس شود.

گفتني است، اغلب روستاييان قرن آباد «شاهكوهي» هستند كه اين روستا را براي ايام قشلاق خود انتخاب كرده‌اند. از آنجا كه اولين روستاي اينترنتي ايران در شاهكوه شكل گرفت مردم اين منطقه با ادبيات جديد فناوري اطلاعات و ارتباطات آشنا بوده و بسياري از جوانان آن‌ها با رايانه و اينترنت آشنا هستند، همين آشنايي باعث شد كه در محل قشلاق خود به تاسيس مركز جامع خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات بپردازند، افراد بومي اين مركز را به نام كتابخانه‌ي مجازي مي‌شناسند.

گفتني است؛ اولين همايش كاربرد ICT در توسعه‌ي محلي نيز در تاريخ 4 فروردين 1384 با حضور بيش از 1000 نفر از محققان و اهالي، در روستاي قرن‌آباد برگزار شد كه در اين همايش بيش از 50 مقاله‌ي علمي كه بيشتر آن‌ها توسط دوركاران مركز ICT قرن‌آباد تهيه شده بود ارائه شد. در كنار همايش، نمايشگاهي از صنايع دستي و تحقيقات انجام شده در مركز نيز به نمايش گذاشته شده بود.

به گزارش ايسنا در پيشخوان دولت، كليه‌ي خدمات اداري و دولتي كه به‌صورت بر خط (online) ارائه شود در اختيار روستاييان قرار مي‌گيرد، كه اين خدمات شامل دريافت شناسنامه ديجيتالي، پاسپورت، تماس با ادارات دولتي، نهاد‌هايي كه نوعا به روستا خدمات مي‌دهند، مي‌شود و نياز روستاييان به رفتن به شهر را كاهش مي‌دهد. روستاييان با مراجعه به اين بخش نياز‌هاي خود را به اپراتور پيشخوان دولت كه هم‌ اكنون در اين مركز مستقر است اعلام مي‌كنند تا از طريق اپراتور تماس‌ها برقرار شود، متاسفانه هنوز سيستم‌هاي اداري دولتي ما مجهز به وب‌سايت‌هايي كه بتوانند خدمات بر خط دهند، نشده‌اند. و به همين خاطر اين بخش به صورت فعال كار خود را شروع نكرده است.

گفتني است ده نفر از دوركاران مركزICT روستاي قرن‌آباد در دانشگاه مجازي علم و صنعت پذيرفته شدند،اين پذيرفته‌شدگان روستايي كه اغلب والدينشان به شغل دامداري و كشاورزي مشغولند امكان مالي پرداخت شهريه را ندارند و انتظار دارند مسؤولان دولتي زمينه‌ي بورسيه شدن آن‌ها را فراهم كند تا در آينده بتوانند به عنوان كارشناس IT در روستاي كشور فعاليت كنند، و اگر دولت همكاري لازم را در حمايت از اين گونه دانشجويان داشته باشد قطعا در آينده از بسياري از مهاجرت‌هاي روستا به شهر جلوگيري مي‌شود. و هم اكنون بيش از 40 نفر از دختران و پسران روستاي قرن‌آباد در روستاي خود مشغول تحقيق و پژوهش از راه دور براي شركت پتروشيمي و شركت سابكو هستند و همچنين تحقيقاتي نيزتوسط دوركاران اين مركزپيرامون مباحث (كشاورزان و ICT - پنبه،آئين نامه‌ي مديريت مركز ICT قرن‌آباد،آموزش الكترونيك و رياضيات، بررسي وب سايت هاي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي،بررسي وب سايت‌هاي وزارتخانه‌ها و نهادهاي ارشد دولتي،بررسي وب سايت‌هاي موسسات غيردولتي و انجمن‌ها،بررسي وب‌سايت‌هاي شركت‌ها و موسسات دولتي،بررسي وب‌سايت‌هاي بانك و بيمه،بررسي وب‌سايت‌هاي مراكز تحقيقاتي و اطلاع رساني) انجام شد. علاوه بر آن تحقيقاتي نيز با موضوعات توسعه‌ي توريسم و نقشICT در آن،كشاورزان وICT - سيب زميني، هويت ملي و نقش IT ،آموزش ابتدائي از طريق اينترنت،بررسي تطبيقي كشاورزي و اينترنت در ايرلند،كشاورزان و ICT - برنج،كار از راه دور،كشاورزي IT و خدمات متقابل،روانشناسي و اينترنت،دامپروري و ICT،نيازها و چشم اندازها،كشاورزان و ICT - گندم انجام شد.

از جمله اقدامات انجام شده در اين مركزرا مي‌توان به جمع آوري اطلاعات بومي و اقليمي روستا براي استفاده بر روي اينترنت، طراحي بيش از 17 سايت و فراگيري برنامه هاي Microsoft Frontpage و HTML ،تبديل دو كتابچه‌ي آموزش و ترويج كشاورزي با نسخه هاي ديجيتال،تهيه‌ي بيش از 50 تحقيق جامع درباره‌ي نقش فناوري اطلاعات در زمينه هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي ،فرهنگي،تدوين جزوات آموزش از راه دوروارائه‌ي خدمات اينترنتي از طريق كافي‌نت به ميزان بيش از 5000 ساعت، طراحي وب سايت تعاملي جهت آموزش و اطلاع رساني روستاييان،طراحي زبان تصوير براي استفاده‌ي افراد كم سواد و بي سواد از اينترنت،بسترسازي براي اشتغال فارغ التحصيلان بيكار روستا و روستاهاي اطراف از طريق كار از راه دور و خدمات IT ، برنامه‌ريزي آموزشي براي تربيت اپراتورهاي كه قرار است در پروژه‌ي تهجيز دفاتر ICT روستايي مشغول خدمت شوند،آموزش زنان و دختران روستايي در جهت اهداف فرهنگي و اجتماعي يونسكو و پايلوت جامع اطلاعاتي روستايي در جهت اهداف بين المللي WSIS اشاره كرد.

دكتر «علي‌اكبر جلالي» مجري پروژه‌ي مركز ICT روستاي قرن‌آباد معتقد است؛ همانطور كه روش كار از راه دور در دنيا 300 ميليون نفر را جذب كار كرده و در هندوستان نيز موفقيت‌هاي چشمگيري را سبب شده مركز ICT قرن‌آباد و مراكز مشابه نيز در هر جا كه باشد خدمات پژوهشي و بازاريابي را براي شركت‌ها با قيمت كم تامين مي‌كنند از طرف ديگر به دليل اينكه رويكرد ايجاد مركز جامع خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات روستاي قرن‌آباد، اقتصادي است برنامه‌هاي آن بايد به گونه‌اي طراحي شود تا بتواند در درازمدت با تأمين منابع مالي پايدار در امور اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي روستا تأثير گذاشته و شكل واقعي از جامعه‌ي اطلاعاتي فردا را به ارمغان ‌آورد.و با توجه به اينكه ميزان جمعيت در سراسر دنيا در حال افزايش بوده و هر 12 سال جمعيت جهان تا يك ميليارد نفر افزايش مي‌يابد. بنابراين تغييراتي كه به دنبال آن در حال وقوع است، اجتناب‌ناپذير مي‌باشد و نمي‌توان مانع آن شد ولي رويدادي به نام پيشرفت امري اختياري است و به خود انسانها بستگي دارد بنابراين با برخورد و آمادگي مناسب در مواجهه با تغييرات مي‌توان به پيشرفت و توسعه دست يافت.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با اشاره به اين افزايش جمعيت خاطرنشان مي كند: با اين ميزان افزايش جمعيت اگر مصرف انرژي ادامه داشته باشد، طبيعتا روزي فرا خواهد رسيد كه اين انرژي به اتمام مي‌رسد. بنابراين بايد شرايطي را فراهم كنيم كه بتوانيم با مردم جهان زندگي و پيشرفت كنيم. بنابراين در مركز قرن‌آباد، اگر دانش با فكر سنتي كشاورزان مخلوط شود مي‌توان توليدات را افزايش داد به ميزاني كه از هر هكتار بتوان به جاي 15 تن، 120 تن محصول را به دست آورد.

از طرف ديگر با تبيين جامعه‌ي اطلاعاتي كه در اعلاميه‌ي اصول به آن پرداخته شده و به امضاي بيش از 140 تن از سران كشورهاي جهان از جمله ايران رسيده است، به چشم‌انداز واحد جهاني در توسعه‌ي فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات كه روستاييان را به صورت ويژه مورد خطاب و توجه قرار دهد، نياز مي‌باشد اين چشم‌انداز بايد به گونه‌اي تهيه و اجرا شود كه تمام فعاليت‌هاي منطقه‌اي ملي و جهاني را همسو كرده و از تقابل حركتها و جهت‌گيريهاي انحرافي جلوگيري كند.بنابراين اگر ما چشم‌انداز آينده‌ي جهان را دنياي سه‌بعدي عصر مجازي حاصل از چهارمين موج تغيير و تحولات بشر، با هدف معنويت و توسعه عدالت قرار دهيم، قطعا شرايطي را بوجود آورده‌ايم كه ميزاني براي ارزيابي و سنجش جامعه‌ي اطلاعاتي توسعه‌ي يافته شهري و روستايي باشد، در غيراين‌صورت باز هم نگران خواهيم بود كه جامعه‌ي اطلاعاتي توسعه‌يافته‌ي شهري و جامعه‌ي اطلاعاتي فقير روستايي وجود داشته باشد و اين سيكل ناميمون، كه سال‌ها در جهان وجود داشته با شكل جديدي به حيات خود ادامه دهد و بحث كشورهاي "فقير و غني" و "شهري و روستايي" با وجود اين همه امكانات هم‌چنان بدون حل باقي بماند.

لازم به ذكر است كه دكتر علي‌اكبر جلالي از طرف يونسكو مسوول تحقيق پروژه‌اي شده كه در بخشي از اين پروژه تاثيرات تاسيس مركز ICT روستاي قرن‌آباد در زمينه اقتصادي و اجتماعي را بررسي خواهد كرد و علاوه بر قرن آباد قرار است تاثيرات علمي توسعه‌ي ICT در دو نقطه ي ديگر نيز توسط ايشان و همكارنشان بررسي شود و در نهايت مشخص شود كه تاثيرات ICT در حوزه‌ي اقتصادي و اجتماعي در ايران چگونه است.

گفتني است از روز چهارشنبه( 18آبانماه) لغايت (19 آبانماه) 1384نيز خانم جكي ساتن، نماينده‌ي يونسكو در منطقه‌ي كشورهاي ايران، تركمنستان، افغانستان و پاكستان به منظور اطلاع از تجربيات اولين مركز جامع خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات در روستاي قرن آباد و امكان انتقال آن به ساير كشورها به همراه حجت‌السلام دكتر «ناصر الهي» رئيس دانشگاه مفيد قم از مركز ICT روستاي قرن‌ آباد همچنين از روستاي ليوان شرقي(دومين مركز جامع خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات) بازديد كردند.

گزارش از «فريده شريف‌زاده»؛ خبرنگار ايسنا‌





















Copyright: gooya.com 2016