یکشنبه 16 بهمن 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش اميد به باروري با استفاده از ليزر، سرمايه

گزارش سرمايه از آخرين تكنولوژي درمان نازايي در ايران

گروه اجتماعي: استفاده از ليزر در درمان نازايي در دو سال گذشته در ايران موجب افزايش اميد زوج‌هاي نابارور در حل مشكل‌شان شده است.

به گزارش خبرنگار سرمايه، بررسي موضوعات مربوط به ناباروري زنان يكي از بزرگ‌ترين مسايلي است كه در علم تاريخ مصرف خاصي ندارد.

در بسياري از كشورها، بيمارستان‌و مراكز تحقيقاتي تخصصي وجود دارند كه در حال درمان يا بررسي دلايل اين بيماري هستند. هفتهء گذشته در تهران، نهمين سمينار و دوازدهمين كارگاه عملي روش‌هاي پيشرفتهء تشخيص و درمان با باروري برگزار شد.

اين برنامه كه توسط پژوهشكدهء رويان پياده مي‌شد، با استقبال تعداد زيادي از متخصصان زنان و زايمان، جنين‌شناسي، متخصصان راديولوژي و علوم آزمايشگاهي، آسيب‌شناسي تشريحي، ارولوژي و همچنين پزشكان عمومي مواجه شد.

يكي از موضوعات مطرح شده در اين سمينار تاثير ليزر بر خروج جنين از پوسته بود كه مورد توجه قرار گرفت.

دكتر پوپك افتخاري كه ارايه‌دهندهء چنين مقاله‌اي بود، در گفت‌وگو با سرمايه توضيح مي‌دهد: «بعضي از بيماراني كه به خاطر نازايي به ما مراجعه مي‌كنند به دليل سن بالاي مادر يا شرايط خاص تخمك، پوستهء دور جنين سفت مي‌شود و اجازهء خروج راحت جنين را نمي‌دهد، به همين دليل بايد شرايطي براي كمك به اين نوع جنين‌ها فراهم شود.»

وي ادامه مي‌دهد: «در پژوهشكدهء رويان براي چنين مواردي از ليزر استفاده مي‌شود كه شرايط آسان، ارزان و اقتصادي‌تري نسبت به بقيهء راه‌ها دارد.»

او با اشاره اين نكته كه تا امروز ثابت شده كه ليزر هيچ‌گونه تاثير منفي روي مادر ندارد، مي‌گويد: «بيش از دو سال است كه اين روش را در پژوهشكدهء رويان انجام مي‌دهيم. اما اين اطمينان را به بيماران مي‌دهيم كه با اين روش موفقيت در باروري فقط چند درصد افزايش مي‌يابد. اين روش روز سوم بعد از تشكيل جنين انجام مي‌شود و تا روز پنجم جنين بايد خارج شود.»

وي مي‌گويد: «هزينه اين روش براي هر بيمار حدود 60 هزار تومان است و شرايط منفي را براي جنين به همراه نخواهد داشت. اين در حالي است كه تكنيك‌هاي ديگر به صورت شيميايي و مكانيكي است كه به دليل آسيب‌هاي مستقيم به جنين، پرخطرتر است.»

دكتر افتخاري در مورد ميزان شرايط ناباروري در افراد مي‌گويد: «40 درصد از دلايل به زنان مربوط مي‌شود و 40 درصد به مردان، 10 درصد دلايل مشترك دارد و 10 درصد ديگر كاملائ ناشناخته است و هنوز در علم بين‌المللي هم نتوانسته‌اند در مورد اين 10 درصد به تفاهم يا نتيجه‌اي برسند.»




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دكتر منير اوج، عضو گروه ناباروري زنان و عضو هيات علمي پژوهشكدهء رويان فرد ديگري بود كه در مورد شايع‌ترين علل نازايي در خانم‌ها مقاله‌اي ارايه داد.

وي در مورد اين دلايل مي‌گويد: «سن و علل رحمي برخي از اين دلايل هستند. از آنجايي كه با افزايش سن، ميزان باروري در زنان كاهش مي‌يابد، ميزان موفقيت سيكل‌هاي درماني هم كاهش مي‌يابد.»

پژوهشكدهء رويان سال‌هاست كه به عنوان مركزي براي تحقيقات علوم سلولي و ناباروري در حال فعاليت است و به شكل مستمر نتايج تحقيقات و آزمايش‌هاي خود را در سمينارهاي مختلف ارايه مي‌دهد.





















Copyright: gooya.com 2016